تبلیغات در اینستاگرام و ترفندهای بازاریابی با آن

 

تبلیغات اینستاگرام به سه فضای کلی تبلیغات در پیج‏‏ های اینستاگرام، اینستاگرام اسپانسر و اینفلوئنسر مارکتینگ تقسیم ‏بندی می‏شود. در این مقاله معرفی مخصری از کلیت، چالش‏ها و فرصت ‏های هریک ارائه شده‏است.

بر اساس آنالیزهای تکنیکال چنکا(اولین پلتفرم بازاریابی تاثیرگذار در ایران) ۴۹۷۰۰ پیج دارای دنبال ‏کننده بالای ۱۰ هزار هستند. این پیج ‏های دارای محتواها و هویت‏ های متنوع، معلوم و مجهول هستند. متاسفانه تعداد قابل ملاحظه ‏ای از این صفحات اقدام به خرید دنبال ‏کننده و یا استفاده از دنبال‏ کنندگان غیر واقعی کرده ‏اند. کسب و کارها برای استفاده از این صفحات احتیاج مبرمی به هوشمندی جهت بررسی، انتخاب هدفمند، اندازه‏ گیری نتیجه و آنالیزهای متناسب با اهداف کسب و کار دارند.

غالب پیج‏ های ‏اینستاگرامی دارای تم‏های مشخصی هستند اما هویت معلومی ندارند و معمولا به سرعت افزایش رشد دنبال‏ کننده دارند. از دید کسب و کارها و تبلیغات: به سرعت به درخواست‏ ها پاسخ می‏دهند، قیمت پایینی به نسبت تعداد دنبال‏ کننده دارند، معمولا در راستای مشخصی در تبلیغات حرکت نمی‏کنند و به انتشار محتوای تبلیغاتی در تمامی دسته‏ بندی‏ها روی خوش نشان می‏دهند، معمولا زمان ‏دار کار می‏کنند، اصولا در محتوای ارسالی تغییری ایجاد نمی‏کنند و همچنین اقدام به تولید محتوا هم نمی‏کنند، در قبال نتیجه غالبا مسئولیتی ندارند.

 

اینستاگرام اسپانسر سرویس تبلیغاتی اینستاگرام است که از سیستم مدیریت تبلیغات فیسبوک استفاده میکند (Facebook ad manager) و مجرای مجزایی ندارد که پس از اعلام رسمی اینستاگرام قابل استفاده شده است. برای این‏کار کسب و کارها باید پروفایل اینستاگرام خود را به حالت بیزینسی تغییر دهند و سپس در سیستم مدیریت تبلیغات فیسبوک، اهداف و موارد مورد نیاز خود را تعیین کنند و رسانه خود را از بین رسانه ‏های در دسترس فیسبوک روی اینستاگرام قرار دهند. یکی از چالش ‏های این کار تحریم فیسبوک برای ایران است. به این شکل که امکان هدفمندی جغرافیایی  را از کسب ‏وکارهای ایرانی می‏گیرد. البته این چالش به روش ‏هایی قابل حل است ولی سوال اصلی هدف استفاده از این سیستم است. درجه هوشمندی خوبی با توجه به استفاده از داده‏ های متنوع دارد، اما در کنار پست، تبیلغاتی بودن آن را مشخص می‏کند (Sponsored) و به صورت یک پست همیشگی به کاربر نمایش داده ‏می‏شود. این نوع از تبلیغ بیشتر به سمت تبلیغات نمایشی (Display Ads) گرایش دارد که در شبکه اجتماعی اینستاگرام نمایش داده می‏شود که این مورد با توجه به کارکرد این نوع از تبلیغات و دید کاربران در ایران، چالش مهمی محسوب می‏شود.

 

اینفلوئنسرها در شبکه‏ های اجتماعی افرادی هستند که دنبال کننده‏ های قابل‏ ملاحظه ‏ای دارند و ذهن مخاطبان را قالبا در مواردی خاصی رهبری (lead) می‏کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از مواردی است که همواره در طی زمان ابزار مناسبی برای کسب ‏وکارها بوده است. اما شبکه ‏های اجتماعی و رشد آن‏ها این ابزار را وارد فاز جدیدی کرده‏. بازاریابی دهان به دهان (Word of mouth marketing) یکی از روش‏ های بازاریابی مورد علاقه برای مارکترها در سراسر دنیاست و اینفلوئنسر مارکتینگ به نوعی راه میانبری برای اجرای این مورد با کیفیت بالاست. محتواهای اینفلوئنسرها اختصاصی است و خود ان‏ها اقدام به تولید محتوایی می‏کنند که منطبق بر ذائقه مخاطبانشان است. دسته‏ بندی‏ های متنوعی برای این افراد تاثیرگذار تعریف شده ‏است. اما به‏ طور کلی شاخص اصلی دسته ‏بندی‏ها تعداد دنبال‏ کننده‏ های آنهاست. در این بین رشد میکرواینفلوئنسرها بسیار قابل توجه بوده و نظر مارکترها را به خود جلب کرده است. میکرو اینفلوئنسرها افراد تاثیرگذار در حوزه ‏های تخصصی با دنبال ‏کنندگان بسیار وفادار و نرخ تاثیرگذاری (Engagement Rate) در مخاطبان بسیار بالا هستند که این مورد برای سلبرتی‏ ها و حتی ماکرواینفلوئنسرها نرخ پایین‏تری دارند (حتی مجموع دنبال‏ کنندگان چندین مورد از آنها متناسب با یک سلبریتی) و در نهایت باعث نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بسیار مناسبی در مقایسه با سلبریتی‏ ها و ماکرواینفلوئنسرها می‏شوند. از چالش‏ های استفاده از این ابزار بازاریابی و توجه ویژه به میکرواینفلوئنسرها به خصوص برای برندها مدیریت کمپین‏ هاست. زیرا معمولا برای اجرای کمپین‏ های خود نیاز به نرخ تاثیرگذاری بالایی دارند و درنتیجه باید به دنبال تعداد قابل ملاحظه ای از این افراد باشند که با توجه به دنبال‏ کنندگان نه‏ چندان زیاد هریک از آن‏ها در نهایت جامعه محکمی بسازند. همچنین اعتماد در پیاده ‏سازی و تعهد به کار با کیفیت از دیگر چالش ‏های پیش‏روی کسب و کارهاست. استفاده از پلتفرم ‏های آنلاین اینفلوئنسر مارکتینگ که این مورد را به صورت حرفه‏ ای اجرا می‏کنند، جامعه قابل قبولی از اینفلوئنسرها دارند و از تکنولوژی برای حل چالش‏ ها استفاده می‏کنند راه ‏حل مناسبی برای حل این چالش است.

اینفلوئنسر مارکتینگ از ترندهای بازاریابی روز دنیاست و فضایی است که در کسب و کارهای داخل کشور نیز با استقبال و تقاضای بسیار بالای کسب و کارها برای اجرای کمپین‏ ها مواجه شده است که ما نیز در چنکا با این مورد مواجه شده‏ ایم. برای مطالعه فاکتورهای کلیدی در اینفلوئنسر مارکتینگ و فضای اینستاگرام میتوانید به سایر مطالب ایران تبلیغ در این زمینه مراجعه کنید.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *