سرویس adwords گوگل این امکان را به کسبوکارها میدهد که به ازای مبلغی که پرداخت میکنند سایت خود را در صفحه اول نمایش دهند و به ازای کلیک روی لینک شما از حساب شما کسر میشود. در واقع تبلیغات گوگل یک تبلیغات کلیکی است و به همین جهت بسیار هدفمند و کمهزینه است.
این سرویس در ایران فیلتر بود و بازدهی مناسبی برای کسبوکارهای ایرانی نداشت اما در حال حاضر این سرویس رفع فیلتر شده است و تمام کسبوکارهای ایرانی میتوانند به راحتی از این سیستم تبلیغاتی استفاده کنند و بدون پرداخت هزینههای زیاد برای سئو سایت به راحتی و در کمترین زمان در لینک اول جستوجو گوگل نمایش داده شوند.
Google AdWords، سیستم تبلیغاتی گوگل است که در آن، تبلیغکنندگان برای یکسری کلمه کلیدی مشخص پیشنهاد قیمت میدهند تا تبلیغهای قابل کلیکشان، در صفحه نتایج جستوجوی گوگل نمایان شود. تبلیغکنندگان باید برای این کلیکها پول پرداخت کنند در نتیجه گوگل از جستوجوکردن پول در میآورد.
این اینفوگرافی به شما کمک میکند تا با طرز کار Google AdWords، جزییات حراج AdWords، و فرآیند مزایده آشنا بشوید. همچنین جزییات بیشتری در مورد فاکتورهای مهمی مانند رتبه کیفی (Quality Score) و قیمت هر کلیک در این اینفوگرافی ارائه شده است. اگر میخواهید بدانید که Google AdWords چگونه کار میکند، پس بهتر است نگاهی به اینفوگرافی بیندازید.
چگونه با استفاده از Google AdWords کار تبلیغاتی انجام دهیم؟
صاحبان تجارت میتوانند با بازکردن یک حساب کاربری Google AdWords، از گوگل برای تبلیغکردن استفاده کنند. تنها چیزی که نیاز دارید داشتن یک ویزاکارت یا مسترکارت برای شارژ حساب ادوردز است.
پیشنهاد قیمتدادن در AdWords به چه صورت است؟
محل قرارگرفتن تبلیغات در گوگل با توجه به رتبهی تبلیغ شما تعیین میشود (بیشترین مقدار پیشنهاد شده ضرب در امتیاز کیفی). تبلیغ با بالاترین رتبه، اولین محل را به خود اختصاص میدهد. میزان قیمت هر کلیک (CPC) شما، با تقسیمکردن Ad rank تبلیغ درجه بالای بعدی بر امتیاز کیفی (quality score) شما محاسبه میشود. تنها استثنای این حالت زمانی است که شما، تنها پیشنهاددهندهی مزایده باشید یا اینکه کمترین میزان را پیشنهاد بدهید. در این صورت باید ماکسیمم پیشنهادتان را به ازای هر کلیک پرداخت کنید!
سیستم پیشنهاددهی AdWords، افرادی را که با امتیازهای کیفی پایین پیشنهاد میدهند، به شدت جریمه میکند. در مقابل، آن دسته از کسانی که امتیاز کیفی بالایی دارند، هم جای بهتری برای تبلیغشان میگیرند و هم CPC کمتری پرداخت میکنند.
CPC چیست؟
CPC یا قیمت به ازای هرکلیک، مقداری است که تبلیغکننده باید به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ AdWordsاش میشود، پرداخت کند.
نحوهی کار CPC چطور است؟
CPC شما بر اساس میزان رقابتپذیربودن کلمات کلیدی، بالاترین میزان پیشنهاد و امتیازهای کیفیتان تعیین میشود.
امتیاز کیفی گوگل (Google Quality Score) چیست؟
مقیاسی است که گوگل از آن برای تعیینکردن میزان مرتبطبودن تبلیغ شما به جستوجوی کاربر استفاده میکند. این مقیاس بر اساس میزان CTR (نرخ کلیک تبلیغ شما)، مرتبطبودن کلمات کلیدی و کیفیت صفحهی لندینگ (صفحهی مقصد) مشخص میشود. هر چقدر امتیاز کیفی بالاتر باشد، بهتر است. داشتن امتیاز کیفی بالا هم باعث میشود هزینه کمتری داشته باشید و هم تبلیغتان رتبه بهتری بگیرد.
رتبه تبلیغ در گوگل چیست؟
رتبهی تبلیغ در گوگل، موقعیتی است که کمپانی تبلیغ در صفحه نتایج گوگل دارد. این موقعیت از ترکیب بالاترین پیشنهاد کمپانی و امتیاز کیفی ساخته میشود.
موقعیت تبلیغ در AdWords چیست؟
موقعیت تبلیغات در گوگل ، مکان مشخصی است که هر تبلیغ با توجه به موقعیتهای سایر تبلیغات در گوگل ، در صفحهی نتایج جستوجو قرار میگیرد.
کلمات کلیدی AdWords چه هستند؟
کلمات و عباراتی هستند که تبلیغکنندگان روی آنها پیشنهاد میدهند تا تبلیغاتشان در صفحهی نتایج جستوجوی مرتبط با کلمات کلیدیشان نمایان شود. به عنوان مثال اگر شما فروشگاه کفش آنلاین دارید، باید پیشنهادتان را روی عباراتی مانند «کتانیهای نایکی» یا «کفشهای مجلسی» بدهید. تحقیق در مورد کلمات کلیدی، فرآیند استفاده از ابزار و دادههاست تا بتوان تعیین کرد چه کلمات کلیدیای قابلیت جذب مشتری به تبلیغ و سایت شما را دارند.