کپشن اینستاگرام و نوشتن متنی به عنوان کپشن کمک بسیاری به شما عزیزان در دیده شدن شما در فضای مجازی را به دنبال دارد و باعث رونق کسب و کار شما میشود.

در این مقاله قصد دارم شما را با نکته‌ها، ایده‌ها و استراتژی‌های موثر مختلف در هنگام نوشتن یک متن برای کپشنن اینستاگرام آشنا کنم. با به کارگیری نکاتی که در این مقاله ارائه می‌شود، شما به راحتی می‌توانید تاثیر کپشن‌های خود بروی مخاطب را بسیار بسیار بیشتر از قبل کنید.

من به شما نشان خواهم داد که چگونه می‌توانید با رعایت نکاتی ساده، یک کپشن جذاب‌تر و موثرتر را برای پست خود بنویسید. به علاوه، نمونه‌هایی از کپشن برندهای ایرانی و خارجی را برای شما خواهم آورد تا بتوانید از تجربه این برندها و نکات مثبت کپشن‌های آنها استفاده کنید.

کپشن اینستاگرام و تعداد کارکتر های بکار رفته در آن

قبل از آنکه وارد بحث اصلی خود شویم، بگذارید یک توضیح سریع در مورد کپشن به تازه واردهای دنیای اینستاگرام بدهم.

کپشن در واقع متنی است که در زیر یک پست اینستاگرامی به نمایش در می‌آید. این کپشن می‌تواند تا ۲۰۰۰ کاراکتر (حرف) طول داشته باشد و از شکلک‌های مختلف در آن استفاده شود. به علاوه، شما می‌توانید تا ۳۰ هشتگ مختلف را درون کپشن قرار دهید.

البته این بدان معنی نیست که تا می‌توانید از شکلک و هشتگ در کپشن خود استفاده کنید. بلکه لازم است کپشن خود را به نحوی بنویسید که بتواند توجه مخاطب را جلب کند، خواندن آن آسان باشد و مخاطب را به تعامل تشویق کند.

دقت داشته باشید که متن کپشن، نشان‌دهنده هویت شما (یا برند شما) است و  بنابراین لازم است در نوشتن آن دقت به خرج دهید. باور کنید که یک کپشن خوب می‌تواند در سرگرم کردن مخاطبان شما تاثیر بسیاری بالایی داشته باشد و واکنش آنها نسبت به پست شما را چند برابر کند.

اهمیت یک کپشن خوب در اینستاگرم

ممکن است شما تصاویر بسیار زیبایی را در صفحه اینستاگرام خود ارائه دهید. اما وقتی که کپشن یا همان توضیح خوبی برای تصاویر خود ننویسید، یک فرصت طلایی را از دست داده‌اید. به کمک کپشن‌های خوب، پست‌های شما برای مخاطبان جذاب‌تر خواهد شد و در نتیجه، لایک‌های بیشتری از آنها دریافت خواهد کرد. به علاوه، کپشن خوب باعث می‌شود که شانس تعامل مخاطب و نظر گذاشتن او برای شما بیشتر شود.

این موضوعی است که بارها در اینستاگرام ثابت شده است. در واقع، اینستاگرام در حال حاضر پست‌های دیگران را بر اساس محبوبیت به شما نمایش می‌دهد. و اگر شما کمی به پست‌های بالاتر در صفحه اصلی اینستاگرام خود دقت کنید، متوجه می‌شوید معمولاً پست‌هایی که دارای کپشن‌های بهتر هستند، محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند و در صفحه شما در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند.

این یعنی پست‌هایی با کپشن خوب، بیشتر به کاربران دیگر نمایش داده می‌شوند. در واقع، به جرات می‌توان گفت که مردم به محتوای متنی زیر یک تصویر، بیشتر از خود تصویر علاقه نشان می‌دهند.

به علاوه، کپشن به شما اجازه می‌دهد که هشتگ‌های مختلف را نیز به پست خود مرتبط کنید. همانطور که احتمالاً بدانید، این هشتگ‌ها باعث می‌شوند که کاربران راحت‌تر شما را پیدا کنند و در نتیجه، در تعداد فالوورهای شما در طولانی‌مدت، تاثیر مستقیمی خواهند داشت.

 نکاتی برای نوشتن متن های عالی برای کپشن اینستاگرام

حال که در مورد اهمیّت نوشتن کپشن با هم صحبت کردیم، اجازه دهید با هم ببینیم که یک متن خوب کپشن، باید شامل چه ویژگی‌هایی باشد و چه نکاتی در آن رعایت شده باشد.

مخاطبان خود را بشناسید

کدام دسته از ۷۰۰ میلیون کاربری که هر ماه در اینستاگرام فعالیت دارند، مشتریان و مخاطبین شما محسوب می‌شوند؟ بله، واضح است که اولین قدم برای اینکه بتوانید متن های زیبا و موثری برای کپشن های اینستاگرام خود بنویسید، این است که دقیقاً بفهمید مخاطبان شما چه کسانی هستند.

سعی کنید جواب این سوالات را در مورد دنبال کنندگان اینستاگرام خود پیدا کنید: آنها اکثراً چه جنسیتی دارند؟ چند ساله هستند؟ در کجا زندگی می‌کنند؟ شغلشان چیست؟ به چه چیزهایی علاقه دارند؟

فقط زمانی که شما جواب این سوال‌ها را بدانید، می‌توانید محتوای مناسبی را بر اساس سلایق و نیازهای مخاطبان خود به آنها ارائه دهید. با شناخت مخاطب خودتان است که می‌فهمید چگونه باید با او ارتباط برقرار کنید و در مورد سبک متن‌های خود تصمیم‌گیری کنید.

حجم نوشته خود را در نظر بگیرید

فراموش نکنید که اکثر مردم، پست های اینستاگرام را با سرعت زیاد و پشت سر هم نگاه می‌کنند. در واقع آنها نمی‌خواهند وقت زیادی را پای خواندن یک مطلب بگذارنند. پس بهتر است تا جای ممکن، متن های کوتاهی برای پست های خود بنویسید. البته، نه بیشتر از حد لازم.

با اینحال، همانطور که گفتم، هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید باید متن پست های شما کوتاه باشد. کاملاً طبیعی است که گاهی لازم باشد کپشن های طولانی تر با توضیحات بیشتر بنویسید تا بتوانید تصاویر خود را توضیح دهید و حتی جذابیت آنها را بیشتر کنید.

در واقع، پیشنهاد ما این است که اگر داستان یا مطلب جالبی دارید که مرتبط با تصویر باشد، حتماً آن را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. برای مثال، به تصویر زیر نگاه کنید. شاید عکسی که گذاشته شده در نگاه اول برای شما جالب باشد، اما مطمئناً توضیحات زیر عکس و آماری که ارائه شده، می‌تواند جذابیت کلیت پست را برای همه ما افزایش دهد.

مهمترین کلمات را در ابتدای کپشن اینستاگرام خود قرار دهید

زمانی که کاربر در حال مشاهده آخرین پست های اینستاگرام است، تنها چند خط اول از هر کپشن را می‌بیند و برای خواندن ادامه آن باید بر روی گزینه more کلیک کند. این یعنی اگر شروع متن شما به اندازه کافی برای مخاطبان جذاب نباشد، آنها هیچوقت ادامه آن را مطالعه نخواهند کرد. بنابراین باید دقت ویژه‌ای در نوشتن ابتدای کپشن های خود بکنید.

چند خط اول متن خود را به نحوی بنویسید که توجه کاربران به آن جلب شود و کنجکاو شوند تا ادامه آن را بخوانند.

