بازاریابی تاثیرگذار را میتوان جدیدترین شیوه برای افزایش تعداد مشتریان در بازاریابی اینترنتی دانست .
که بسیاری از کمپانیهای بزرگ بهمنظور افزایش فروش خود آن را به کار بستهاند . و نتایج فوقالعادهای از آن گرفتهاند .
به عقیده بسیاری اینترنت در بازاریابی مقیاس بزرگ بسیار موفق عمل کرده است .
و امروزه بسیاری از انسانها پیش از خرید محصولات مورد نیاز خود نگاهی هم به فضای مجازی دارند .
با این وجود پیشرفت تکنولوژی موجب شده تا خریداران نیز باهوشتر شوند .
و نسبت به تبلیغات سختتر واکنش نشان دهند .
روشهای بازاریابی سنتی مانند تبلیغات محیطی و تبلیغات کلامی یا حتی شیوههای جدیدتر آن مانند تبلیغات ایمیلی و پیامکی دیگر پاسخگوی نیاز کسب و کارها بهویژه شرکتهای بزرگ نیست . و کمتر مردم را تحت تاثیر قرار میدهد .
بنابراین بازاریابان از شیوه جدیدی با عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ در بازاریابی اینترنتی استفاده میکنند .
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست
اینفلوئنسر مارکتینگ شیوهای است که در آن بهجای ارتباط مستقیم با مشتریان به استفاده از اشخاص کلیدی و بانفوذ برای ایجاد ارتباط با آنها و انتقال پیام تبلیغاتی خود تمرکز دارد .
این روش اغلب با دو شیوه دیگر از بازاریابی تکمیل میشود :
نخست بازاریابی شبکههای اجتماعی و دیگری بازاریابی محتوا .
بیشتر کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ نوعی محتوای رسانهای دارند . که بهموجب آن انتظار میرود .
تا افراد سرشناس و تاثیرگذار با استفاده از شبکههای اجتماعی خود به انتشار و گسترش آنها بپردازند .
افزون بر این در بیشتر این کمپینها محتوای مورد نیاز میتواند هم از سوی شما و هم با توجه به شناخت بیشتر افراد تاثیرگذار از مخاطبان خود توسط آنها تولید شود .
اگرچه شبکههای اجتماعی و بازاریابی محتوا اغلب با کمپینهای تاثیرگذار همراه میشوند .
اما مترادف با بازاریابی تاثیرگذار نیستند .
سال ۲۰۱۶ ، سال تحول اینفلوئنسر مارکتینگ بود .
این شیوه حتی در داخل کشور نیز توسط شرکتهای بزرگ و کوچک به کار بسته شد .
هماکنون نزدیک به ۷۸ درصد از بازاریابان از اینفلوئنسر مارکتینگ بهعنوان یکی از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ خود یاد میکنند .
چه تفاوتی میان تبلیغات کلامی و اینفلوئنسر مارکتینگ وجود دارد
اگرچه بسیاری از صاحبان کسب و کار بهاشتباه از تبلیغات کلامی و اینفلوئنسر مارکتینگ بهجای یکدیگر استفاده میکنند اما تفاوتهای واضحی میان این دو شیوه است .
درحالیکه بازاریابی تاثیرگذار به معنای استفاده از اشخاص حقیقی سرشناس بهمنظور استفاده از نفوذ آنهادر میان دوستان و خانواده است .
تبلیغات کلامی را میتوان بهمانند یک خیابان تشبیه کرد که این ارتباط از طریق آن شکل میگیرد .
با این وصف تقریباً تمام کمپینهای اینفلوئنسر مارکتینگ شامل تبلیغات کلامی میشود .
اما تمام مؤلفههای موجود در این شیوه بازاریابی در کمپینهای تاثیرگذار مورداستفاده قرار نمیگیرد .
اجزای کلیدی اینفلوئنسر مارکتینگ
از آنجایی که اینفلوئنسر مارکتینگ بهعنوان یک نیاز در تجارت امروز محسوب میشود .
بهمنظور ساخت یک کمپین تاثیرگذار به اجزای منحصربهفردی نیاز دارید .
تا توجه مخاطبان بیشتری به محصولات شما جلب شود .
۱- ارتباط: به معنای شناسایی افراد با نفوذ ، سرشناس و متناسب با کسب و کار شما است .
افرادی که برای این کار انتخاب میکنید باید بهنوعی با کسب و کار شما مرتبط باشند .
۲- ایجاد یک کمپین بازاریابی مرتبط: اینفلوئنسر مارکتینگ باید به واقعیت نزدیک باشد .
و تبلیغ در حاشیه یک محتوای سرگرمکننده یا آموزنده قرار گیرد .
در نتیجه تبلیغات ارائهشده توسط افراد سرشناس باید با خلقوخو ، لحن و کلام و شیوه رفتاری آنها سازگار باشد .
۳- ایجاد کمپینهای ثانویه: این کمپینها اغلب بهمنظور اطلاعرسانی بیشتر ، آشنایی دیگر افراد حاضر در شبکههای اجتماعی با فرد سرشناس و در نتیجه افزایش تعداد مشتریان شکل میگیرند .
۴- پیگیری معیارهای کلیدی: پیش و پس از انتخاب افراد سرشناس باید معیارهایی مانند میزان فروش ، میزان آگاهی از نام تجاری شما توسط مخاطبان و میزان نفوذ او در پایگاه اجتماعی خود مورد پایش قرار گیرد .
دلیل احتیاح برند تجاری شما به اینفلوئنسر مارکتینگ
این نکته را به خاطر بسپارید که مشتری ها و مخاطبان ، بیش از اینکه تبلیغات برند شما آنها را ترغیب به استفاده از خدمات و کالای شرکت شما کند ، به توصیه های شخص سوم اعتماد بیشتری می کنند .
در واقع این یک واقعیت است که آدم ها به حرفایی که یک دوست می زند .
بیشتر از یک شخص غریبه اعتماد دارند ، این قضیه برای زمان خرید یک محصول بیش از پیش صدق می کند .
در واقع این دوست در بازاریابی ، همان اینفلوئنسر ها یا فرد تاثیر گذار می باشد .
که کار آنلاین و کسب و کار شما را به مشتری ها معرفی می کند .
وقتی برند شما توسط همچین شخصی تبلیغ می شود ، نه تنها شبکه مخاطبان را تحت تاثیر قرار می دهد .
بلکه مخاطبان آنها نیز به برند شما علاقه مند می شوند .
در حل حاضر روش های سنتی موجود برای بازاریابی در حال کم رنگ شدن هستند .
و اینفلوئنسر مارکتینگ تبدیل به یکی از جذاب ترین و تاثیرگذارترین روش های بازاریابی و جذب مشتری تبدیل شده اند .
در واقع مصرف کننده ها و مخاطبان ، توجهی به تبلیغات تلویزیون و بیلبورد های تبلیغاتی سطح شهر ندارند .
آنها ترجیح می دهند که خودشان درباره محصول و یا خدمات مورد نظر خود تحقیق کنند .
و در این رابطه توصیه افرادی که به آنها اعتماد دارند را قبول می کنند .
فراموش نکردن شبکه های اجتماعی کوچک تر
به خاطر داشته باشید که دامنه انتخاب شبکه های اجتماعی را محدود نکنید .
در حال حاضر شبکه های اجتماعی بزرگی نظیر فیسبوک ، توییتر ، یوتیوب و اینستاگرام بیشتر از سایر شبکه های اجتماعی برای اهداف بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرند .
ولی سایر شبکه های اجتماعی را نیز فراموش نکنید .
زیرا می توانند نقش بی نظیری در موفقیت کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ ایفا کنند .
برقرار کردن ارتباط با اینفلوئنسرها
قبل از اینکه درخواست تبلیغ خود را به اینفلوئنسر مورد نظر ارائه دهید ، با شخص مورد نظرتان ارتباط برقرار نمایید .
می توانید با ارسال کردن یک پیام ساده در شبکه های اجتماعی مختلف ، برند خود را مورد توجه این افراد قرار دهید .
بگویید که چه چیزی از آنها میخواهید
قالب محتوایی که مد نظر دارید را به اینفلوئنسر ارائه دهید .
و به وی اطلاع دهید که می خواهید این محتوا به چه نحوی در اختیار مخاطبان قرار بگیرد .
به صورت متن ، فایل صوتی ، ویدئو یا عکس .
آسان کردن دسترسی به محتوا
این افراد معمولا محتوای مورد نظر را در صفحه های شخصی خود در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند .
قبل از منشر کردن محتوا ، به این موضوع توجه داشته باشید که مخاطبان مد نظر شما بیشتر در کدام یک از شبکه های اجتماعی فعالیت بیشتری دارند ، سپس محتوای مورد نظر خود را در شبکه اجتماعی هدف قرار دهید
مرتبط ترین اینفلوئنسرها در زمینه فعالیت خود را شناسایی نمایید
این موضوع مهم را در نظر داشته باشید که زمینه کاری شما باید با فعالیت های اینفلوئنسر در ارتباط باشد .
