روابط عمومی موفق با ۷ گام خلق اعلان عمومی یا Publicity ، در ادامهی این مطلب شما را با این مفهوم آشنا خواهیم کرد ، پس با ایران تبلیغ همراه باشید.
روابط عمومی موفق با ۷ گام خلق اعلان عمومی یا Publicity
چرا برخی از شرکت ها در خلق روابط عمومی و انتشار خبر در مجامع عمومی و به شهرت رسیدن موفق عمل می کنند در حالی که سایرین اینگونه نیستند؟
Publicity چیست ؟ توجه ، اعلان و آگهی برای یک شخص، یک موجودیت ( مانند برند ) و یا هر چیز دیگری توسط رسانه است. از این پس این واژه را در مقاله اعلان عمومی می نامیم.
در طول زمان بارها و بارها ثابت شده است ، که مهم نیست کسب و کار شما چقدر کوچک یا بزرگ باشد ، کلید اصلی در خلق اعلان عمومی موفق ، شناسایی بازار هدف و توسعه کمپین روابط عمومی است که به خوبی تعریف شده باشد.
اگر می خواهید برند ، محصولات یا شرکت شما در میان رقبایتان شناخته شود ، و قصد ندارید برای اینکار از تبلیغات استفاده کنید ، اما به دنبال روشی با نهایت تاثیرگذاری هستید ، روابط عمومی بهترین گزینه ی پیش رو است.
البته باید برای استفاده از آن هوشمندانه رفتار کنید. برای آنکه کسب و کار خود را به شهرت برسانید و از اعلان عمومی استفاده ای بهینه و کارآمد داشته باشید ، ۷ گام زیر را دنبال کنید :
بیانیه جایگاه خود را بنویسید
Positioning یا جایگاهیابی از جمله اقدامات مهمی و ضروری برندینگ و تهیهی استراتژی بازاریابی شرکت میباشد.
جایگاه یابی مشخص می کند برند و کسب و کار شما در بازار چه جایگاهی دارد ، و چه چیزی برند شما را از سایرین متمایز می کند. وقتی جایگاه شما در بازار مشخص باشد ، پس مخاطبان هدف خود را نیز خواهید شناخت و می دانید چگونه باید با آنها ارتباط برقرار کنید.
یکی از مواردی که شما را در جایگاه یابی و شناخت مخاطبان هدف یاری می دهد ، تحقیقات بازار است.
اهداف خود را فهرست کنید
امیدوارید از اجرای برنامه ی اعلان عمومی به چه هدفی برای شرکت خود دست یابید؟
۵ هدف اصلی خود با اولویت آنها مشخص کنید. در مورد تعریف و مشخص کردن اهدافتان شفاف و روشن برخورد کنید و همیشه موعد مقرری را برای تحقق آنها تعیین کنید. مثلا یک سایت سرگرمی ممکن است این هدف را داشته باشد که مخاطبان را به سمت سایت خود بکشند و به این گونه ترافیک و بازدید از سایت خود را بالا ببرد تا بتواند کسب درآمد داشته باشد.
مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید
گروه هدف شما شامل بانوان است یا آقایان ؟ رنج سنی آنها چگونه است؟
سبک زندگی آنها به چه صورت است؟
عادات خرید کردن و مقر و سطح کسب درآمد آنها به چه شکل است؟
کجا زندگی می کنند؟
پاسخ دادن به پرسش های اینچنینی به شما کمک می کند فرآیند اعلان عمومی خود را به خوبی مدیریت کنید.
رسانه ی هدف خود را مشخص کنید
روزنامه ها و برنامه های رادیویی و تلویزیونی که ممکن است متناسب با زمینه کاری شما باشد را انتخاب کنید.
لیست کاملی از رسانه هایی که می خواهید هدف بگیرید تهیه کنید ، سپس با آنها تماس بگیرید ، و سپس بررسی کنید با توجه به حوزه ی کاریتان با کدام یک باید ارتباط برقرار کنید. گزارشگری مشخص یا تهیه کننده ای را تعیین کنید تا حوزه ی شما را پوشش دهد و بتوانید به راحتی و مستقیم با آنها ارتباط برقرار کنید.
لیست رسانه ها را می توانید از طریق جیمیل یا جراید کثیر الانتشار مربوط به دست آورید. با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده برای خودتان لیستی از رسانه های مناسب و اطلاعات مورد نیاز مانند آدرس ، کانال ارتباطی و شخصی به عنوان رابط ، را در آن ذخیره کنید. بدانید کارهای بزرگ و پر سر و صدا توسط رسانه ها پوشش داده می شوند ، پس سعی کنید بهترین آنها را در کنار خود داشته باشید.
زوایای داستان خود را توسعه دهید
رسانهای که میخواهید با آن همکاری کنید را در ذهن داشته باشید و فهرستی از ایدههایی خود تهیه کنید.
زوایای داستانی را که می خواهید در مورد آن بخوانید یا در تلویزیون مشاهده اش کنید را گسترش دهید. یک جلسه ی ۴۵ دقیقه ای طوفان مغزی با شریک ، همکاران و یا حتی کارکنان خود برگزار کنید تا به ایده های جدید برسید.
مثلا اگر مغازه ی اسباب بازی فروشی دارید می توانید به کودکان یک بیمارستان اسباب بازی هدیه دهید و سپس از همکاران خود در رسانه بخواهید در این مورد گزارشی تهیه کنند و آن را در رسانه های مختلف خود به اشتراک بگذارید.
جنجالی و پر سر و صدا باشید
افکار خود را روی کاغذ بیاورید، و گزارشی تحت عنوان “ گزارش جنجال ” تهیه کنید.
با یک سوال یا حقیقتی جالب شروع کنید که به کسب و کار شما و متوسط مخاطبان تان مرتبط باشد. برای مثال اگر برای مجله ای مطلب می گذارید که مربوط به سالمندان است ، می توانید با طرح چنین پرسشی شروع کنید ” آیا می دانستید بیش از نیمی از خانم های مسن بالای ۵۰ سال هنوز شروع به پس انداز برای دوران بازنشستگی خود نکرده اند ؟ ” سپس آنها را به سمت پیشنهاد هیجان انگیز و پر سر و صدای خود هدایت کنید.
اگر به نظرتان مناسب بود همراه با نوشته تان این اخبار را از طریق مطبوعات به انتشار برسانید. حتما مطمئن شوید که در تمام مکاتبات و ارتباطاتتان با مطبوعات به جایگاه خود توجه کرده اید تا قادر باشید به بهترین نحو Publicity را برند خود اجرا کنید.
دنبال کنید
دنبال کردن اصلی است که پوشش دهی را تضمین می کند.
۴ تا ۶ روز بعد از ارسال اطلاعات صبر کنید ، سپس از طریق تماسی تلفنی دنبال نامه جنجالی که برای مجله ای نوشته بودید را بگیرید. اگر پیام گذاشتید اما با شما تماس نگرفتند ، آنقدر پیگیری کنید تا بالاخره موفق شوید با آنها صحبت کنید. دومین پیام را با فاصله ی کمتر از ۵ روز قبل از تماس اول ، نگذارید. اگر از شما درخواست اطلاعات اضافه کردند ، سریعا اطلاعات را برای آنها بفرستید و مجددا پیگیر باشید تا تایید کنند که اطلاعات را دریافت کرده اند.
اگر موفق به تماس تلفنی شدید، به یاد داشته باشید که فردی که با شما صحبت می کنند ممکن است بسیار مشغول باشد. بنابراین مودب باشید و بپرسید آیا زمان صحبت کردند دارند یا خیر. اگر زمان نداشتند به آنها پیشنهاد دهید تا در زمان دیگری با آنها صحبت کنید. و اگر زمان داشت مختصر و مفید و در کوتاه ترین زمان ممکن موارد ضروری گزارش خود را بیان کنید و پیشنهاد دهید که اطلاعات تکمیلی در خصوص ایده داستانتان بفرستید.
موارد زیر کمک می کند پیگیری شما در خلق اعلان عمومی با موفقیت پیش برود :
- اگر ایدهتان ردشد از گزارشگر بپرسید آیا میتواند شخص دیگری معرفی کند که به این موضوع علاقهمند باشد.
- قبل از اینکه با آنها تماس بگیرید برای خود مرور کنید که دقیقا چه میخواهید بگویید.
- همه از تعریف شنیدن لذت میبرند اگر گزارشی از گزارشگری که با او صحبت میکنید خوانده اید و واقعا از آن لذت برده اید ، این مورد را به او بگویید. این کار نشان می دهد که با فضای کاری آنها آشنا هستید.
- مصمم باشید شاید از ایدهتان به وجد نیایند ، علت را جویا شوید و طرح خود را بهبود ببخشید.
- بدون اینکه برای گزارشگران مزاحمت ایجاد کنید بر مواضع خود پافشاری کنید.
- مفید باشید و از طریق جمع آوری اطلاعات برای گزارشگر به منبع اطلاعاتی تبدیل شوید. یادتان باشد آنها به ایده ی داستان شما نیاز دارند ، چرا که آنها هم به دنبال سوژه ی جنجالی اند.
- یادتان باشد دستیاران هم ترفیع رتبه می گیرند ، پس با همه خوب برخورد کنید.حتی بعد از انتشار هم با آنها در تماس باشید ، معلوم نیست در آینده چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد.
- وقتی برنامه ی اعلان عمومی شما با موفقیت پیش رفت و خبرتان به چاپ رسید، حتما از آنها تشکر کنید. برای آنها یادداشت یا کارت تشکر بفرستید ، چنین رفتاری تاثیرات بسیار ارزنده ای بر آنها خواهد گذاشت.
برای تلاش های اعلان عمومی خود هم به همان میزانی که برای سایر برنامه های کسب و کارتان وقت صرف می کنید ، انرژی و زمان بگذارید. وقتی نتیجه ی کمپین روابط عمومی مشخص شود و تاثیر آن را در کسب و کار خود ببینید بیشتر به کارایی Publicity ایمان می آورید.