تبلیغات اینستاگرام به سه فضای کلی تبلیغات در پیج های اینستاگرام، اینستاگرام اسپانسر و اینفلوئنسر مارکتینگ تقسیم بندی میشود. در این مقاله معرفی مخصری از کلیت، چالشها و فرصت های هریک ارائه شدهاست.
بر اساس آنالیزهای تکنیکال چنکا(اولین پلتفرم بازاریابی تاثیرگذار در ایران) ۴۹۷۰۰ پیج دارای دنبال کننده بالای ۱۰ هزار هستند. این پیج های دارای محتواها و هویت های متنوع، معلوم و مجهول هستند. متاسفانه تعداد قابل ملاحظه ای از این صفحات اقدام به خرید دنبال کننده و یا استفاده از دنبال کنندگان غیر واقعی کرده اند. کسب و کارها برای استفاده از این صفحات احتیاج مبرمی به هوشمندی جهت بررسی، انتخاب هدفمند، اندازه گیری نتیجه و آنالیزهای متناسب با اهداف کسب و کار دارند.
غالب پیج های اینستاگرامی دارای تمهای مشخصی هستند اما هویت معلومی ندارند و معمولا به سرعت افزایش رشد دنبال کننده دارند. از دید کسب و کارها و تبلیغات: به سرعت به درخواست ها پاسخ میدهند، قیمت پایینی به نسبت تعداد دنبال کننده دارند، معمولا در راستای مشخصی در تبلیغات حرکت نمیکنند و به انتشار محتوای تبلیغاتی در تمامی دسته بندیها روی خوش نشان میدهند، معمولا زمان دار کار میکنند، اصولا در محتوای ارسالی تغییری ایجاد نمیکنند و همچنین اقدام به تولید محتوا هم نمیکنند، در قبال نتیجه غالبا مسئولیتی ندارند.
اینستاگرام اسپانسر سرویس تبلیغاتی اینستاگرام است که از سیستم مدیریت تبلیغات فیسبوک استفاده میکند (Facebook ad manager) و مجرای مجزایی ندارد که پس از اعلام رسمی اینستاگرام قابل استفاده شده است. برای اینکار کسب و کارها باید پروفایل اینستاگرام خود را به حالت بیزینسی تغییر دهند و سپس در سیستم مدیریت تبلیغات فیسبوک، اهداف و موارد مورد نیاز خود را تعیین کنند و رسانه خود را از بین رسانه های در دسترس فیسبوک روی اینستاگرام قرار دهند. یکی از چالش های این کار تحریم فیسبوک برای ایران است. به این شکل که امکان هدفمندی جغرافیایی را از کسب وکارهای ایرانی میگیرد. البته این چالش به روش هایی قابل حل است ولی سوال اصلی هدف استفاده از این سیستم است. درجه هوشمندی خوبی با توجه به استفاده از داده های متنوع دارد، اما در کنار پست، تبیلغاتی بودن آن را مشخص میکند (Sponsored) و به صورت یک پست همیشگی به کاربر نمایش داده میشود. این نوع از تبلیغ بیشتر به سمت تبلیغات نمایشی (Display Ads) گرایش دارد که در شبکه اجتماعی اینستاگرام نمایش داده میشود که این مورد با توجه به کارکرد این نوع از تبلیغات و دید کاربران در ایران، چالش مهمی محسوب میشود.
اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی افرادی هستند که دنبال کننده های قابل ملاحظه ای دارند و ذهن مخاطبان را قالبا در مواردی خاصی رهبری (lead) میکنند. اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از مواردی است که همواره در طی زمان ابزار مناسبی برای کسب وکارها بوده است. اما شبکه های اجتماعی و رشد آنها این ابزار را وارد فاز جدیدی کرده. بازاریابی دهان به دهان (Word of mouth marketing) یکی از روش های بازاریابی مورد علاقه برای مارکترها در سراسر دنیاست و اینفلوئنسر مارکتینگ به نوعی راه میانبری برای اجرای این مورد با کیفیت بالاست. محتواهای اینفلوئنسرها اختصاصی است و خود انها اقدام به تولید محتوایی میکنند که منطبق بر ذائقه مخاطبانشان است. دسته بندی های متنوعی برای این افراد تاثیرگذار تعریف شده است. اما به طور کلی شاخص اصلی دسته بندیها تعداد دنبال کننده های آنهاست. در این بین رشد میکرواینفلوئنسرها بسیار قابل توجه بوده و نظر مارکترها را به خود جلب کرده است. میکرو اینفلوئنسرها افراد تاثیرگذار در حوزه های تخصصی با دنبال کنندگان بسیار وفادار و نرخ تاثیرگذاری (Engagement Rate) در مخاطبان بسیار بالا هستند که این مورد برای سلبرتی ها و حتی ماکرواینفلوئنسرها نرخ پایینتری دارند (حتی مجموع دنبال کنندگان چندین مورد از آنها متناسب با یک سلبریتی) و در نهایت باعث نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بسیار مناسبی در مقایسه با سلبریتی ها و ماکرواینفلوئنسرها میشوند. از چالش های استفاده از این ابزار بازاریابی و توجه ویژه به میکرواینفلوئنسرها به خصوص برای برندها مدیریت کمپین هاست. زیرا معمولا برای اجرای کمپین های خود نیاز به نرخ تاثیرگذاری بالایی دارند و درنتیجه باید به دنبال تعداد قابل ملاحظه ای از این افراد باشند که با توجه به دنبال کنندگان نه چندان زیاد هریک از آنها در نهایت جامعه محکمی بسازند. همچنین اعتماد در پیاده سازی و تعهد به کار با کیفیت از دیگر چالش های پیشروی کسب و کارهاست. استفاده از پلتفرم های آنلاین اینفلوئنسر مارکتینگ که این مورد را به صورت حرفه ای اجرا میکنند، جامعه قابل قبولی از اینفلوئنسرها دارند و از تکنولوژی برای حل چالش ها استفاده میکنند راه حل مناسبی برای حل این چالش است.
اینفلوئنسر مارکتینگ از ترندهای بازاریابی روز دنیاست و فضایی است که در کسب و کارهای داخل کشور نیز با استقبال و تقاضای بسیار بالای کسب و کارها برای اجرای کمپین ها مواجه شده است که ما نیز در چنکا با این مورد مواجه شده ایم. برای مطالعه فاکتورهای کلیدی در اینفلوئنسر مارکتینگ و فضای اینستاگرام میتوانید به سایر مطالب ایران تبلیغ در این زمینه مراجعه کنید.