بهتر است قبل از انتخاب اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان یکی از روشهای مارکتینگ خود درباره کمپینهای اینفلوئنسر ، طراحی و نحوه اجرای آنها اطلاعاتی داشته باشید .
طراحی و اجرای کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ
اگر بخوایم به صورت کلمه به کلمه اینفلوئنسر مارکتینگ رو بررسی کنیم یعنی بازاریابی توسط افراد تاثیرگذار
در واقع با سیستم تبلیغات دهانی برند شما به جای تماس مستقیم با مخاطبین از طریق افراد تاثیرگذار با مخاطبینشان ارتباط موثر برقرار میکنند .
اما اافراد تاثیرگذار کدام اند ؟
افردای که بین مخاطبینشان اعتبار داشته باشند . بین اونها نفوذ داشته باشند .
و به خاطر تخصصشان در یک زمینه خاص تعداد زیادی فالوور داشته باشند .
برنامهای را برای انجام اینفلوئنسر مارکتینگ تدوین کنید تا با برنامهریزی درست و دقیق ، در اینفلوئنسر مارکتینک موفق شوید .
برای انجام هر کدام از روشهای بازاریابی ، شما باید با جمعآوری اطلاعات ، داشتن هدف و برنامه وارد میدان شوید .
تا در راهی که انتخاب میکنید ، موفقتر باشید .
پس بهتر است ، قبل از انتخاب اینفلوئنسر مارکتینگ به عنوان یکی از روشهای دیجتال مارکتینگ خود .
درباره کمپینهای اینفلوئنسری ، طراحی و نحوه اجرای آنها اطلاعاتی داشته باشید .
یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ چه مقدار هزینه دارد
تمام کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ اگر با سناریو و استراتژی صحیح اجرا بشوند خوب هستند .
هزینه چنین کمپینی میتونه با توجه به هدف کمپین و بزرگی کسب و کار و برند شما از صفر شروع بشه .
و نمیشه براش حد بالایی قائل شد .
بستگی به این دارد که شما چه تصمیمی در مورد هزینه میگیرید .
ممکنه شما بتونید با تعدادی میکرو اینفلوئنسر مرتبط ، با نفوذ و اعتبار خوب با یک “طرح VIP” از سرویس خوتون و یا ارسال رایگان محصولتون برای انجام تبلیغات همکاری کنید .
که با کسر هزینه محصول و خدمات عملا هزینش برای کسب و کار شما صفر است .
نیازی نیست برای اطمینان از موفقیت کمپین با تعداد زیادی اینفلوئنسر کار کنید .
اتفاقا برعکس استفاده از اینفلوئنسرهای اینستاگرام زیاد میتونه اثرگذاری کمپین رو پایین بیاورد .
۵-۶ نفر اینفلوئنسر که کاملا به تصویر و داستان برند شما مرتبط باشند .
کاملا اثر مورد نیاز شما رو روی مخاطبینتون خواهد گذاشت .
بعد از اینستاگرام چه شبکهای بهترین ایفنلوئنسرها را دارد
بهترین اینفلوئنسر شاید از لحاظ مفهومی خیلی مناسب نباشد .
با توجه به مدل کسب و کار شما محل فعالیت مخاطبین هدفتون و نوع محتوایی که قراره توی کمپین به اشتراک بذارین .
بهترین شبکه اجتماعی مشخص میشه .
شاید کسب و کار شما به قدری تخصصی باشه که اینفلوئنسرهای اینستاگرام نتوانند تبلیغات مفیدی برای شما انجام بدن .
و بهتر باشه که به افراد تاثیرگذار در فضای Twitter یا حتی LinkedIn به عنوان تخصصی ترین شبکه اجتماعی کسب و کار روی بیارین .
اینستاگرام از لحاظ تعداد اینفلوئنسرها در ایران رتبه اول رو بین شبکه های اجتماعی دارد .
اما باید در مرحله طراحی کمپین کانالهای دیگر رو هم مدنظر داشته باشید .
چطور میشود در یک شهر افراد تاثیرگذار را شناسایی و با آنها همکاری کرد؟
بسیاری از سرویسها و دشبوردهای اینفلوئنسر مارکتینگ این قابلیت رو در کل دنیا به شما میدهند .
که بتوانید با هدفمندی جغرافیایی اینفلوئنسرهای مورد نظرتون رو پیدا کنید .
اما شاید دقت کافی رو در ایران نداشته باشند .
یکی از بهترین راهها اینه که با بررسی هشتگ های مرتبط به شهرها و استانها و کنترل پستهای برتر هشتگ مورد نظر در چند روز متوالی با افراد تاثیرگذار شهر مورد نظر آشنا بشید .
بعد از پیدا کردن تعدادی از اونها میتونید با تماس مستقیم در مورد دیگر افراد تاثیرگذار شهر مورد نظر سوال بپرسید .
در اکثر موارد این افراد با هم در تماس هستن و میتونند این روند رو برای شما تسریع کنند .
اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران روزهای آغازین خود را طی می کند .
استارت آپ هایی در این حوزه راه اندازی شده اند و افراد بیشتری سعی می کنند در تبلیغات در اینستاگرام خود به اینفلوئنسر تبدیل شوند .
همین عامل سبب شده که برندها هم تمرکز بیشتری بر این امر داشته باشند .
بازاریابی برندها نیز در حال کسب آموزش های بیشتری در اجرای صحیح اینفلوئنسر مارکتینگ می باشند .
در اینجا نکته کلیدی این است که اینفلوئنسر مارکتینگ را چگونه و با چه مراحلی آغاز و اجرا کنیم .
طراحی و اجرای کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ
۱-آیا اینفلوئنسرهای مرتبط با کسب و کار خود را می شناسید ؟
در مرحله اول باید اینفلوئنسر یا اینفلوئنسرهایی را که در می توانند در صنف شما تاثیرگذار باشند شناسایی کنید .
گرچه این امر گاهاً به سادگی انجام نخواهد شد .
اما اینکه بدانید کدام اینفلوئنسرها می توانند در صنعت شما تاثیرگذار باشند .
سبب می شود به صرف مخاطبان یا شهرت بالای آنها توجه نکرده است .
و اثربخشی نتیجه کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ اهمیت بیشتری پیدا کنید .
شما می توانید با ۳ عامل ، اینفلوئنسرهای پیشنهادی را فیلتر یا دسته بندی کنید :
اهداف تعاملی
بسیاری از افراد تنها به همین عامل توجه کرده و بر اساس آن اینفلوئنسر مورد نظر را انتخاب می کنند .
اینفلوئنسرهایی که در این دسته قرار می گیرند می توانند ارتباط و تعامل خوب و فعالی با کسب و کار شما در موضوعات و اهدافی که برای برند شما اهمیت دارد ایجاد کنند .
حتی ممکن است میکرو اینفلوئنسرها هم در این دسته قرار گیرند .
اما تعداد مخاطبان آنها وسیع نیست و نمی توانند بازدهی قابل توجهی به دست آورند .
به عبارت دیگر وقتی هدف کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ شاخص های تعامل مخاطبان با برند شما در نظر گرفته می شود باید میزان مخاطبان اینفلوئنسرها را نیز مد نظر قرار دهید .
در این حالت می توانید جهت محک زدن کمپین ، کمپین خود را به صورت محدود و با شاخص های حداقلی و تعداد کمتری اینفلوئنسر برگزار کنید و سپس با داده های به دست آمده ، کمپین اصلی را جهت تحقق اهداف نهایی اجرا نمایید .
هواداران برند
بسیاری از برندها از همکاری با اینفلوئنسرهایی که داوطلبانه برند آنها را تبلیغ می کنند پیشمان می شوند .
این اینفلوئنسرها می توانند هر فردی باشند : از پرسنل سازمان تا اینفلوئنسرهای مستقل ، اینفلوئنسرهای بزرگ یا میکرو اینفلوئنسرها .
هدف ، تاثیرگذاری بر مخاطبان هدف از طریق افراد دیگر است .
زمانی که این امر در مسیر صحیحی اجرا شود دیگر اندازه مخاطبان یا نوع اینفلوئنسر اهمیتی نخواهد داشت .