از هشتگ های اینستاگرام، بجا و با دقت استفاده کنید

آمارها نشان می‌دهد که استفاده از حداقل یک هشتگ در کپشن های اینستاگرام، باعث می‌شود که پست‌ها به طور متوسط ۱۲٫۶% بیشتر دیده شوند. پس هشتگ ها عامل بسیار تاثیرگذاری در میزان دسترسی پست های شما هستند. با اینحال، هیچوقت نباید از آنها بی هدف استفاده کنید.

اولین نکته که باید در استفاده از هشتگ در نظر گرفت، این است که خواندن آن معمولا سخت‌تر از خواندن متن معمولی است. به همین دلیل، وقتی که چندین هشتگ به صورت متوالی در متن استفاده می‌شوند، در نهایت کاربر گیج می‌شود و به احتمال زیاد بخشی از متن را سرسری رد می‌کند.

نکته دیگری که وجود دارد، میزان مرتبط بودن هشتگ های استفاده شده است. وقتی هشتگ شما به پست ربط چندانی نداشته باشد، به نوعی در حال ایجاد مزاحمت برای کاربران هستند. چرا که قرار است این پست شما را در جای نامرتبطی مشاهده کنند. مطمئن باشید که بازخورد هیچکس، از چنین برخوردی مثبت نخواهد بود.

آخرین مساله که هنگام نوشتن هشتگ باید به آن توجه داشت، میزان محبوبیت یک هشتگ است. همیشه سعی کنید هنگام انتخاب هشتگ، مواردی را پیدا کنید که بیشترین محبوبیت را در استفاده دارند. چرا؟ چون وقتی کاربر از یک هشتگ در پست‌های خود استفاده کند، اینستاگرام این موضوع را تشخیص داده و سعی می‌کند مطالبی با هشتگ یکسان را به او نمایش دهد. بنابراین اگر هر چقدر شما از هشتگ محبوب‌تری استفاده کنید، بیشتر توسط کاربران دیگر دیده خواهید شد.

در کپشن خود، کاربران دیگر را مخاطب قرار دهید

قابلیت خطاب قرار دادن یا همان منشن (mention) کردن، یکی از قابلیت‌های اینستاگرام است که می‌تواند در تعامل کاربران دیگر با شما تاثیر بسیاری مثبتی داشته باشد.

پس اگر شما در پست خود اقدام به معرفی یک از کاربران اینستاگرام می‌کنید یا مطلب خود را خطاب به فرد مشخصی می‌نویسید، حتماً با استفاده از علامت @، مستقیماً شخص مورد نظر را مخاطب قرار دهید. به این ترتیب خود اینستاگرام، وجود پست شما را به او اطلاع می‌دهد. پس می‌توانید مطمئن باشید که او پست شما را خواهد دید و  در قسمت کامنت‌ها، جوابی برای آن خواهد گذاشت. توجه داشته باشید که با خطاب قرار دادن یک شخص، به احتمال زیاد دنبال کنندگان این شخص هم پست شما را خواهند دید.

البته، لزومی ندارد که حتماً خودتان دیگران را در کپشن اصلی منشن کنید. می‌توانید کاری کنید که مردم خودشان دوستان خود را منشن کنند.

ریحون نیز حرکت مشابهی را همراه با ارائه یک هدیه انجام می‌دهد. با توجه به تکرار مداوم این نوع پست‌ها، می‌توان حدس زد که این روش بازخورد خوبی برای آنها داشته است.

از اموجی ها در کپشن اینستاگرام خود استفاده کنید

آیا استفاده از اموجی ها در داخل کپشن اینستاگرام کار خوبی است؟ این موضوع تا حدی بستگی به نوع صفحه شما دارد… اما اینکه آیکون های جذاب کارتونی می‌توانند توجه مخاطب را به خود جلب کنند و راهی عالی برای انتقال حس و ایجاد هویت در یک کپشن اینستاگرام باشند، هیچ جای بحثی ندارد.

بله بدون شک، استفاده از اموجی ها در متن کپشن باعث می‌شود که پست شما تنوع بیشتری داشته باشد، سرگرم کننده‌تر شود و کاربران با میل بیشتری با آن ارتباط برقرار کنند.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *