سئو سایت
این روز ها عوامل زیادی بر سئو سایت تاثیرگذار است که جستجوی معنایی یکی از آن هاست.
جستجوی معنایی یا Semantic Search به زبان ساده به معنی درک ارتباط بین واژه های یک متن می باشد که توسط موتورهای جستجو انجام می شود.
هر چه به سمت جلو می رویم جستجوگران به دلیل مطالب بسیار زیادی که نزدیک به موضوع موردنظر وجود دارد سعی می کنند در جستجوی خود محدوده ی جستجوی خود را کاهش می دهند تا سریع تر به مطلب موردنظر خود برسند.
گوگل هنگامی که میخواهد محتوای مربوط به یک کوئری را تشخیص دهد ، عوامل زیر را در نظر می گیرد :
- جستجوهای شخصی گذشته
- سابقهی جستجوی کلی : بررسی تمام جستجوهایی که توسط کاربران دیگر در مورد آن موضوع انجام شده و فهمیدن علاقه مندی های آن ها
- موقعیت جغرافیایی کاربر : بسته به محل کاربر، گوگل میتواند تشخیص دهد کدام نوع نتایج برای او مناسب تر است.
- خصوصیات کوئری : خصوصیات نوشتاری ، روش های مختلف نوشتن یک کلمه و … .
- بررسی دامنههای لینک داده شده و اسناد مربوط به موضوع جستجو
- رابطه بین کلماتی که کنار هم آمده و فاصلهی میان آنها
تمامی این موارد باید در پرداختن به سئو وب سایت مورد بررسی و توجه قرار گیرند.
جستجوی معنایی چگونه در سئو سایت تاثیر گذار است
جستجوی معنایی دقیقا یعنی همان چیزی که مخاطبین لازم دارند.
گوگل برای این که محبوب تر باشد و کاربردی تر سعی می کند دقیقا اهداف کاربران را هدف قرار دهد.
جستجوی معنایی به معنای داده های بهتر ، بیشتر و قابل قبول تر همچنین بیان درک عمیق از هدف کاربر در جستجو و دوری از زبان ماشین و نزدیکی به زبان محاوره.
کاربردهای جستجوی معنایی
به طور کلی با جستجوی معنایی آشنا شدید ولی این جستجوی معنایی چطور برای ما آشکار می شود و چگونه کاربرد خود را نشان می دهد :
تشخیص و اصلاح خودکار در جستجوی معنایی گوگل
گاهی اوقات شاید برای شما هم اتفاق افتاده که یک کلمه را اشتباه تایپ کرده باشید ولی گوگل آن عبارت را ویرایش کرده و شکل درست آن را به شما پیشنهاد می کند.
با کیفیت از نظر گوگل بی کیفیت از نظر مخاطبین
در گذشته بین کیفیت گوگل و کیفیت مخاطبین تفاوت وجود داشت.
در گذشته طراحان سایت برای سئو سایت خود کلمات کلیدی زیادی را طوری در صفحات خود قرار می دادند که کاربر آن ها را نمی دید ولی خزنده های گوگل با این کلمات کلیدی شروع به رتبه دادن به صفحات می کردند. اما امروزه با الگوریتم های مختلف در بررسی سئو وب سایت و همان روابط معنایی گوگل استفاده ی نابه جا و تکرار بی رویه آن ها هیچ سودی که ندارد هیچ ممکن است زیان بار هم باشد.
رسیدن به نتایج دقیق تر در جستجوی معنایی گوگل
امروزه گوگل توسط جستجوهای معنایی مبتنی بر شی با درک بهتری از جستجوها نتایج دقیق تر و کارآمد تری را در اختیار مخاطبان قرار می دهند.
پاسخ به سوالات در جستجوی معنایی گوگل
شاید گاهی اوقات با تایپ یک سوال در گوگل کادری را در قسمت اول مشاهده کرده اید که پاسخ شما به صورت bold شده درون آن وجود داشته باشد. این پاسخ ها توسط گوگل و با استفاده از همین جستجوی معنایی برای شما نمایش داده می شود.
گراف دانش در جستجوی معنایی گوگل
اگر شما برای مثال به جستجوی یک شخص بپردازید جستجوی معنایی گوگل با توجه به همان جستجوهای مبتنی بر اشیا و جستجوهای کاربران گذشته و مطالبی که گفته شد اطلاعاتی را در قسمت های مختلف مانند فیلم ها ، تصاویر و یا اخبار برای شما به نمایش می گذارد.
مزایای جستجوی معنایی
- تجربه ی شیرین از مطالب و پاسخ دقیق افراد را به سایت شما باز میگرداند
- روابط بهتر بین مشتریان و شما
- در هر دو جستجوی پولی و رایگان این نوع جستجو وجو دارد
- درک راحت تر رباتهای گوگل
بهبود سئو سایت با پیروی از جستجوی معنایی گوگل
در قسمت قبل به کاربردهای جستجوی معنایی اشاره شد پس شما باید طبق این روال به پیش بروید :
محتوای با کیفیت تولید کنید.
از استفاده ی زیاد از کلمات کلیدی بپردازید.
محتوای شما تا حد امکان آن چیزی باشد که کاربر به دنبال آن است ( این طور نباشد که کلیدواژه ها و عنوان در مورد یک مطلب باشد و متن چیز دیگری را بیان کند )
و…
جستجوی معنایی یکی از عواملی است که در رتبه ی شما در گوگل تاثیر گذار است و به نوعی به تلاش شما برای بهبود سئو سایت شما مربوط می شود.