هشتگ دزدی در اینستاگرام چیست
هشتگ چیست
هشتگها تنها یک کلمه نیستند بلکه میتوانند آیندهی کسبوکار شما را تحت تاثیر قرار دهند .
هشتگ یک کلمه یا عبارت است که در کنار علامت Number Sign (#) قرار میگیرد .
و از آن برای شناسایی کلمات کلیدی یا دستهبندی کردن متن در شبکههای اجتماعی مختلف استفاده میشود .
درواقع کلمهای که در کنار علامت # قرار میگیرد تبدیل به یک متاتگ شده و کلیک کردن روی آن شما را به سمت دیگر محتواهای مرتبط با آن موضوع هدایت میکند .
بنابراین ، هر زمان که کاربر از یک هشتگ در پُستهای خود استفاده کند .
آن پست بلافاصله توسط شبکهی اجتماعی فهرستبندی میشود .
هر شخصی با جستجو کردن آن هشتگ میتواند پست او را پیدا کرده و مشاهده کند .
زمانی که شما روی یک هشتگ کلیک میکنید به صفحهای هدایت میشوید که همهی پستهایی که از آن هشتگ استفاده کردهاند در یک جا قابل مشاهده هستند .
هشتگهای اینستاگرام عکسهای کاربران مختلف را در یک صفحه در کنار هم قرار میدهد .
اگر میخواهید پُستهایتان در این صفحه برای همه نشان داده شود باید صفحهی خود را عمومی یا Public کنید .
با کلیک کردن روی یک هشتگ به صفحهای هدایت خواهید شد که از ۳ قسمت تشکیل شده است:
هشتگهای مرتبط (Related Hashtags)
تمام هشتگهای مرتبط با هشتگی که شما جستجو کردهاید در این قسمت به نمایش درخواهند آمد .
که در صورت تمایل میتوانید روی آنها کلیک کرده و پستهایی که از آن هشتگ استفاده کردهاند را نیز مشاهده کنید .
پستهای پرطرفدار (Top Posts)
تعداد ۹ پستی که در بالای صفحه نشان داده میشوند پستهایی هستند که بیشتر مورد توجه دیگران قرار گرفتهاند .
یعنی یا از طرف اشخاص و برندهای معروف به اشتراک گذاشته شدهاند .
یا تعداد لایک ، کامنت و دوباره به اشتراک گذاری آنها بیشتر بوده است .
پستهای اخیر (Most Recent)
در این قسمت میتوانید تمام پستهایی که از این هشتگ استفاده کردهاند را به ترتیب زمانی که منتشر شدهاند مشاهده کنید .
هشتگ دزدی در اینستاگرام چیست
هشتگ دزدی یک اقدام ریسکپذیر است و همیشه برای موارد منفی استفاده نمیشود .
اگر هشتگ ترند شده نامناسبی را برای کمپین خود استفاده کنید برند شما در خطر جدی قرار خواهد گرفت .
اما اگر کمی زمان بگذارید و تلاش کنید که هشتگهای خوبی را پیدا کنید .
آنگاه نتیجهی آن برای برند شما فوقالعاده خوب خواهد بود .
بهطور کلی میتوان گفت هشتگ دزدی که طی آن یک برند تجاری از اتفاقات مهم دنیا برای تبلیغات مرتبط یا ارائهی پیشنهاد ویژه استفاده میکند .
در دستهی هشتگ دزدیهای موفق قرار میگیرند (اصلاً شرکتهای بزرگ برای این کار تقویم محتوا ایجاد کردهاند!) .
اما هشتگ دزدیهایی که طی آن یک برند تجاری از فرصت پیش آمده سوءاستفاده میکند .
و به نوعی با احساسات مردم بازی میکند در دستهی هشتگ دزدیهای ناموفق قرار میگیرند .
همچنین ، گاهی اوقات پیش میآید که یک برند تجاری هشتگهای خودش را میسازد . ”
و در پُستهای خود از آنها استفاده میکند.
این هشتگها یا شعار تبلیغاتی آن برند هستند یا اینکه به موضوع فعالیتهای آن برند مرتبط هستند.
از آنجایی که بحث رقابت در همه جا و حتی شبکههای اجتماعی نیز مطرح است .
برخی از برندها از هشتگ رقبای خود به قصد تخریب کردن آنها استفاده میکنند .
این نوع هشتگ دزدیها نیز در دستهی هشتگ دزدی ناموفق قرار میگیرند و عواقب خوبی در پی نخواهند داشت .
ما امروزه در عصر شبکههای اجتماعی زندگی میکنیم .
و به دلیل استفاده گسترده از تلفنهای هوشمند خیلی راحت عقاید خود را به اشتراک گذاشته .
و از نظرات دیگران مطلع میشویم .
همانطور که میدانید هشتگها در شبکههای اجتماعی کاربرد زیادی دارند .
و بخش مهمی از تبلیغات برندها در شبکههای اجتماعی را تشکیل میدهند .
کسبوکارها میتوانند با استفاده از هشتگهایی که خودشان درست میکنند .
یا هشتگهایی که محبوب شدهاند تعداد مخاطبان و فروش محصولات خود را افزایش دهند .
در این میان ، هشتگ دزدی یا استفاده از هشتگ ترند شده بخش مهمی از استراتژیهای بازاریابی شبکههای اجتماعی یک برند است .
شرکتهایی که با صرف زمان ، انرژی و فکر از هشتگهای مناسب و محبوب در تبلیغات خود استفاده میکنند .
معمولاً با استقبال خوب مردم روبهرو میشوند .
با این حال ، برندهای زیادی هم وجود دارند که با هشتگ دزدی ناموفق .
نه تنها در کمپین تبلیغاتی خود شکست خوردهاند ، بلکه بخشی از اعتبار خود را نیز از دست دادهاند .
در دورانی که شبکه های اجتماعی مفهوم حریم خصوصی را در زندگی بسیاری از ما تقریبا از بین برده است .
به غیر از توجه به اثرات اجتماعی شبکه های اجتماعی که بحث ما نیست .
رواج شبکه های اجتماعی نقش بسیار موثری در رشد و توسعه بسیاری از کسب و کارها در این روزها داشته است .
هشتگ دزدی یک اصطلاح نسبتا جدید در بازاریابی شبکه های اجتماعی است . که اتفاقا برخلاف نامش یک عملکرد بد و منفی نیست .
بسیاری از کسب و کارها از هشتگدزدی این روزها بسیار برای رونق کسب و کار و معرفی برند خودشان استفاده میکنند .
اگر یک هشتگ ترند شده و پر طرفدار در شبکه های اجتماعی توسط فرد یا برندی به غیر از هدف اصلی خودش استفاده شود میگوییم هشتگ دزدی اتفاق افتاده است .
یعنی زمانی که یک برند مثلا تولید کننده مواد غذایی مانند بیسکوئیت در روز زمین پستی با تصویر و متنی مرتبط با این موضوع در یکی از صفحات شبکه اجتماعی خود مانند اینستاگرام به اشتراک بگذارد .
و از هشتگ #روززمین استفاده کند میگوییم این برند از هشتگدزدی برای مشهور شدن استفاده کرده است .
هشتگ دزدی شاید در بیشتر مواقع برای جلب توجه مخاطب باشد .
به این شکل که با جستجوی هشتگ های ترند شده ، می توان به ۱۰ هشتگ اول پرطرفدار به عنوان مثال رسید .
اگر افراد با شناسایی این هشتگ ها اقدام به تولید محتوایی جذاب و مرتبط با این هشتگ های ترند شده کنند .
این یک هشتگدزدی مثبت به حساب می آید .
و اتفاقا می تواند خصوصا برای کسب و کارها و برندها بسیار موثر و مفید باشد .
اما گاهی افراد با پیدا کردن این هشتگ های ترند شده ، بدون اینکه اقدام به تولید متن و محتوای مرتبط .
با این هشتگ ها بکنند ، در زیر هر پستی که حتی بسیار نامرتبط به این هشتگ ها هم باشد از این هشتگ ها استفاده میکنند .
و تنها هدفشان از اینکار دیده شدن در نتایج جستجوی افراد و به نوعی جلب توجه است .
که البته به احتمال زیاد مخاطب وقتی وارد صفحه آنها می شود .
و پست غیر مرتبط آنها را می خواند پی به تقلب آنها می برد .
و به احتمال زیاد صفحه آنها را بدون هیچ اقدامی ترک میکند .
انواع هشتگ دزدی
انواع هشتگ دزدی هشتگ دزدی وجود دارد .
اولین نوع آن در مواقعی استفاده میشود که یک شخص یا یک برند بخواهد با استفاده از یک هشتگ ترند شده در شبکهای خاص جلب توجه کند .
