چگونه با هشتگ ها حضور خود را در فضای مجازی بیشتر کنیم ، ابتدای کلمه‌ای را علامت «#» بگذارید ، کلمه شما به صورت آبی در می‌آید و به اصطلاح هایپرلینگ می‌شود.

چگونه با هشتگ ها حضور خود را در فضای مجازی بیشتر کنیم

 

همین حالا گوشی خود را بردارید یک کلمه را تایپ کنید و ابتدای کلمه‌ای که نوشته‌اید را علامت «#» بگذارید ، کلمه شما به صورت آبی درمی‌آید و به اصطلاح هایپرلینگ می‌شود و دیگر این کلمه‌ تایپ‌ شده ساده نیست بلکه یک لینک است که با کلیک کردن روی آن شما را به محتوای همسو با معنای کلمه هدایت می‌کند به طور کلی این عمل را هشتگ‌گذاری و این کلمه را هشتگ می‌گویند.

شاید امروز شما می‌خواهید همه چیز را درباره هشتگ بدانید اما از اینکه از یک نوجوان بپرسید خجالت می‌کشید یا فکر می‌کنید موضوع هشتگ آنقدر مطلب پیش پا افتاده‌ای به نظر می‌رسد که جستجو و تحقیق در رابطه با آن را ضروری نمی‌دانید.

چگونه با هشتگ ها حضور خود را در فضای مجازی بیشتر کنیم

در دنیای امروز هشتگ چیست؟

اگر بخواهیم معنای دقیق‌تری از هشتگ داشته باشیم ، آن را کلمه یا عبارتی متشکل از اعداد و حروف می‌دانیم که بین آنها فاصله‌ای وجود ندارد و در ابتدای آن از نماد # استفاده می‌شود تا امکان شناسایی هر موضوعی برای دیگر کاربران شبکه اجتماعی آسان کند. هشتگ دقیقا نوعی برچسب است که در شبکه‌های اجتماعی و صفحات وب روی موضوعات مختلف زده می‌شود تا هر زمان که جستجوی اتفاق بیفتد ، بتوانیم مجموعه‌ای از مطالب را مرتبط  با موضوع مورد نظر خود یک جا در اختیار داشته باشیم.

هشتگ یا هایپرلینگ به ساده‌ترین زبان ممکن ؛ ابزاری برای دسته‌ بندی مطالب است. این ابزار به مردم اجازه می‌دهد که به طور کاملا اختیاری ، انتخاب کنند که مطالبشان در کنار چه مطالبی پیدا شوند. درکل به منظور جلب توجه ، سازماندهی مطالب و ترویج موضوعی خاص استفاده می‌شود و رعایت سه اصل نگارشی و ساختاری ، محتوایی و  کاربردی در آن مهم است.

نکته اول: از هشتگ در فضای مجازی استفاده کنید.

به هر حال ، هشتگ دو کاربرد مشخص دارد. قبل از هر چیز به بازدیدکننده فعلی عکس شما ، توضیح می‌دهد که شما با چه انگیزه‌ای عکس را گذاشته‌اید. هشتگ # خاطرات نشان می‌دهد کاربرد آن تصویر برای شما ، مرور گذشته بوده. اما زیر همان عکس اگر از هشتگ #رستوران یا #شام استفاده کنید ، مشخص می‌شود که بیشتر مکان عکسبرداری یا سفره ی غذا مورد توجه شما بوده تا مرور خاطرات قدیمی.

کاربرد دوم هشتگ ،‌ کمک به جستجوی تصویر است. کسانی که در شبکه اجتماعی جستجو می‌کنند، جدای از نام کاربری یا Username ، می‌توانند Tag را هم جستجو کنند. به عنوان مثال ببینند چه تصاویری با motamem یا Dinner یا غروب یا پارک یا … تگ و برچسب گذاری شده‌اند. پس با هشتگ می‌توانید در جستجوها مشاهده شوید و صفحه خود را در معرض دید کاربران جدید قرار دهید.

نکته دوم: از هشتگ زیاد در فضای مجازی استفاده نکنید.

استفاده زیاد از هشتگ ،‌ سه مشکل جدی دارد. نخست اینکه حس کاربران را بد می‌کند و خواندن متن را سخت می‌کند. دوم اینکه نشان می‌دهد که شما به صورت تهاجمی در تلاش برای تبلیغ و توسعه صفحه خود هستید (که برای برند یک فرد یا سازمان ممکن است چندان خوب نباشد. اما شاید برای یک صفحه تبلیغاتی ، چنین رفتاری پذیرفته شده و مورد انتظار باشد) و سوم اینکه ممکن است پست‌های شما ، اسپم فرض شود. تحقیقات در این زمینه متعدد است.

نکته سوم: همه هشتگ‌ها را دقیقاً در توضیح عکس استفاده نکنید.

هشتگ‌های استفاده شده در خود عکس یا در کامنت‌ها ، فرق خیلی جدی با هم ندارند. می‌توانید به تدریج در افزایش کامنت‌ها هشتگ اضافه کنید. مثلاً تصویر اولیه را با یک یا دو هشتگ آپلود کرده و بین هر چند کامنت ، چند هشتگ جدید را هم بگذارید.

نکته چهارم: استراتژی هشتگ داشته باشید.

از هر کلمه ای استفاده نکنید. کسانی که به صفحه شما بیایند و ببینید که پراکندگی زیاد است، ممکن است کمتر به فالو کردن شما رغبت پیدا کنند. می‌توانید بین بیست تا پنجاه هشتگ (اختلاف بین علما خیلی زیاد است ! ) انتخاب کنید و فقط از آنها استفاده کنید.این کار شاید باعث شود در انتخاب عکس‌ها هم ناخودآگاه ، همگونی بیشتری به وجود بیاید.

سه گروه هشتگ معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند :

هشتگ برند (مثلاً ما در صفحه @motamem همه عکس‌ها را با #motamem و #متمم برچسب گذاری می‌کنیم).

هشتگ کمپین: ممکن است در مدت کوتاهی به خاطر یک مسابقه یا رویداد خاص ، از هشتگ کمپین استفاده شود.

هشتگ توضیح: این هشتگ‌ها به توضیح بیشتر عکس و جستجوی ساده‌تر آن در محیط اینستاگرام کمک می‌کنند.

نکته پنجم: قبل از انتخاب هشتگ‌ها، آنها را در شبکه اجتماعی جستجو کنید.

همیشه ببینید که قبلاً چه کسانی از این هشتگ‌ها استفاده کرده‌اند. همینطور ببینید که چه تعداد عکس با آنها تگ شده است. ممکن است دیگران ایده‌ های بهتری در مورد هشتگ داشته باشند. ممکن است شما، از برای ابیات شعر، از هشتگ #شعر استفاده کنید. اما ببینید که هشتگی به نام #شاعرانه هست که صفحه‌های بهتر و قوی‌تر از آن استفاده کرده‌اند. صفحه‌هایی که به سلیقه شما نزدیک‌تر هستند.

بعضی‌ها اشتباهاً فکر می‌کنند که بهتر است از هشتگ‌هایی استفاده کنند که اصطلاحاً Trend هستند و زیاد به کار می‌روند می‌تواند کمک کند. اما دقت داشته باشیم که تعداد کسانی که این هشتگ‌ها در فضای مجازی استفاده می‌کنند خیلی زیاد هستند.

از طرف دیگر استفاده از هشتگ‌هایی که خیلی کم در شبکه اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته‌اند هم چندان مفید نیست.

چون نشان می‌دهد این هشتگ‌ها کمتر در ذهن مردم جا دارند و احتمالاً کمتر هم جستجو می‌شوند. شاید میانه‌ی این محدوده ، جای مناسب‌تری برای انتخاب گزینه‌ها باشد.

ارتباط هشتگ‌ها در ترویج کسب‌وکارها در فضای مجازی

  • این را بارها بدان اشاره کردیم که مفهوم هشتگ در شبکه‌های اجتماعی تقریبا همسان با مفهوم کلمات کلیدی در موتورهای جستجو است و موضوعات و پست‌های مرتبط و مورد نظر را نمایش می‌دهند. بدین‌ ترتیب رقابت دیده‌ شدن کاملا با مفهوم هشتگ قابل توجیه است. هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی به طرافداران یک موضوع کمک می‌کنند تا به محتوا ، هدف و کاربر مورد نظر دسترسی پیدا کنند دقیقا مانند کاری که کلید‌ واژه‌های سودمند و مناسب با برندینگ یک کسب‌وکار می‌کنند.
  • هشتگ‌گذاری مناسب مانند یک بهینه‌سازی سئو  عمل می‌کند، خیلی با سرعت محتوای شما را در معرض دید قرار می‌دهد و جذب ترافیک را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد ولی اثر خود را در طول زمان به نسبت سئو  از دست می‌دهد پس باید فرآیند بهینه‌سازی سئو هم موازی با هشتگ‌گذاری انجام شود.
  • هشتگ در واقع یک  گفت و گو بین نام تجاری و مصرف کننده است. زمانی که یک کمپین را به اجرا در می‌آورید برای رساندن پیام خود از هشتگ‌ها استفاده می‌شود. مانند: #shareacoke اگر گفتگو به درستی انجام شود این گفتگو منجر به اشتراک‌گذاری در سطح کلان می‌شود یعنی افراد بدون هیچ هزینه‌ای به روش اشتراک‌گذاری نام تجاری شما را مشهور می‌کنند اما به خاطر داشته‌باشید که همین نشر سریع با نقد بد مواجه شود نام تجاری شما شکست خواهد خورد.
  • در یک کلمه هشتگ‌گذاری به بازاریابی اینترنتی شما به ارزانترین شکل کمک می‌کند.
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *