اینستاگرام یک جامعه است .
معنای این سخن آن است که همان گونه که در جامعه فیزیکی و غیرمجازی، تبلیغات در صورتی موفق خواهد بود .
که در جای درست، به شیوهای درست، محتوایی درست را در معرض دید مخاطبانی قرار دهد .که به درستی تعریف شدهاند .
چنین قاعدهای در مورد اینستاگرام نیز به عنوان یک جامعهی مجازی صادق است .
به عبارت دیگر برای تبلیغات در اینستاگرام ، شما باید محتوایی و با کیفیت (عکس/ ویدئو در کنار کپشن، هشتگ و…) را در جای درست (پیجهایی که با مخاطبان و موضوع کاری شما همخوان است) .
به افراد درست (پیدا کردن پیجهایی که مخاطبان مورد نظر شما آنها را فالو میکنند) نشان دهید .
ممکن است بگویید برای یک تبلیغات در اینستاگرام ساده چه ضرورتی به برنامه ریزی وجود دارد ؟
مسلماً ما نیز به اهمیت زمان و محدودیتهایی که این روزها برای منابع مختلف از جمله نیروی انسانی در شرکتها حاکم است . آگاهیم و توصیه نمیکنیم که در انجام این کار دچار وسواس و افراط شوید .
اما بر اساس مطالعات و تجربیاتمان دریافتهایم که برنامه ریزی درست و دقیق تبلیغات در اینستاگرام ، حتی اگر به طور محدود در پی فعالیت در اینستاگرام باشید، بسیار کارساز و اثربخش خواهد بود .
در این مرحله، فکر کردن پیرامون محورهای زیر و تلاش برای یافتن پاسخی برای آنها به شما دید بهتری در این خصوص خواهد داد :
هدفتان از تبلیغات در اینستاگرام چیست ؟
اصلیترین هدف شما از تبلیغات در اینستاگرام چیست ؟
آیا قصد دارید تعداد فالوئرها یا لایک/ کامنتهایتان را بالا ببرید یا در پی برندسازی هستید ؟
میخواهید ترافیک سایتتان افزایش یابد یا کاربرانتان را به پلتفرم دیگری مانند تلگرام هدایت کنید ؟
نوع و روش تبلیغات در اینستاگرام متناسب با اهداف مختلف یکسان نیستند .
توصیه ما به شما این است که اولاً به طور شفاف در مورد هدفتان از حضور در اینستاگرام بیاندیشید .
و ثانیاً تا جایی که میشود بکوشید که این اهداف را با رویکرد اهداف SMART تدوین کنید .
به طور خلاصه یعنی هدف شما باید :
معین، روشن و شفاف باشد .
قابل اندازهگیری باشد .
دست یافتنی باشد .
زمان بندی شده باشد .
فراموش نکنید تفاوت کارهای معمولی، خوب و عالی در توجه به جزئیات است .
که هدف گذاری درست و اصولی بخشی مهم از آن به شمار میآید .
شروع تبلیغات در اینستاگرام با تعیین هدف و برنامه ریزی
استفاده روزانه اینستاگرام در زندگی بیش از ۲۰ میلیون کاربر ایرانی این فضای مجازی را به جایگاه جدیدی در تبلیغات رسانده است که بیشتر فعالان تجاری بدنبال پیدا کردن مشتریان و علاقمندان جدید با استفاده از ابزار آسان و کاربردی آن هستند .
این روزها زیاد می شنویم که شخصی در حال کسب درآمد واقعی با اینستاگرام است .
محصولات خود را مستقیم به فروش می رساند و یا برای خدمات خود در دنیای واقعی مشتری جذب می کند .
رایگان، سریع، ریسک پایین و متمرکز بودن از فاکتورهای محبوبیت اینستاگرام است .
ضرر در این روش تبلیغی بسیار پایین است اما باید زمانبندی و خلاق بودن را فراموش نکنید .
با بیش از ۵۰۰ میلیون عضو، اینستاگرام یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی محسوب می شود .
شرکت ها و تجارت های مختلف می توانند تبلیغات خود را با مخاطبان بسیاری به اشتراک بگذارند .
و کاربران را در یک محیط با کیفیت بالا و خلاق درگیر کنند .
حضور در شبکه اجتماعی بدون داشتن برنامه و هدف خاص بازخوردی برای شما به ارمغان نخواهد آورد .
و تنها زمان، انرژی و چه بسا سرمایه شما بوده که به هدر رفته است .
در مقابل اگر فکر شده کار کنید، می دانید که قرار است چه محتوایی به مخاطبین خود ارائه دهید .
و در انتظار چه عکس العملی از مخاطبین خود هستید .
نتیجه برنامه داشتن در اداره شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیس بوک، گوگل پلاس، تویتر و …، تعامل و درگیر شدن مشتریان شما با محتوا و دیگر کانال های شما مثل وب سایت شما شده، وفاداری را تشویق میکند .
درنهایت منجر به فروش میشود .
در کوتاه مدت مشتریان شما ممکن است برخی از بخشهای محتوا منتشرشده توسط شمارا به اشتراک بگذارند . و نظراتی را برای پست های شما منتشر کنند .
برای رسیدن به این مرحله، پاسخگویی به این سه سؤال قبل از هزینه کردن از منبع زمان و سرمایه مادی خود مهم است :
۱- با برنامه ای که دارم در پی دستیابی به چه هدفی هستم
مهمترین موضوع انتخاب هدف است که یکی از مهمترین ویژگیهایی آن قابلدستیابی بودن است .