و نوع دوم آن زمانی اتفاق میافتد که یک کمپین روابط عمومی (PR Campaign) به درستی اجرا نشود .
در ادامه این دو نوع هشتگ دزدی را با یکدیگر بررسی میکنیم .
۱- هشتگ دزدی به منظور جلب توجه
رایجترین نوع هشتگ دزدی از طرف افرادی انجام میشود که به دنبال جلب توجه هستند .
این افراد فقط برای اینکه پستهایشان در شبکههای اجتماعی مانند توییتر یا اینستاگرام توسط دیگران دیده شود .
اقدام به استفاده از هشتگهای ترند شده و نامرتبط برای پستشان میکنند .
از آنجایی که افراد هشتگهای ترند شده را بیشتر جستجو میکنند .
بنابراین این افراد با هشتگ دزدی اقدام به جلب توجه دیگران میکنند .
۲- هشتگ دزدی در کمپین روابط عمومی ناموفق
کمپین روابط عمومی یا PR Campaign به استفاده از استراتژیهایی بر پایه مکالمه گفته میشود .
که برای بهبود رابطه با مشتریان راه اندازی میشود .
این نوع هشتگ دزدی معمولاً جدیتر است .
و زمانی اتفاق میافتد که یک شرکت برای کمپین روابط عمومی خود یک هشتگ ایجاد میکند .
اما این هشتگ توسط دیگران دزدیده میشود .
معمولا مخالفان یک برند از هشتگ ایجاد شده برای حمله به آن برند یا تمسخر خدمات آن استفاده میکنند .
یکی از بدترین نمونههای این نوع هشتگ دزدی برای فست فود مکدونالد اتفاق افتاد .
مکدونالد در سال ۲۰۱۲ از هشتگ McDStories# استفاده کرد .
و با استفاده از آن سعی داشت خدمات جدید و قدیمی خود را به کاربران معرفی کند .
نکته جالب توجه این است که اکانت رسمی مکدونالد تنها چند بار از این هشتگ در توییتهای خود استفاده کرد .
با این حال این هشتگ به قدری سریع در بین کاربران محبوب شد که مدیران مکدونالد اصلاً انتظار آن را نداشتند .
جالب است که کاربران زیادی از این هشتگ برای بیان نظرات منفی خودشان نسبت به مک دونالد استفاده کردند .
و بعد از مدتی مک دونالد به جای گرفتن نتیجه مثبت از این کمپین نتیجه ای کاملا منفی گرفت .
نتیجه ای که بعد از سالها هنوز هم نمی تواند اثرات منفی آن را کاملا پاک کند .
چون عده ای مشتری ناراضی چنان تاثیری در ترند شدن این هشتگ داشتند .
و چنان این هشتگ دزدی منفی شده میان مردم دست به دست گشت .
که مک دونالد با دست خود برند خود را قربانی این هشتگ دزدی کرد .
چگونه از هشتگ دزدی منفی در کسب و کارمان جلوگیری کنیم
از هشتگ های کلی استفاده نکنید
هشتگ های کلی مانند” چه قدر محصولات ما را دوست دارید ” بسیار آسیب پذیر هستند .
و معمولا گرفتار جواب های منفی و ترندهای منفی و مخرب میشوند .
از هشتگ های خاص استفاده کنید
اگر در هشتگ های اینستاگرام دقت کنید کمتر هشتگ مسابقه ای را می توانیم پیدا کنیم که گرفتار هشتگدزدی منفی شده باشد .
پس سعی کنید از هشتگ های مسابقه حتما در تبلیغات و آگاهی مخاطب از برندتان در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام استفاده کنید .
سعی کنید از نام برندتان در هشتگ استفاده نکنید
استفاده از نام شرکت و برند در هشتگ تحریک کننده افراد است .
که گرفتار شیطنت آنها برای آزار رساندن به برندتان شوید .
این افراد با نظرات منفی سعی می کنند برند و شرکت شما را تخریب کنند
قبل از استفاده از هشتگ دزدی برای تبلیغات موقعیت خود را خوب بسنجید
بعضی از شرکت ها در زمان خاصی گرفتار عده زیادی از مخاطبان ناراضی میشوند .
که کنترل آنها خصوصا در فضای مجازی بسیار سخت میشود .
.استفاده از هشتگ و تبلیغات اینچنینی در این شرایط ممکن است شرایط شما را از این هم بدتر کند .
پس بهتر است به روش های دیگر تبلیغاتی فکر کنید
هشتگ دزدی دقیقا مثل لبه یک چاقو است هم می تواند در بریدن چیزهایی که لازم دارید برش بزنید .
به شما کمک کند هم ممکن است دستتان را ببرد .
هشتگ دزدی هم اگر هوشمندانه انجام شود می تواند برای برند شما نتایج مثبتی داشته باشد .
و اگر هم برندی از هشتگ های ترند شده نامناسب استفاده کند ممکن است گرفتار تخریب ها و آسیب هایی در اعتبار برند و کسب و کار خود شود که تا چندین سال نتواند این آسیب ها را جبران کند .
” پس در هشتگ دزدی محتاط باشید “
چگونه میتوان از هشتگ دزدی جلوگیری کرد
همانطور که میدانیم استفاده از هشتگ برای برندهای تجاری امر حیاتی است .
و به بازاریابی یک کسبوکار یا فروش یک محصول کمک بسیاری میکند .
اما چگونه میتوان از هشتگ دزدی و قرار گرفتن برند تجاری خود در شرایط بحرانی جلوگیری کرد؟
راه حل اول: از هشتگهای مبهم و عبارتهایی مانند “بگویید چقدر ما را دوست دارید” استفاده نکنید .
این مدل هشتگها در برابر هشتگ دزدی بسیار آسیبپذیر بوده و معمولاً قربانی سخنان طعنهآمیز میشوند .
سعی کنید مردم را طوری تحریک کنید که دربارهی کسبوکار شما حرفهای مثبت بزنند .
یا اینکه از تکیه کلامی که اختراع کردهاید در شبکههای اجتماعی استفاده کنند .
راه حل دوم: سعی کنید تا جای ممکن از هشتگهای خاص استفاده کنید .
برلی مثال هشتگهایی که استفاده از آنها شرط لازم شرکت کردن مخاطبان در مسابقه است .
خیلی به ندرت مورد دزدی قرار میگیرند .
مردم معمولاً از این هشتگها تنها برای اهداف خاص یعنی شرکت در مسابقه استفاده میکنند .
و نه برای تفریح کردن و خراب کردن کمپین تبلیغاتی شما .
راه حل سوم: برخی از شرکتها بهطور عمدی از نام برند خود در هشتگهایشان استفاده نمیکنند .
هشتگهایی که در آنها از اسم برند استفاده نشده است .
نمیتوانند علیه آن برند استفاده شوند زیرا هشتگ دزدیها معمولاً جهت خراب کردن نام یک برند و کمپین تبلیغاتیشان استفاده میشود .
راه حل چهارم: شرایط شرکت خود را قبل از استفاده از هشتگهای تبلیغاتی به خوبی در نظر بگیرید .
اگر کسبوکارتان در شرایط سختی قرار دارد و چهرهی خوبی در جوامع عمومی ندارد .
بهتر است که کمپینهای هشتگ خود را به زمان دیگری موکول کنید .
استفاده از هشتگ در چنین شرایطی فقط اوضاع شرکت شما و برندتان را بدتر میکند .
پس بهتر است که از راههای دیگری برای تبلیغ برند تجاری خود استفاده کنید .
نتیجهگیری
استفاده از هشتگ و به طور کلی هشتگ دزدی بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی را اذیت میکند .
اما در نهایت هیچ کس نمیتواند منکر تاثیرگذاری و هدفگیری دقیق این موضوع شود .
هشتگها نقش مهمی در شبکههای اجتماعی دارند و اگر به درستی استفاده شوند .
به برندهای تجاری کمک میکنند تا دایره مخاطبان خود را گستردهتر کنند .
همچنین ، از آنجایی که کاربران بیشتری به دنبال اخبار و موضوعات مختلف در شبکههای اجتماعی خواهند بود .
به نظر نمیرسد که استفاده از هشتگ به این زودیها منسوخ شود .
اگر شما هم قصد دارید برای اطلاع رسانی به مخاطبان و گسترده کردن دایره مخاطبان خود از هشتگ استفاده کنید .
پیشنهاد میکنیم که برای انجام این کار یک استراتژی دقیق تعریف کنید تا مانند شرکتهایی که در بالا مثال زدیم به دردسر دچار نشوید .