ممکن است در مورد اهمیت شاخص کلیدی عملکرد در کسب و کارهای مختلف چیزهای شنیده باشید .
در واقع آنها اعداد و ارقامی هستند که میزان عملکرد را بیان می کنند .
بنابراین به وضوح روشن است که باید اندازه گیری و آنالیز شوند .
در این بخش میخواهیم عملکرد KPI در شبکه های اجتماعی را مطرح کنیم .
این متریک ها می توانند در چیدمان استراتژی و پیشبرد اهداف شما در شبکه های اجتماعی کمک کند .
KPI در شبکه های اجتماعی می تواند میزان تعامل (engagement)
و اشتراک گذاری پست ها (share) یا نرخ ورود به سایت از طریق شبکه های اجتماعی را شامل شود .
در این پست به بررسی و توضیح مختصر این معیارها و نحوه آنالیز آنها میپردازیم .
دسته بندی متریک ها شامل :
Activity : متریک های مرتبط با میزان عملکرد و فعالیتپ سوشال مدیا
Reach : متریک های میزان جذب مخاطب و مخاطب هدف
Engagement : متریک های میزان تعامل و محبوبیت برند
آنالیز عملکرد در بازاریابی شبکه های اجتماعی
Activity metrics
در این متریک ، اعداد نشان دهنده میزان فعالیت و خروجی کار تیم رسانه های اجتماعی در یک دوره .
و بازه زمانی مشخص در رابطه با کارهای مانند ارسال پست ، برنامه ریزی و استراتژی ارسال محتوا .
پاسخ به سوالات و حل مشکلات مخاطبین می باشد .
میانگین زمان پاسخ (Average response time) :
متوسط زمان پاسخگویی به سوالات یا نظرات کاربران توسط نماینده برند یا یک نفر از اعضای تیم
نرخ ارسال مطلب (Content rate) :
تعداد محتوایی که در یک دوره تولید و ارایه می شود . این ممکن است با توجه به نوع فعالیت کسب و کار شما متفاوت و گوناگون باشد بنابراین انواع آن را نام بردیم :
تعداد پست های وبلاگ در هر دوره
تعداد ارایه (presentation) در هر دوره
تعداد ویدیو در هر دوره
تعداد کتاب الکترونیکی (E-books) در هر دوره
تعداد اینفوگرافیک در هر دوره
و انواع دیگر محتوا که در یک بازه زمانی مشخص تولید شده است .
نرخ ارسال پست (Post rate) :
تعداد پست ارسالی شبکه های اجتماعی در هر دوره را شامل می شود که می تواند به صورت زیر تقسیم بندی شود :
تعداد توییت ها در هر دوره
تعداد پست های فیسبوک در هر دوره
تعداد ارسال ها در لینکداین
تعداد ارسال ها در گوگل پلاس
تعداد پین ها در پینترست
تعداد پست ها در اینستاگرام
تعداد ارسال ها در انجمن ها (Forum)
و میزان ارسال در دیگر شبکه های اجتماعی…
ارسال انواع موضوع (Post topic) :
درصد ارسال پست های مختلف در شبکههای اجتماعی که در آن فعالیت دارید .
و انواع موضوعات مانند (پیشنهاد ویژه ، مقاله وبلاگ ، آمار و ارقام) در آن به اشتراک گذاشته شده است .
ارسال انواع محتوا (Post type) :
درصد ارسال پست با انواع سبک محتوا مانند (عکس ، اینفوگرافیک ، ویدیو ، متن ، نظرسنجی) که در شبکه های مختلف در هر دوره ارایه شده است .
نرخ پاسخ (Response rate) :
میزان درصد یا مقدار مشخص از زمان که طول می کشد تا به سوال ، کامنت یا مشکلی که از سوی کاربران مطرح یا در مورد برند صحبت می شود را پاسخ دهید .
بودجه بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM budget) :
شامل مقدار هزینه های صرف شده تیم بازاریابی در هر دوره می باشد .
Reach metrics
این معیار وضعیت مخاطبین را آنالیز و به رشد و تبدیل آنها به مخاطبین هدف کمک می کند .
نرخ رشد مخاطبین (Audience growth rate) :
نرخ میزان افزایش یا کاهش تعداد مخاطب در یک کانال که از روش تقسیم مخاطبین جدید به کل اعضای کانال بدست میآید .
میزان آگاهی از برند (Brand awareness) :
تعداد کلی اشاره به برند (mentions) در محیط آنلاین و یک دوره زمانی مشخص
(Cost per thousand) CPM :
هزینه هزار بار نمایش برند در تبلیغات پرداختی
تعداد طرفداران/دنبال کننده ها (Fans/followers) :
تعداد کل افراد در شبکه های اجتماعی مختلف در هر دوره
نمره نفوذ یا تاثیرگذاری(Influence score) :
این عدد و نمره توسط سرویس های مانند klout.com و Kred مشخص می شود که نشان دهنده میزان تاثیر و اعتبار یک شخص یا برند در یک شبکه اجتماعی است .
فرکانس کلمه کلیدی :
تعداد مرتبهی که نام برند در هنگام جستجو کلمات کلیدی و مرتبط با زمینه فعالیت آن در یک شبکه اجتماعی نمایش داده می شود .
نرخ نمایش ویدیو :
تعداد نمایش یک ویدیو در یک کانال خاص مانند یوتیوب ، Vimeo و یا فیس بوک
Post reach :
تعداد تقریبی افرادی که در هنگام انتشار پست جدید در یک بازه زمانی مشخص حداقل یکبار آن را مشاهده می کنند .
Potential impressions :
تعداد نمایش یک قطعه محتوا در طول یک دوره زمانی بدون اینکه تعاملی صورت گرفته باشد .
Engagement metrics
این آمار و ارقام به شما نشان می دهد که مخاطبین چه تعاملی در اشتراک گذاری پست و اشتراک گذاری مجدد نسبت به برند شما دارند .
نرخ تقویت یا تشدید :
تعداد اشتراگ گذاری برای هر پست از طرف کاربران در هر شبکه اجتماعی چه میزان بوده است ؟ این ممکن است با توجه به نوع شبکه اجتماعی که در آن فعالیت دارید متفاوت باشد :
تعداد ریتوییت در توییتر
تعداد اشتراک گذاری (shares) در فیسبوک ، گوگل ، لینکداین
تعداد پین مجدد در پینترست
تعداد regrams در اینستاگرام
نرخ تشویق :
تعداد تشویقی که از سوی مخاطبین در یک دوره زمانی برای پست های شما صورت گرفته است
نرخ نظرات(Comment rate) :
میانگین تعداد کامنت ها در هر پست
نرخ مکالمه و گفتگو (Conversation rate) :
تعداد گفتگو در هر پست شبکه های اجتماعی که در فیس بوک ، گوگل پلاس .
لینکداین ، اینستاگرام بر اساس کامنت و در توییتر بر اساس replies می باشد.
میزان تعامل بر اساس طرفداران/دنبال کننده ها (Engagement Rate) :
مجموع کل تعاملات در یک کانال و تقسیم آن بر کل طرفداران یا دنبال کننده های همان شبکه اجتماعی را شامل می شود .
آنالیز عملکرد در بازاریابی اینستاگرام توسط ابزار تحلیلی اینستاگرام
اینستاگرام اخیرا در درون خود بخش تجزیه و تحلیل را راه اندازی کرده است .
ممکن است به اندازه Keyhole و Sprout Social قوی نباشد .
اما امکانات جالبی در مورد فالورها و بهترین زمان های ارسال به شما می دهد .
Traffic
Engagement ( مشارکت ) در اینستاگرام به صورت لایک و کامنت تعریف می شود .
زیرا لینک در پست های اینستاگرام فعال نیست و عمل نمی کند .
تنها جایی که لینک ها فعال هستند و می توانید لینک سایتتان را قرار دهید در قسمت Bio است .
با استفاده از برنامه های جانبی Bit.ly و Google’s UTM links می توانید ببینید چه کسانی از لینک شما در bio وارد سایت شما شده اند .
Engagement and Demographics
از اطلاعات تجزیه و تحلیل اینستاگرام به طور کامل صرف نظر نکنید .
به عنوان مثال اطلاعات مربوط به مکان فالوورها ارزشمند هستند زیرا به شما در زمانبندی پست هاو … کمک می کند .