در حال حاضر وب سایت هایی هستند که به شما کمک می کند .
تا با توجه به فاکتور های مختلف نظیر موضوع فعالیت ، محل زندگی یا سایر ویژگی های مد نظرتان .
اینفلوئنسر مورد نظر خود را شناسایی کنید .
تاثیر گذاری اینفلوئنسرها در موفقیت یک برند تجاری
اینفلوئنسرها معمولاً برای شما کار تولید محتوا را انجام می دهند و برند شما را به دنبال کننده های خود پیشنهاد می دهند.
آنها در گفتگوهایی که به خدمات شرکت شما مربوط می شود شرکت می کنند و مخاطبان شما را افزایش می دهند .
پس با توجه به این موضوع شناسایی و جذب کردن آن ها قبل از اینکه رقیبان شما اینکار را انجام دهند .
تضمین کننده موفقیت شما در زمینه کاری خواهد شد .
کاربرد اینفلوئنسر مارکتینگ در دیجیتال مارکتینگ
محتوا خیلی سریع به بخشی جدایی ناپذیر در سیاست بازاریابی داخلی تبدیل شده است .
مشتریان دیگر تبلیغات را نمی خواهند، آنها تولید محتوای زیبا و سرگرم کننده را ترجیح می دهند .
این مساله برای بازاریابان بسیار مسرت بخش است .
زیرا هزینه های بازاریابی محتوا ۶۲٪ کمتر از بازاریابی برونگرای شرکت هاست .
و همچنین ۳ برابر جذب بیشتری ایجاد می کند .
در واقع کار تولید محتوا بخش اعظم کار نیست ، مهم این است که بتوانیم مخاطبی بدست بیاریم که طرفدار شما باشد .
امروزه مشتریان با اعتماد و صداقت شما تبدیل به مشتریان دائمی می شوند .
حال می خواهیم بدانیم که چرا اینفلوئنسر مارکتینگ در استراتژی بازاریابی در سال ۲۰۱۷ بسیار با اهمیت است:
استفاده از تجربیات وبلاگ نویسان ، طرفداران رسانه های اجتماعی و دیگر افراد موثر ، به شرکت ها اجازه می دهد تا بتوانند محتوای جدید تولید کنند و یا برند شرکت را به تبلیغ کنند .
با این حال ، تأثیرگذارهای خوب ممکن است به راحتی بدست نیایند و برای هیئت مدیره هزینه بر باشند .
ساختن برنامه وبلاگ نویسی
اولین گام در دنیای اینفلوئنسر مارکتینگ ، برنامه های وبلاگ نویسی هستند .
وبلاگ نویسان با اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد محصولات شرکت شما و ارتباط شما با افراد تاثیرگذار ارائه می دهند .
برای مثال ، نایک یک نام تجاری پیشرو است که یک برنامه مجذوب و تأثیرگذار را داراست .
در حقیقت این کار برای جستجوی صحیح نیاز و علاقه مندی شما بعنوان مشتری در تصمیم گیری برای خرید از بازاریاب و یا شرکت انجام می شود .
استفاده از پلتفرم های تاثیرگذار
پلتفرم های تاثیر گذار با پلتفرم های وبلاگ نویسی در تضاد است .
این پلتفرم ها معمولا شرکت ها را با یک پایگاه داده تاثیرگذار ، با قیمت ، دسترسی ، ترافیک وب سایت و سایر معیارها جستجو می کند .
با این کار تمامی اهداف تجاری تاثیرگذاران به بهترین شکل مطرح می شود .
برند ها می توانند پروفایل های شرکت را ایجاد کنند ، جزئیات اهداف گروه ها و دقیقا همان چیزی را که از یک محصول به دنبال آن می گردید ، ایجاد کنند .
معیارهای شما می تواند از بررسی محصولات برای گروه ها رسانه های اجتماعی متفاوت باشد .
آزادی محتویات این پلتفرم ها به شرکت شما اجازه می دهد از افراد مختلف برای گروه های مختلف دعوت بعمل آورید .
برخی از پلتفرم های تاثیرگذار و با کیفیت عبارتند از BrandBacker ، Content BLVD ، FameBit و Revfluence .
تعاملات سریع و سازگاری با شرایط کمک می کند تا یک تجارت ماندگار شود .
و تاثیر زمان ، پول و سردرد را در مقایسه با روشهای مذاکره ای باز پایان می پذیرد .