نام دامنه کوتاه و جذاب باشد
نام دامنه هابرای وب سایت می توانند بسیار کوتاه و یا بسیار بلند باشند (از ۱ حرف الی ۶۷ حرف). بطور کلی، بهتر است نام دامنه شما کوتاه باشد. هرچه نام دامنه شما کوتاه تر باشد مردم آن را راحت تر به یاد خواهند سپرد. به یاد سپردن نام دامنه از لحاظ بازاریابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همانطور که کاربران به سایت شما مراجعه کرده و از آن استفاده می کنند، احتمالاً به دیگران نیز درباره آن خواهند گفت و آنها نیز خود به دیگران پیشنهاد می کنند و …. همانند هر تجارت دیگری، تبلیغات دهانی، قویترین نوع تبلیغات برای جذب کاربران جدید به وب سایت شماست (که البته رایگان نیز هست!). اگر نام دامنه وب سایت شما طولانی و تلفظ آن سخت باشد، کاربران آن را به یاد نخواهد آورد و اگر در لیست Favorite های خود ذخیره نکرده باشند، به احتمال زیاد دیگر به آن سر نخواهند زد.
دیگر نام های مشابه را فراموش نکنید
اگر کاربران سایت شما از طریق لیست Favorite خود و یا لینک از سایت های دیگر وارد نشده باشند، احتمالاً نام دامنه را مستقیماً تایپ نموده اند. بیشتر کاربران اینترنت، در تایپ بسیار ضعیف هستند و به راحتی نام وب سایت ها را اشتباه تایپ می کنند. اگر نام دامنه شما سخت تایپ می شود و یا مشابه آن وجود دارد، باید در فکر خرید آن دامنه هایی که با نام دامنه شما مشابه است، باشید. برای مثال اگر نام وب سایت شما “royalmax.net” است، بد نیست نام دامنه های “royalmax.net” و “royalmax.net” را نیز خریداری کنید. احتمالاً از اینکه بازدیدکنندگان سایت شما به خاطر اشتباه کوچک در نام دامنه وارد سایت دیگری شوند که انتظار آن را ندارند، خوشحال نخواهید شد.
نحوه انتخاب نام دامنه
همچنین نام دامنه هایی به نام شرکت شما نیستند اما مرتبط با محصولات و خدمات که ارائه می دهید، هستند را خریداری نمایید. مثلاً اگر نام شرکت شما royal max است بد نیست که نام دامنه هایی که مرتبط به کار شما هستند مانند “royalmax.net” یا “royal-max.net” نیز خریداری نمایید. هرچند این نام دامنه ها ربطی به نام شرکت شما ندارند، اما روش مناسبی برای ورود بازدیدکنندگانی است که به دنبال آن نام ها جستجو می کنند. به یادداشته باشید که میتوانید نام دامنه های مختلفی را به یک سایت مرتبط نمایید.
مطمئناً انتخاب دامنه برای یک کسب و کار بسیار هیجان انگیز است. در این مرحله معمولاً همه چیز به خوبی برنامه ریزی شده و انرژی کاری زیادی در شما نهفته است، با این حال اگر در انتخاب دامنه وب سایت تان اشتباه کنید، شک نکنید که دردسر بزرگی گریبانتان را خواهد گرفت.
Exact Match Domain
بسیاری از کارشناسان سئو تازه کار، انتخاب یک دامنۀ تطبیق دقیق (Exact Match Domain) را راه حلی آسان برای دست یافتن به رتبه های گوگل می دانند. اما دامنه تطبیق دقیق چیست؟
یک دامنه تطبیق دقیق، نام دامنه ای است که کلمه کلیدی اصلی وب سایت در آن وجود دارد. این نوع دامنه در بین متخصصان سئو با نام دامنه کلمه کلیدی (یا Keyword Domain) نیز شناخته می شود.
مثال
برای مثال، فرض کنید می خواهید وب سایت تان برای کلمه کلیدی “هتل های ارزان” یا “Cheap Hotels” در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالایی را به دست آورد. در این شرایط اگر بخواهید دامنه ای تطبیق دقیق برای وب سایت خود انتخاب کنید، دامنه انتخابی تان cheaphotels.com خواهد بود.
مطمئناً در حال حاضر تصور می کنید هرچه تعداد کلمات کلیدی در دامنه تان بیشتر باشد عملیات سئو وب سایت تان راحت تر انجام می شود، درست است؟ خیر، موتور جستجوی امروزی به این راحتی گول نمی خورد!
در روزگاران قدیم (اگر بخواهم دقیق تر بگویم در سال ۲۰۱۲)، گوگل متوجه شد بسیاری از وب سایت ها با انتخاب دامنه Exact Match قصد ارتقا و بهبود وضعیت سئوی خود را دارند. در آن زمان اگر قصد داشتید برای کلمه کلیدی “گوشیهای نوکیا ارزان” در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی به دست آورید، هیچ مشکلی وجود نداشت! تنها کافی بود دامنه cheapnokiaphones.com را تهیه کنید و تمام! وب سایت شما در صفحه نخست نتایج گوگل ظاهر می شد. حتی برای این کار به بک لینک، محتوای با کیفیت یا سئوی داخلی احتیاج نداشتید!
اما زمانی که جستجوی گوگل متوجه این موضوع شد با یک بروزرسانی بزرگ همه وب سایت ها را غافلگیر کرد. این بروزرسانی، آپدیت Exact Match Domain نام داشت.
تاریخچه
در سپتامبر سال ۲۰۱۲، مت کاتس سرپرست واحد وب اسپم گوگل، در حساب توئیتر خود اعلام کرد با تغییر الگوریتم های گوگل، میزان تاثیر دامنه های تطبیق دقیقِ کم کیفیت در نتایج جستجو به حداقل می رسد. بروزرسانی EMD رتبه بسیاری از وب سایت هایی که دامنه تطبیق داشتند را از بین برد. همچنین، دامنه هایی که رتبه ای متوسط داشتند به قعر نتایج جستجو سقوط کردند.
انتخاب نام برند به عنوان نام دامنه
امن ترین و آسان ترین راه برای انتخاب دامنه استفاده از نام تجاری است. چرا؟ زیرا مشتریان شما را با نام تجاری تان به خاطر می سپارند و بیشترین ترافیکی که وارد وب سایت تان می شود از جستجوی ناوبری (Navigational Search) است.
جستجوی ناوبری یا Navigational Search چیست
جستجوی ناوبری یا Navigational Search، نوعی کوئری جستجو است که در آن کاربر سعی می کند وب سایت شما را به هر نحوی پیدا کند. برای مثال اگر نام تجاری تان Digikala باشد، به احتمال زیاد کاربران از کوئری های ناوبری زیر برای یافتن وب سایت تان استفاده می کنند: