اَلِکسا پرستی به چه قیمتی؟
آیا متوجه هستید که چقدر در ایران الکسا پرست شدهایم؟
همه کسانی که سایت دارند میخواهند رتبه برتری داشته باشندگویی پشت پردهی تمام رقابتهای تجاری آنلاین، همه فقط یک معیار دارند و آن هم جایگاه الکساست و دوست دارند رتبه بالایی داشته باشند تا عنوان تجاری انها دیده شود متاسفانه این علاقه به چک کردن و بالا بودن در کلانترین سطوح تجارتهای آنلاین کشور نیز دیده میشود. و تمامی ادمین های سایت ها با استفاده از ترفند های زیاد این کار را میکنند. در دیگر نقاط دنیا، و در جایی همچون دره سیلیکون که مهد پیدایش و پرورش غولهای اینترنتی است، تا این حد به این سنجه اهمیتی میدهند؟ جواب یک “نه” بزرگ است.
آمار الکسا چقدر مهم است؟
با توجه به بررسی های اخیر تعدادی از استارتاپ های ایرانی به این نتیجه رسیدیم که برخی از آن ها، بودجههای کلانی صرف ریختن ترافیک روی وبسایت خود از طریق سیستمهای پاپآپ یا کلیکدزد هستند. این کار فقط با یک هدف انجام میگردد و آن هم بالا بردن رتبه الکسا است. چرا که این نوع تبلیغات از منفورترین انواع آن بوده و هیچ بازدهی در میزان جذب مشتری ندارد.
جالب اینجاست که بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی ایرانی بصورت خاموش به این موضوع اهمیت میدهند، یعنی جایی از اهمیت این رتبه حرفی نمیزنند، اما شواهد فنی مشخص میکند “رتبه الکسا” دغدغهی جدی آنهاست! این رتبه آنقدر مهم شده که حتی معیار بزرگترین آژانسهای تبلیغات اینترنتی کشور برای قیمتگذاری تبلیغات نیز همین رتبه است.
متاسفانه بعضی از ما در همین آمار الکسا، به دیگر اعداد و اطلاعات توجه چندانی نمیکنیم و صرفا دو رقم اول برایمان مهم است؛ مواردی همچون نرخ پرش، زمان گذرانده شده روی سایت، تعداد بازدید صفحات به ازای هر کاربر، میزان ورودی از موتورهای جستجو، کلمات کلیدی و ….
درست و نادرست بودن الکسا
صحبت ما، بد یا نادرست بودن اطلاعات الکسا نیست. اتفاقا آماری که الکسا ارائه میکند، میتواند تقریب خوبی از وضعیت یک سایت بدهد. اما اینکه این آمار ملاکی باشد برای تصمیمگیری (مثلا برای سرمایهگذاری!)، قضاوت، مقایسه، و بعضا قیمتگذاری روی سایتها یا جایگاههای تبلیغاتیشان، اصلا کار درستی نیست. چرا که الکسا به جز در مواردی که صاحب یک وبسایت حساب پولی آن را خریداری کرده و کد آمارگیری را در سایت خود گذاشته باشد، در موارد دیگر تنها با تخمین و بصورت حدودی اقدام به انتشار آمار سایتها میکند.
آمار معتبر را در نظر بگیرید
بهتر است در موارد تجاری همچون هنگام سرمایهگذاری یا خرید یک کسب و کار آنلاین یا قیمتگذاری روی جایگاههای تبلیغاتی آن از آمار معتبرتر همچون گوگل آنالایتیکس استفاده کنیم. ارائهی آمار Google Analytics یا هر سیستم آمارگیری دیگری که یک سایت و یا یک اپلیکیشن از آن استفاده میکند، امری کاملا طبیعی در این نوع تعاملات است.
در صفحهی مربوط به آمار خود سایت الکسا یعنی alexa.com مشاهده میکنیم که ایران سومین کشور از نظر حجم بازدیدکننده است که ۷٫۶ درصد از کل بازدیدها را بعد از آمریکا و هند به خود اختصاص داده است. این یعنی ایرانیها علاقهی وافری به آمار سایت الکسا دارند.
معیار واقعی چیست؟
حال سوال اینجاست که سنجههای واقعی برای تعیین میزان موفقیت یا عدم موفقیت یک کسب و کار اینترنتی چه مواردی هستند. اجازه بدهید تعدادی از این معیارها را تیتروار نقل از مجلهی فوربس و چند سایت معتبر دیگر بررسی کنیم:
معیارهای محصول و درگیری کاربران
تعداد کاربران فعال: این عدد معمولا بصورت “تعداد کاربران فعال ماهانه” ارائه میشود. شرط فعال بودن، میتواند از طرف شما تعیین شود اما حداقل آن این است که کاربر در طول یک ماه یک بار در سایت یا محصول شما وارد شده باشد.
رشد ماه-به-ماه: میزان رشد ماهانه تعداد کاربران شما چقدر است؟
CAC (هزینهی تصاحب هر مشتری): بطور متوسط چه مقدار برای جذب یک مشتری هزینه میشود؟
نرخ چسبندگی: میزان بازگشت و چرخش کاربران در سایت شما چقدر است؟
معیارهای فروش
نرخ رشد درآمد: این سنجه نشان میدهد چگونه فروش شما در طول زمان رشد میکند.
ARPU (درآمد متوسط از هر کاربر): کاربران شما چه مقدار به درآمد کسب و کارتان کمک میکنند؟ هرچه این مقدار بیشتر باشد نشان میدهد بهتر توانستهاید از هر کاربر کسب درآمد کنید، و یا احتمالا قیمتی رقابتی دارید.
معیارهای مدیریت مالی و جریان نقدینگی
نرخ سوخت پول: هر ماه چه مقدار نقدینگی از کسب و کار شما خارج میشود؟ پول کم آوردن یکی از اولین دلایل شکست بسیاری از استارتاپهاست!
بازدهی عملیات: میزان بازدهی عملیات کسب و کار شما چه مقدار است؟ عملیات به تمامی کارهایی که در بخشهای مختلف کسب و کار هستند (تیمهای مدیریت، فروش، مرکز مشتریان،…) گفته میشود.
حاشیه درآمد ناخالص: این عدد نشاندهندهی میزان سوددهی عملیات در استارتاپ شماست.
و دهها معیار دیگر که با استفاده از دادههای هر کسب و کار میتوان استخراج نمود.
عدم شفافیت در استارتاپهای ایرانی
متاسفانه عدم شفافیت در کسب و کارهای آنلاین ایرانی باعث میشود ما اطلاعات درستی از آنها نداشته باشیم. این موضوع ریشه در مسائل فرهنگی و شرایط جامعه دارد. بعنوان مثال بسیاری از آنها ترس از نظارتهای مالیاتی دارند.
اتفاقا انتشار آمار و اطلاعات مربوط به یک استارتاپ و نحوه عملکرد آن، منجر به شفافیت شده و کلیهی افراد دخیل در آن کسب و کار درک بهتری از شرایط کنونی خواهند داشت. بسیار دیده شده که یک کسب و کار بخاطر نداشتن همین شفافیت، بدون آنکه مدیران یا هر کس دیگری متوجه شوند، به سمت شکست رفته است.
انتشار آمار رشد استارتاپها توسط خودشان، نه تنها باعث میشود دیگر افراد علاقمند بتوانند برای تحقیقات بازار خود از آنها استفاده کنند، بلکه جنبههای مختلف این استارتاپها را در بوته نقد قرار داده و منجر به دیده شدن گوشههای تاریک کسب و کار خواهد شد؛ چیزهایی که شاید هیچکس در داخل شرکت متوجه آن نگردد.
نه تنها این مطلب بلکه بقیه مطالبسایت هم خیلی خوب بودند.
تشکر میکنم به خاطر مطالب خوبتون.