در تجزیه و تحلیل اینستاگرام به دو مورد توجه کنید ، اول اینکه چه زمانی بیشتر فالوورهایتان فعال و آنلاین هستند و دوم اینکه چه پستهایی نتایج و مشارکت بیشتری به دنبال دارد .
این اطلاعات به شما در کسب نتایج بهتر کمک زیادی می کند .
تحلیل اینستاگرام یکی از بخشهای مهم هراستراتژی بازاریابی اینستاگرام است .
بدون تحلیل ، تلاشهای بازاریابی اینستاگرام بیفایدهست .
استفاده از ابزار تحلیلی اینستاگرام ، برای پاسخگویی به سوالات شما در راستای نیل به اهداف حضور برندتان در شبکههای اجتماعی ضروری است .
بسیاری از مدیران بازاریابی دیجیتال میخواهند به سوالات زیر پاسخ دهند :
چه زمانی فالوورهای اینستاگرام فعال هستند و مخاطبین هدف برند شما چه زمانی در اینستاگرام حضور دارند ؟
میانگین زمانی که فالوورها در اینستاگرام صرف میکنند ، چقدر است ؟
چه نوع فرمت و موضوعات محتوایی مورد علاقهی مخاطبین هدف هستند ؟
محبوبترین کلمات کلیدی مورد جست و جو آنها که به برند یا پستهای مرتبط با کسب و کار منتهی میشود ، کدامند ؟
مهمترین اطلاعات دموگرافیک فالوورها ، به منظور ترسیم پرسونای مخاطبین هدف به تفکیک سن ، جنس ، موقعیت مکانی و سایر موارد کدام هستند ؟
و سایر موارد .
مدیران بازاریابی دیجیتال و ادمینهای اکانتهای اینستاگرام ، برای پاسخگویی به این سوالات ، با استفاده از ابزارهای تحلیلی اینستاگرام ، میتوانند به دادهها و اطلاعات ارزشمندی برای درک چگونگی عملکرد برند و کسب و کار در اینستاگرام و بهبود نتایج کمپین تبلیغاتی خود دست یابند .
معیارهای اندازهگیری عملکرد برند ، با استفاده از ابزار تحلیلی اینستاگرام
معیارهای مهمی برای اندازهگیری عملکرد برندتان در اینستاگرام ، شناخت مخاطبین هدف .
و بهبود تلاشهای بازاریابی وجود دارد .
که میتوانید با استفاده از ابزار تحلیلی اینستاگرام ، آنها را ارزیابی و مانیتور کنید .
مهمترین معیارهای تحلیل اکانت اینستاگرام عبارتند از :
تحلیل پروفایل
تعداد فالوورهای اکانت اینستاگرام
تعداد کل مجموع دفعاتی که پستهای شما دیده شدهاند
تعداد پروفایلهای منحصر به فردی که از پستهای شما دیدن کردهاند
تعداد دفعات بازدید از بخش بیوگرافی اکانت اینستاگرام
تعداد کلیکها بر روی گزینه تماس یا ایمیل در اکانتهای ویژه کسب و کار در اینستاگرام
تعداد دفعات انتشار پستها در اکانت اینستاگرام
تعداد پستهای اینستاگرام با هشتگ اختصاصی برندتان در اینستاگرام
تحلیل مخاطبین هدف
توزیع جنسی بین مخاطبین هدف
توزیع سنی بین مخاطبین هدف
۵ موقعیت مکانی که فالوورهای برندتان آنجا حضور دارند
میزان زمانی که فالوورها در طول روز در اینستاگرام صرف میکنند .
تحلیل پستها
مجموع کل دفعات بازدید از پستهای اکانت اینستاگرام
مجموع لایکها به ازاء هر پست
مجموع کامنتها به ازاء هر پست
مجموع تعداد بازدیدها از پستهای ویدئویی
و سایر موارد .
با توجه به بررسیهای انجام شده ابزارهای تحلیلی اینستاگرام زیادی وجود دارند .
که برخی رایگان بوده و برخی دیگر مستلزم پرداخت هزینه هستند .
مهمترین این ابزارهای تحلیلی اینستاگرام
ابزار تحلیلی اینستاگرام KEYHOLE
این ابزار امکان تحلیل اکانت اینستاگرام (تعداد پستها در هفته ، نرخ تعامل هفتگی ، برترین پستها و هشتگها با بیشترین نرخ تعامل)
و ردیابی هشتگ (تعداد پستها با هشتگ ، برترین پستها با هشتگ ، نرخ اشتراکگذاری هشتگ و …)
را در اینستاگرام برای برند شما مقدور میسازد .
این ابزار همچنین امکان گردآوری دادههای مرتبط با عبارت مورد جست و جو کاربران اینستاگرام .
که به پروفایل اینستاگرام شما منتهی میشوند را برای شما مهیا ساخته و گزارشات را از طریق ایمیل برای شما ارسال میکند .
این سرویس پولی است اما شما میتوانید از امکانات تحلیلی این ابزار تا حداکثر برای ۹۹ پست .
به صورت رایگان استفاده کنید .
ابزار تحلیلی اینستاگرام SOCIALBAKERS
این ابزار اطلاعات سادهای در مورد اکانت اینستاگرام در اختیار شما قرار میدهد . شما با استفاده از این ابزار تحلیلی اینستاگرام به اطلاعات زیر میتوانید دسترسی داشته باشید :
سه پست با بیشترین تعداد لایکسه پست با بیشترین تعداد کامنت۱۰ هشتگ برتر مورد استفاده واقع شدهفالوورهای با بیشترین نرخ تعاملتوزیع پستگذاری در هر ماهبرترین فیلترهای مورد استفاده برای تصاویر و ویدئوها
ابزار تحلیلی اینستاگرام SIMPLY MEASURED
این ابزار رایگان ، برای اکانتهای بالای ۲۵ هزار فالوور گزارش آماری شامل اطلاعات زیر را ارائه میدهد :
اطلاعات اکانت (تعداد پستها ، مجموع تعاملات ، نرخ تعامل به ازاء هر پست)
نرخ تعامل در هر هفته
تعداد لایکها و کامنتها به ازاء هر پست
برترین پستها با بیشترین نرخ تعامل
نمایش فالوورهای با بیشترین نرخ تعامل
برترین فیلترهای استفاده شده برای تصاویر و ویدئوها
ابزار تحلیلی اینستاگرام PIXLEE
این ابزار رایگان ، یک پلتفرم بصری بازاریابی و مانیتورینگ شبکه های اجتماعی است .
که از محتوای تولید شده توسط خود کاربران استفاده میکند .
و یک اپلیکیشن تحلیل اینستاگرام نیز در اختیار ادمینهای اکانت اینستاگرام قرار میدهد .
و برای آنها ، گزارشات هفتگی ارسال میکند .
مهمترین اطلاعات تحلیلی که با استفاده از این ابزار می توان می توان بررسی کرد ، عبارتند از :
فالوورهای اکانت اینستاگرام (پستهای مرتبط با برندتان ، برترین پستهای هواداران برند و …)
عملکرد برند (فالوورها ، نرخ رشد آگاهی برند ، برترین پستهای مرتبط با برندتان ، نرخ تعامل به ازاء هر پست و مجموع پستها)
ابزار تحلیلی اینستاگرام ICONSQUARE
یکی از مطرحترین ابزارهای تحلیلی اینستاگرام با داشبوردی کاربرپسند و جامع ، Iconsquare است .
این ابزار میتواند اطلاعاتی از قبیل شاخصهای ارزیابی فالوورها (نرخ رشد و ریزش ، کاربران با بیشترین نرخ تعامل و …).
شاخصهای ارزیابی پستها (برترین پستها با بیشترین تعداد لایک و کامنت ، تعداد ارسال پست در هفته و …)
را به صورت گزارشات آماری در یک فایل اکسل و همچنین از طریق ایمیل در اختیار شما قرار دهد .
در یک بازه زمانی محدود (۱۴ روزه) شما میتوانید از نسخه دمو و رایگان این ابزار استفاده کنید .
اما بعد از اتمام این زمان ، باید ماهانه یا به صورت سالانه هزینه این ابزار تحلیلی اینستاگرام را بپردازید .