متا تگ رفرش یا Meta Refresh چیست ، در ادامهی این مطلب شما را با این تگ آشنا خواهیم کرد ، با وب سایت ایران تبلیغ همراه باشید.
متا تگ رفرش یا Meta Refresh چیست
پیش از شروع بحث پیرامون متا تگ رفرش بهتر است با یک مثال این مطلب را آغاز کنیم.
تصور کنید یک از صفحه وبسایت به هردلیلی نیاز دارد تا در بازههای زمانی مشخص Refresh شود.
بهترین نمونه برای این صفحات نیز وبسایتهای خبری پربازدید هستند که به طور میانگین هر چند دقیقه باید اخبار جدید را به کاربران ارائه دهند.
حال سؤال اینجاست که چگونه میتوان این کار را انجام داد؟
خب انجام این کار بسیار آسان است و با وارد کردن یک خط کد در بخش Head صفحه امکانپذیر میشود.
این شیوه را اصطلاحاً متا تگ رفرش مینامند و آن را در دستۀ تغییر مسیردهی یا ریدایرکت قرار میدهند.
پیشتر در مقاله انواع ریدایرکت ، به طور مختصر درباره متا تگ رفرش صحبت کردیم.
حال در این مقاله تصمیم داریم کمی مفصلتر در این باره صحبت کنیم.
بارگذاری مجدد صفحات از طریق متا تگ رفرش و معایب آن
به منظور بارگذاری مجدد صفحات میتوانید کد زیر را در بخش Head صفحه قرار دهید.
به موجب این کار، صفحه مورد نظر پس از گذشت مدت زمانی که مشخص کردهاید به طور خودکار رفرش میشود.
<meta http-equiv="refresh" content="30; URL=http://www.example.com" />
نکات مهمی که درباره متا رفرش باید بدانید این است که:
- اعدادی قسمت Content در متا رفرش تگ قرار داده میشود ، میزان زمان انتقال کاربر به صفحه بعد است.
- همچنین در بخش URL متا رفرش تگ، باید آدرس صفحه مقصد به شکل کامل وارد شود.
کافیست تگ Meta Refresh را در بخش Head صفحه ( ترجیحاً در ابتدای آن ) قرار دهید.
نکته دیگر این است که میتوان از آن برای بارگذاری مجدد همان صفحه استفاده کرد و نیازی نیست که حتماً کاربر به صفحهای جدیدی منتقل شود.
برای انجام چنین کاری میتوانید Meta Refresh خود را به شکل زیر وارد کنید:
<meta http-equiv="refresh" content="300" />
با این حال، بد نیست درباره معایب این شیوه نیز کمی بدانید.
استفاده از این روش کاربرد عمومی ندارد و معمولاً برای صفحات مهم که بازدید بالایی دارند استفاده نمیشود.
بارگذاری مجدد صفحات بدون رضایت کاربران، به طور حتم برای آنها آزاردهنده خواهد بود؛ بهخصوص اگر در حال مطالعه یک مطلب طولانی باشند و پس بارگذاری نتوانند ادامه مطلب را بهسرعت پیدا کنند.
همچنین، در صفحات پرگرافیک که از حجم بالایی برخوردارند بارگذاری مجدد به معنای انتظار کاربر برای مشاهده مجدد تصاویر پیشین و هدر رفتن بخشی از حجم اینترنت او خواهد بود.
علاوه بر موارد فوق، بد نیست بدانید که بارگذاری خودکار و بیاجازه صفحات اگر به میزان زیادی به کار رود از سوی برخی کاربران بهعنوان یک اشکال امنیتی تلقی میشود و موجب خروج آنها از وبسایت خواهد شد.
نتیجه آنکه استفاده بیمورد از Meta Refresh موجب میشود تا بخشی از کاربرانِ با حوصلهی خود را از دست بدهید.
این کار همچنین موجب کاهش Time on Site،Page Views Per Visit و افزایش بانس ریت میشود که در کاهش رتبه و ترافیک صفحات سایت شما تاثیرگذارند.
به طور معمول از متا تگ رفرش در صفحاتی نظیر صفحه اصلی پایگاههای خبری استفاده میشود.
در چنین صفحاتی، کاربر تنها در حال مطالعۀ عناوین اخبار است و با توجه به حجم کم این صفحات، بارگذاری آنها زمان زیادی به طول نمیانجامد.
ریدایرکت صفحات با استفاده از Meta Refresh
همانطور که گفتیم، از متا تگ رفرش میتوان برای ریدارکت صفحات و انتقال بازدیدکنندگان به صفحات جدید استفاده کرد.
به نمونه تگ زیر دقت کنید:
<meta http-equiv="refresh" content="0; URL=http://www.example.com" />
با اجرای این کد به دلیل مدت زمان صفر به محض بارگذاری صفحه کاربر به آدرس مشخص شده هدایت میشود.
همچنین، از این متاتگ میتوان برای انتقال آدرس صفحات موسوم به ۴۰۴ به صفحه اصلی نیز استفاده کرد.
ولی به عقیده برخی کارشناسان این نوع ریدایرکت ممکن است از سوی موتورهای جستجو به عنوان اسپم تلقی شود.
اگر این روش زیاد در وبسایت استفاده گردد احتمال حذف از نتایج موتورهای جستجو را به همراه دارد.
افزون بر این، برخی مرورگرهای قدیمی با متا تگ رفرش سازگاری ندارند و اگر کاربر در مدت زمانی کمتر از ۲ تا ۳ ثانیه به آدرس جدید منتقل شود، امکان بازگشت به صفحه قبلی را از دست میدهد.
در نتیجه، توصیه میشود در صورت نیاز به انتقال آدرس صفحات از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید.
با توجه به تغییرات قوانین ریدایرکت های ۳xx بهکارگیری ریدایرکت ۳۰۱ از ریسک کمتری برخوردار است و برخلاف گذشته دیگر موجب کاهش رتبه و ترافیک وبسایتها نیز نخواهد شد.
همچنین، در بررسیهای انجام شده توسط کارشناسان وبسایت Moz مشخص شده است که تگ Meta Refresh تقریباً هیچ نوع Link Juice را منتقل نمیکند.