طراحی آیکون اپلیکیشن این روزها گوشی موبایل و اپلیکیشنهای موجو در آن، به یک همراه جدانشدنی و وسیله انجام بسیاری از امور روزمره پرداختهای مالی و… تبدیل شدهاند.
مقدمه طراحی آیکون اپلیکیشن
این روزها گوشی موبایل و اپلیکیشنهای موجو در آن ، به یک همراه جدانشدنی و وسیله انجام بسیاری از امور روزمره نظیر انواع پرداختهای مالی ، اطلاع از اخبار ، خرید ، تجارت ، امور ادرای و… تبدیل شدهاند. لذا اهمیت این اپلیکیشنها و ضرورت وجود آنها که هر روز نیز رو به گسترش است بر کسی پوشیده نیست.
اهمیت مذکور در بالا سبب شده است که بسیاری از صاحبان مشاغل و کسب و کار و ارائهدهندگان خدمات مختلف به فکر بهره بردن از این بستر مناسب برای ارتباط با مخاطبین و نیز به انجام رساندن خدمات خود افتاده و حجم و تعداد بسیار زیادی اپلیکیشن با اهداف مختلف تولید و عرضه شوند. بدیهی است که این حجم بالا رقابت شدید و تنگاتنگی را برای دیده شدن و ترغیب به استفاده توسط کاربران به وجود خواهد آورد. خود کاربران نیز گاهی برای انتخاب و حتی شناخت اولیه از اپلیکیشنها دچار سردرگمی میشوند. بنا بر این معرفی و عرضه صحیح این محصولات تأثیر بسزایی در موفقیت یا عدم موفقیت آنها دارد.
برای موفقیت در رقابت موجود و شناساندن هر کسب و کار یا خدماتی لازم است بازاریابی (مارکتینگ) و برندینگ به صورت صحیح و هدفمند تعریف و پیادهسازی شوند. این موضوع در مورد اپلیکیشنها نیز صدق میکند.
طراحی آیکون اپلیکیشن چیست
آیکون اپلیکیشن یک نماد بصری برای محصول شما تلقی می شود و آیکون بخش کوچکی از برندینگ است که نه تنها نیازمند ظاهر زیبا، جذاب و منحصر به فرد است، بلکه باید با ماهیت اپلیکیشن شما نیز مرتبط باشد.
این روزها برخی افراد واژه لوگو را با بی توجهی و بی دقتی مورد استفاده قرار می دهند ، لذا توجه داشته باشید که آیکون ها لوگو نیستند. با این وجود که آنها نیز دارای مشخصه های شبیه به برند هستند ، اما دارای محدویت های متفاوت و منحصر به فرد خود می باشند.
طراحان باید وجوه تمایز این دو را به خوبی درک کنند. لوگوها وکتورهای مقیاس پذیری هستند که برای سربرگ ها و بیلبوردها طراحی شده اند، در حالی که آیکون ها معمولا خروجی های رستری می باشند که برای قالب های مستطیلی شخصی سازی شده اند و لازم است در اندازه ها و زمینه های خاص ، ظاهر خوب و مشابهی داشته باشند. به منظور ساخت و طراحی هریک از این عناصر بصری نیازمند رویکردها و ابزارهای متفاوتی هستید و باید از معیارهای مختلفی برای سنجش آنها استفاده کنید ، چرا که کاربرد آنها فرق می کند.
اعتمادسازی توسط یک آیکون مناسب در طراحی آیکون اپلیکیشن
آیکون پلیکیشن اولین ابزار معرفی آن است که چه در مارکتهای عرضه و فروش اپلیکیشن و چه در لیست اپلیکیشنهای گوشی به چشم کاربران میخورد. بنابراین اگر اصولی و صحیح طراحی نشوند و کاربران به کلیک بر روی آن ترغیب نشوند بسیاری از فرصتهای نصب و استفاده از آن توسط کاربران از بین خواهد رفت.
از طرفی یک آیکون باکیفیت و مناسب سبب جلب اعتماد بیشتر کاربران به تولیدکننده آن اپلیکیشن خواهد شد. برعکس اگر شما یک اپلیکیشن بسیار خوب و عالی تولید کنید ولی یک آیکون ابتدایی و بیکیفیت برای آن درنظر بگیرید زحماتتان به میزان زیادی از بین خواهد رفت.
چرا که کاربران با دیدن آیکون علاوه بر این که رغبتی به کلیک بر روی آن و بررسی بیشتر نخواهند داشت به سازنده اپلیکیشن نیز نمیتوانند اعتماد چندانی داشته باشند. درست مثل این که در ویترین یک مغازه اجناس بی کیفیت قرار داده شود.
تأثیر آیکون اپلیکیشن در برندینگ در طراحی آیکون اپلیکیشن
عملاً خیلی مواقع اگر بخواهیم میزان پیشرفت یک شرکت و یا یک کارخانه را ارزیابی کنیم، به وضعیت برند آن شرکت دقت میکنیم که آیا یک برند شناختهشده است یا خیر و نیز بازخوردها در رابطه با این برند چگونه است؟ میتوان ادعا کرد اینکه شما یک برند شناختهشده و ماندگار در ذهنها باشید یعنی برداشتن بزرگترین قدم در جهت موفقیت کسب و کارتان.
یکی دیگر از جنبههای اهمیت ساخت اپلیکیشن فارسی همین است که آیکون اپلیکیشن در بحث برندینگ نیز بسیار مؤثر و بااهمیت است. به این صورت که برند شما با حضور در گوشی کاربران مختلف همواره جلوی چشم آنهاست و دست به دست میشود.
شما میتوانید توسط آیکون اپلیکیشن خود ، برندتان را معرفی و در ذهنها ماندگار کنید و سپس از مزایای آن بهرهمند شوید.
معرفی محتویات اپلیکیشن توسط طراحی آیکون اپلیکیشن مناسب
ساخت اپلیکیشن فارسی یکی دیگر از قابلیتهایی که آیکون اپلیکیشن داراست این است که میتواند معرف آن اپلیکیشن و محتویات آن باشد. بنابراین شما میتوانید با طراحی یک آیکون مناسب برای اپلیکیشن خود خیلی مختصر و مفید آن را به کاربران معرفی کنید تا اگر این محتویات مورد نیاز آنهاست ترغیب به کلیک بر روی آن و کسب اطلاعات بیشتر در مورد اپلیکیشن شوند و در صورت رضایت آن را نصب و استفاده کنند.