آنچه مهم است فقدان اعتماد ذاتی مشتریان به برند می باشد .
زمانی که درجه بالایی از اعتماد به کسب و کار شما از طریق سایر افراد به مشتریان القا شود .
در این حالت مشتریان شما به هواداران برندتان تبدیل خواهند شد .
هواداران رقیبان
همگی در اهمیت آنالیز عملکرد رقیبان واقف هستیم .
این آنالیز زمانی که بحث اینفلوئنسر مارکتینگ مطرح می شود اهمیت بیشتری پیدا می کند .
یافتن پاسخ سوالات زیر به شما کمک می کند برنامه ریزی اینفلوئنسر مارکتینگ خود را با استراتژی پخته تری طراحی و اجرا نمایید :
کدام رقیبان با اینفلوئنسرها کار می کنند ؟
با چه تعداد اینفلوئنسر کار می کنند ؟
این اینفلوئنسرها از کدام نوع هستند ؟
عملکرد تبلیغاتی آنها با اینفلوئنسرها به چه صورت است ؟
اینفلوئنسرها کدام زمینه های صنف شما را هدف قرار داده اند؟
۲ – تحقیق و بررسی گزارش ها
برای دستیابی به حداکثر بازدهی اینفلوئنسر مارکتینگ ، بسیار مهم و ارزشمند است .
که در مورد عملکرد برند خود و رقیبانتان در زمینه آنچه که در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ در سال گذشته انجام داده اند تحقیق کاملی انجام دهید .
نحوه اجرای این تحقیق و بررسی گزارشها به اهداف اینفلوئنسر مارکتینگ شما بستگی دارد .
اما در زیر مثالهایی برای این امر بیان شده است :
آگاه سازی برند :
اینفلوئنسرهای شما و مخاطبان هدفتان تا چه میزان از برند شما آگاه اند؟
این شاخص در برابر برندهای رقیب چگونه است؟
درک برند :
برند شما در میان اینفلوئنسرها و مخاطب هدف صنف شما چگونه درک شده است؟
آیا این هویت مثبت است یا منفی؟
موضوع :
چه موضوعاتی از برند شما با اینفلوئنسرها و مخاطبان هدفتان مرتبط است؟
آیا موضوعاتی وجود دارد که در برند شما موجود نباشد؟
سهم صدای برند :
سهم صدای برند شما در میان اینفلوئنسرها و مخاطبان هدفتان چقدر است ؟
این شاخص در مقایسه با رقیبان به چه میزان است ؟
موضوعات داغ صنف :
موضوعات داغ و مورد توجه سال قبل در حوزه صنف کسب و کار شما چه بوده است ؟
آیا در محتوای خود نسبت به آن موضوعات واکنشی نشان دادید ؟
رقیبان شما چطور؟
تعامل اینفلوئنسرها :
اینفلوئنسرهای شما در حال حاضر چه فعالیتی انجام می دهند ؟
در مورد اینفلوئنسرهای رقیبانتان چطور ؟
با استفاده از این اطلاعت می توانید فرصتها را شناسایی کرده .
و اهدافی واقع بینانه تر برای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ خود در سال جدید در نظر بگیرید .
۳ – پیشنهادی برابر
مهم است که ارتباط برند شما با اینفلوئنسرها به درستی شکل بگیرد .
به این فکر کنید که برندتان چه پیشنهاداتی به اینفلوئنسرها می تواند ارائه دهد .
گاهاً برند شما می تواند پیشنهاداتی ارزشمندتر و ممتازتر از پرداخت مبلغ به اینفلوئنسرها ارائه دهد .
اینفلوئنسری که جامعه مخاطبان خود را گسترش داده و قدرت تاثیرگذاری دارد فرصتی در اختیار برند شما قرار می دهد که باید با ارزیابی دقیق ، توانایی مذاکره و جذب آنها را داشته باشید .
۴ – بهترین مدل تعامل
زمانی که دریافتید به اینفلوئنسر چه پیشنهادی ارائه دهید زمان آن رسیده که برنامه ریزی کنید .
چگونه با اینفلوئنسر تعامل داشته و همکاری کنید .
این مدل همکاری باید سه جنبه برند شما ، اینفلوئنسر و جامعه هدف را در بر بگیرد .
در زیر ، ۴ مدل تعامل معرفی شده است :
اینفلوئنسر را به رویداد خود دعوت کنید
اینفلوئنسر محتوا تولید و منتشر کند
از اینفلوئنسر دعوت کنید در برنامه های تبلیغاتی شما شرکت کند
اینفلوئنسر از محصولات شما استفاده کرده و نتیجه آن را بازتاب دهد
۵ – فرصت بزرگ
تصمیم گیری در مورد فرصت استثنانی برای اینفلوئنسر مارکتینگ از چالش های پیش روی مدیران بازاریابی است .
فرصتی که بتواند بیشترین دستاورد را به همراه داشته باشد .
به این فکر کنید که اینفلوئنسر را چگونه وارد اهداف و برنامه های استراتژیک کسب و کار خود وارد کنید .
آیا رویدادی پیش رو دارید که می توان اینفلوئنسر را در آن شرکت داد ؟
آیا کمپینی از پیش طراحی شده که در آن بتوان از اینفلوئنسر استفاده کرد ؟
آیا محتوای نابی تهیه کردید که می توانید از قدرت نقوذ اینفلوئنسر برای نشر آن استفاده کنید ؟
آیا محصول جدیدی عرضه کرده اید که اینفلوئنسر می تواند در معرفی آن مشارکت کند ؟
نکات کلیدی طراحی و اجرای کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ
۱- برای طرح کمپین خود برنامهریزی کنید
شما برای اطمینان از اینکه کمپین اینفلوئنسر مارکتینگتان موثر است و نتیجه مثبتی دارد .
همه شبکههای اجتماعی خود را باید طبقهبندی کرده و تمام روشهای تبلیغاتی دیگرتان را مرتب و تنظیم کنید .
برای مثال ، ایونتها ، پستهای جدید بلاگ ، انتشارات و مطبوعات و غیره . همه باید یک مسیر را دنبال کنند .
ساختن استراتژی بازاریابی درباره کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ .
به شما کمک میکند تا مخاطبان خود را به سمت قیف فروش هدایت کنید .
۲- بررسی محتوا قبل از انتشار
قبل از هر پستی که میخواهید منتشر شود ، باید از این که مطالب تولید شده با الزامات و دستورالعمل تبلیغاتی شما هم راستا است ، مطمئن شوید .
با وجود این واقعیت که باید در برابر اینفلوئنسرها برای ایجاد محتوای خلاقانه انعطافپذیر باشید .
اما بسیار مهم است که همه پستها مثل عکسها ، متنها و ویدیوهای ضبط شده ، را بررسی کنید .
تا از خط مشی شما خارج نباشد .
۳- به طور مداوم محتوای خود را بهبود ببخشید
برای بالا بردن اثرگذاری اینفلوئنسر مارکتینگ ، بهتر است ، کمپینتان را طوری طراحی کنید .
تا قبل و بعد از راهاندازی یا همان لانچ برند ، کسب و کار و محصولتان را پوشش دهد .
همچنین میتوانید از اینفلوئنسرهایتان درخواست کنید تا پستهای شما را در دیگر شبکه های اجتماعیشان منتشر کنند .
البته شما هم باید این کار را انجام دهید .
این به شما اجازه میدهد تا مطالب بیشتری در ارتباط با کمپینتان ارسال و منتشر کنید .
۴- نتیجهها را ارزیابی کنید
مانند دیگر روشهای بازاریابی ، شما باید مطمئن باشید که کمپین اینفلوئنسر شما به بهترین شکل ممکن در حال اجرا است .
به KPI های خود نگاهی دوباره بیاندازید .
تا بتوانید به سوالهایی که در طراحی استراتژی محتوا ایجاد میشود ، پاسخ دهید .
در زمان اجرا ، این سوالها ممکن است مطرح شود و شما باید بتوانید به آنها پاسخ دهید :
آیا پیشرفت کردهاید ؟
چه چیزی از مخاطبان خود یاد گرفتید ؟
کدام پستها نتیجه بهتری دارند ؟
کدام پستها عملکرد نامناسبی دارند ؟