گوگل آنالیتیکس چیست
گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان پیش آوری شده گوگل است که آمار بازدید کنندگان یک وب سایت را نشان میدهد. این دستاورد برای بازاریابان و وب مسترها برای واکاوی وب به کار گرفته میشود. آسمونی در این مقاله در مورد گوگل آنالیتیکس بیشتر صحبت می کند.
این سیستم امکان بررسی و تحلیل ورودی ها، صفحات ورودی دهنده، کاربران وارد شده، فعالیت های کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها را ارائه میکند. به این ترتیب، گستره وسیعی از اطلاعات در اختیار مدیریت سایت قرار خواهد گرفت. از امکانات این سیستم هدف گذاری مشخص در بازه زمانی است. سپس سیستم خودکار در بازه زمانی تعیین شده در صورت دست یابی به هدف گزارش مبنی بر رسیدن به هدف میدهد و در صورت عقب ماندن از هدف نیز درصد نزدیکی به هدف را ارائه میکند.
گوگل آنالیتیکس چیست
گوگل آنالیتیکس به شما امکان میدهد تا موارد زیر را زیر نظر داشته باشید:
چه کسانی از سایت شما بازدید میکنند؟ شما میتوانید محل کاربران، مرورگرهای مورد استفاده شان و بسیاری اطلاعات دیگر همچون رزولوشن صفحه نمایش کاربران، فعال بودن جاوا اسکریپت، نصب بودن فلش، زبان و غیره را ببینید. این سرویس که از تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ بر روی کاربرانی ایرانی بسته شده بود، از تاریخ ۲۵ اردیبهشت در پی رفع تحریمها علیه ایران، به روی کاربران ایرانی باز شد. شایان ذکر است همزمان با بازگشایی گوگل آنالیتیکس به روی کاربران ایرانی برخی دیگر از سرویسهای گوگل نیز، برای مردم ایران باز شد.
در حال حاضر این سرویس همچنان برای کاربران دارای آی پی ایران بسته هست:
آشنایی با بخش های مختلف گوگل آنالیتیکس:
Dimensions:
این بخش گوگل آنالیز شرحی مختصر ار عوامل اجرایی و ویژگی های مختلف به شما میدهد. مثل مرورگرها، نمایشگرها و مدت زمان جلسه.
Metrics:
متریک المان خاصی است که به طور کلی و نسبی Pages/Session سایت شما را اندازه گیری میکند. و میانگین متوسط مدت زمان جلسه نمونههایی در حیطه متریک ها است.
Sessions:
جلسه به مدت زمانی گفته میشود که کاربر در طراحی سایت شما در حال استفاده از آن است. همه اطلاعات مورد استفاده شده مثل رخدادها، تجارت الکترونیک در یک جلسه نشان داده میشوند.
Users:
یوزرها یا کاربران کسانی هستند که حداقل یکبار در یک جلسه وارد سایت یا فروشگاه ساز شما شدهاند و از آن استفاده کردهاند.
Pageviews:
این بخش نشان دهنده تعداد دفعه هایی است که صفحه سایت شما توسط کاربران دیده شده است.
Pages/Sessio:
میانگین دفعاتی است که صفحه های سایت شما در مدت زمان یک جلسه توسط کاربران بازدید داشته است.
Avg. Session Duration:
متوسط زمانی است که یک جلسه طول کشیده است.
New Sessions:
آمار درصدی کاربرانی است که برای نخستین بار وارد سایت شما میشوند و آن را میبینند.
Goals:
هدف های نشان داده شده در این بخش به شما کمک میکند تا بتوانید بررسی و تحلیل درستی از فعالیت های کاربران و استفاده کنندگان از صفحه های خودتان در دست داشته باشید.
Conversions:
تعداد دفعاتی است که شما به هدف های مورد نظرتان دست یافتهاید.
Campaigns:
این بخش به شما این امکان را میدهد که بتوانید پارامتر را به هر یک از URL در سایتتان اضافه کنید شما این قابلیت خواهید توانست دادههای بیشتری درباره ترافیک ارجاع داده شده به سایتتان به دست آورید و در نتیجه این پارامتر برای بررسی افزایش رتبه سایت شما کمک شایانی می کند.
Acquisition:
این بخش نشانگر آن است که شما به چه نحوی کاربران سایتان را آماده و تجهیز و راضی میکنید.
Behavior:
این بخش و داده های آن به شما یاری خواهد کرد تا بتوانید محتوا و مطالب خودتان را بهینه سازی و بهبود بدهید.