البته در حوزه شبکههای اجتماعی تقریباً میتوان گفت اهداف زیادی برای برنامه ریزی در تجارت در اینستاگرام قابلتصور نیست .
تعدادی از مهمترین این اهداف را در زیر میبینیم :
تقویت سایت در موتورهای جستجو ( SEO )
ارتباط برقرار کردن با مشتریان
اطلاع رسانی در رابطه با برند یا باورهایی مشخص در رابطه با برند
کاهش هزینهها در رابطه با رسانهها یا خدمات مشتریان و تجارت در اینستاگرام
افزایش فروش محصول و خدمات زمانی که مثلاً از بین موارد هدف موردنظر خود را انتخاب کردید .
میتوانید مشخص کنید که قصد جذب چه فرد یا گروهی را دارید که احتمال دریافت پاسخ مناسب از طرف وی بیشتر باشد .
به عنوان مثال، اجازه فرض کنیم که هدف شما افزایش دادن رتبه خودتان در نتایج موتورهای جستجو است .
در این حالت باید استراتژی بازاریابی در اینستاگرام را بکار ببرید که به موتورهای جستجو کمک میکند .
تا بهتر متوجه حضور شما شوند که شامل تولید محتوای مناسب همراه با کلیدواژههای مناسب لینکها و توسعه سایت شما میشود .
اگر میخواهید تعامل بیشتر با مشتریان فعلی خود داشته باشید، باید محتوایی تولید کنید که آنها میخواهند .
یکی از راههای موجود پرسش از آنها در رابطه با نوع محتوای موردنیاز و مورد پسند آنهاست .
اگر میخواهید میزان آگاهی نسبت به خود را بیشتر کنید، پس استراتژیهایی مدنظر قرار میگیرد .
که شامل پیدا کردن و همکاری وبلاگ نویسان، فعالان عرصه توییتر و دیگران فعالان عرصه مجازی و ارائه محتوای موردنظر آنها برای اشتراکگذاری توسط آنها هست .
یا اگر در پی کاهش دادن هزینههای خود هستید باید با استخراج هزینهها آنها را در رسانههای مختلف باهم مقایسه کنید.
مثلاً امروز هزینه تبلیغات در شبکههای مجازی و بازاریابی در اینستاگرام کم نیست .
اما در عرضه دستگاههای موبایل فرصتهای خوبی وجود دارد .
۲- به دنبال جذب چه افرادی هستم
پاسخ به این سؤال تا حد بسیار زیادی به شما کمک میکند .
تا مشخص کنید که کدامیک از شبکه اجتماعی متناسب با نوع کسب وکار شما بوده .
و باید بر روی آن حضورداشته باشید .
چرا اگر در یک شبکه اجتماعی فعالیت کنید و مخاطبین با شما تعاملی در آنجا نداشته باشند .
یا اصلاً مخاطبین مورد نظر شما در آن حضور نداشته باشند .
دلیل موجهی نمیتواند برای حضور شما در آنجا و صرف هزینه مادی و زمانی قابلارائه باشد .
در غیر این صورت اگر شبکهای پیدا نمیکنید که مخاطبین موردنظر شما در آن فعالیت داشته باشند .
و محتوا شما را بخوانند یا آن را به اشتراک بگذارند .
بهترین راه یافتن وبلاگ نویسانی که وبلاگ آنها توسط گروهی از مخاطبین موردنظر شما خواندهشده و موردتوجه قرار میگیرد .
تا از این طریق (انتشار محتوا خود بر روی وبلاگ آنها) قادر به معرفی خود به مخاطبین موردنظر و هدف خود باشید.
۳- از افرادی که جذب کرده ام انتظار چه بازخوردی را دارم
همچنان که میدانید کاربران شبکههای اجتماعی تنها به منظور ارتباط با دوستان خود در این شبکهها حضور دارند .
و خیلی کمتر دنبال شرکتها و برندها و تعامل با آنها یا محتوا آنها هستند .
از طرفی به مرور زمان میزان دیده شدن محتوای شما در خوراک خبری کاربران این شبکهها در حال کمتر شدن است .
تا جایی که اکنون به حدود ۳% از مخاطبین یک صفحه با حدود یکمیلیون مخاطب در فیسبوک رسیده است .
که این گفته توسط تحقیقات مختلفی که در این رابطه انجامشدهاند (تحقیق اول و تحقیق دوم) قابل استناد هستند.
بنابراین تنها حضور در شبکههای اجتماعی برای توجیه کردن هزینههای این حضور داشتن کافی نیست .
باید دقیقاً مشخص کنید که از آنها چه انتظاری نسبت به این فعالیت دارید؟
در مرحله بعد باید مشخص کنید که چگونه آنها باید این انتظار را برآورده کنند و چرا چنین انتظاری از آنها دارید؟
بهعنوانمثال، مثلاً ممکن است بخواهید مشتریان شما محتوا شمارا بهمنظور بالاتر رفتن رتبه شما در موتورهای جستجو یا افزایش فروش شما به اشتراک بگذارند .
آیا اگر آنها اصلاً محتوا شمارا نبینند، این دیده شدن محتوای شما توسط آنها ارزش استفاده از تبلیغ در اینستاگرام گرانقیمت را دارد؟
بهطور خلاصه باید گفت که شما باید اهداف خودتان، مخاطب هدف و کاری که میخواهید انجام دهید .
را بهخوبی بشناسید و استراتژی تبلیغ در اینستاگرام خود را بر روی آن متمرکز کنید .