استراتژی بازاریابی چیست

بازاریابی و استراتژی های بازاریابی مبحثی است که این روز ها فکر اکثر مدیران را به خود جلب کرده است ، برخی از مدیران برای بازاریابی محصولات و یا خدمات خود استراتژی هایی دارند که گاها این رفتار ها سبب نتیجه عکس در بازاریابی می گردد.
به همین منظور امروز بر آن هستیم تا روش های بازاریابی را بر شماریم. در مجموع شرکت ها می‌توانند سه نوع استراتژی بازاریابی متفاوت در قبال بخش های مختلف بازار اتخاذ کنند که عبارتند از: بازاریابی یکنواخت ، بازاریابی متمایز و بازاریابی متمرکز.

 آموزش بازاریابی , آمیخته بازاریابی , آموزش بازاریابی در تلگرام , آموزش بازاریابی در اینستاگرام , استراتژی بازاریابی, ایران تبلیغ

اهداف بازاریاب ها از کاربرد استراتژی بازاریابی

یکی از اهداف بازاریاب‌ ها از استفاده از استراتژی بازاریابی این است که بتوانیم قیمت محصولات و خدمات را به ارزششان نزدیک کنند. یعنی شاید فکر کنیم که ارزش کاری که می‌کنیم خیلی بیشتر  از پولی است که در ازای آن به ما می‌دهند. حتی ممکن است دیگران را متهم کنیم که ارزش کار ما را «نمی‌فهمند». این گزاره درست نیست.

بجای آن‌که دیگران را به نادانی و قدرنشناسی متهم کنیم ، بهتر است دانش خود را از بازاریابی ارتقا دهیم تا بتوانیم محصول خود را به‌درستی معرفی کنیم. بااین‌حال در مورد بازاریابی نکته‌ای وجود دارد که معمولا نادیده گرفته می‌شود. نمی‌توانیم قوانین و قواعدی را که برای بازاریابی محصولات کشاورزی به کار گرفته می‌شود بدون تغییر به بازاریابی قطعات هنری تعمیم دهیم. وقتی بازار دو محصول کاملا متفاوت باشد ، بازاریابی آن‌ها هم به شیوه‌ای منحصربه‌فرد نیاز خواهد داشت.

استراتژی بازاریابی در رقابت کامل چیست

بازاری که در آن تعداد زیادی فروشنده می‌خواهند کالاهایی کاملا مشابه را به تعداد زیادی خریدار بفروشند ، بازاری با رقابت کامل است. مثلا اگر قصد خرید موز داشته باشید ، هیچ فرقی نمی‌کند که موز را از چه کسی بخرید. چرا که موز دو فروشنده تفاوت عمده‌ای ندارد. می‌توانم از مقابل شرکت دقیقا مشابه همان موزی را بخرم که در نزدیکی خانه‌مان می‌فروشند. در این حالت از کسی خرید می‌کنم که ارزان‌تر بفروشد. به همین دلیل در بازارهای رقابتی قیمت تا جای ممکن افت خواهد کرد.

شاید فکر کنیم برای این نوع کالاها کسی به خود زحمت بازاریابی نمی‌دهد. شما هرگز در تلویزیون تبلیغ گوجه‌فرنگی و پیاز نمی‌بینید. یا هرگز پیش نمی‌آید که عده‌ای در خیابان از شما دعوت کنند که طعم سیب‌هایشان را امتحان کنید. اما این تصور که هیچ‌کس برای کالاهای کشاورزی بازاریابی نمی‌کند درست نیست. تولیدکننده‌های بزرگ برای بازاریابی محصولاتشان پول‌های زیادی خرج می‌کنند. هدف این بازاریابی‌ها ممکن است افراد عادی باشند یا فروشنده‌ها.

آموزش بازاریابی , آمیخته بازاریابی , آموزش بازاریابی در تلگرام , آموزش بازاریابی در اینستاگرام , استراتژی بازاریابی, ایران تبلیغ

استراتژی بازاریابی برای کالاهای همگن

برای فروختن محصولاتی کاملا مشابه ، تنها راه رقابت ، پیشنهاد کم‌ترین قیمت نیست. محصولاتی مثل شیر پاکتی یا اتوبوس شهری. شرکت‌های بزرگ از روش‌هایی متنوع برای افزایش فروش خود استفاده می‌کنند. یکی از موثرترین روش‌ها برای بازاریابی کالاهای همگن ، تلاش برای بزرگ‌کردن اندازه بازار است. تشویق مردم به مصرف هرچه بیشتر شیر، یکی از ترفندهای بازاریابی شرکت‌های لبنی است. یا با وجود آن‌که هیچ فرقی بین تخم‌مرغ‌های مختلف وجود ندارد و با تقریب خوبی این محصول کالایی همگن به‌حساب می‌آید ، اگر ذهنیت بد مردم به تخم‌مرغ عوض شود ، فروش شرکت تولید‌کننده بیشتر خواهد شد.

استراتژی بازاریابی در رقابت انحصاری

اگر شما در یک رقابت انحصاری هستید ، بیش‌تر از هر وقت دیگری به بازاریابی نیاز دارید. مثلا نویسنده رمان‌های کمدی یکی از این افراد است. درست است که تعداد زیادی کمدی‌نویس در جهان وجود دارند ، اما کتاب «بالاخره یک روز قشنگ حرف می‌زنم» کالایی است منحصربه‌فرد. این‌طور نیست که از هر نویسنده‌ای هر کتاب طنزی بخرید ، هیچ فرقی با این شاهکارِ دیوید سداریس نداشته باشد. اما اگر قیمت این کتاب ۲ میلیون تومان باشد ، ترجیح می‌دهیم با داستان‌های طنز نویسنده‌ای دیگر بخندیم.

بازاریابی متمایز

شرکتی که از بازاریابی متمایز  (یا چندگانه) استفاده می‌کند بازار را به بخش های محتلف تقسیم نموده و برای هر بخش از بازار محصول خاصی را طراحی و برنامه‌ای جداگانه جهت بازاریابی تدوین می‌کند. این شرکت ها از طریق عرضه محصولات متفاوت و اجرای برنامه‌های بازاریابی گوناگون ، در تلاشند تا در هر بازاری از یک پایگاه محکم برخوردار شوند و فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهند. آنها امیدوارند که در هر بازاری دارای شهرت نیکو شده و مشتریان نسبت به محصولات یا خدمات آنها وفادار گردند و مجموعه‌ای از محصولات مورد نظر گروههای مختلف را عرضه نمایند. آنها می‌کوشند در هر بازاری به عنوان رقیب قدرتمند در آیند.
, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *