آشنایی با مفهوم Geotargeting و صفت Hreflang در این مقاله شما را با این دو آشنا خواهیم ساخت ، برای ادامه ی این مطلب با وب سایت ایران تبلیغ همراه باشید.
آشنایی با مفهوم Geotargeting و صفت Hreflang
در ابتدا بهتر است با مفهوم Geotargeting آشنا شویم :
Geotargeting شیوه ای است که بر مبنای نواحی جغرافیایی خاص می تواند مفاهیم متفاوتی را برای خزنده های موتور جستجو و کاربران فراهم می سازد .
در Geotargeting موقعیت فیزیکی کاربر در چگونگی ارائه اطلاعات نقش اساسی دارد ، Geotargeting با خزنده های موتور جستجو و کاربران بطور مشابه ای رفتار می کند ، این فناوری زمانی مفید می باشد که بخواهیم مثلا مفهوم متفاوتی را برای کاربری از فرانسه نشان دهیم تا کاربری از هلند یا برزیل و یا بخواهیم سایت های چند زبانه ای متناسب با زبان کاربر مراجعه کننده داشته باشیم .
Geotargeting این امکان را برای وب سایت ها فراهم می کند تا به عنوان مثال مفاهیم در زمینه های گوناگون را با زبان های مختلف و متناسب با موقعیت فیزیکی کاربر ارائه دهد.
به عنوان مثال ، کاری که در سایت google با آن رو به رو می شوید ، همان طور که می دانید شما وقتی با آی پی از کشور ایران ، جستجویی را در سایت گوگل انجام می دهید نتایج متفاوتی با آی پی از غیر ایران به شما نمایش خواهد داد ، به این مفهوم اصطلاحا Geotargeting می گویند .
اما هدف اصلی ما در این مقاله ، استفاده از این تکنولوژی در Sitemap ها می باشد ، برای این که از این تکنولوژی در نقشه های سایت بهره مند شویم می توانیم از صفات hreflang ، استفاده کنید.
اگر بازدیدکننده های سایت شما هم از کشورهای مختلف با زبان های گوناگون می باشد می توانید از این قابلیت استفاده نمائید ، فرض کنید محتوای اصلی سایت شما با زبان انگلیسی نوشته شده است ولی شما زبان های دیگر را به سایت خود اضافه کرده اید.
حال اگر یک کاربر از انگلستان وارد وب سایت شما شود ، مقاله ای برای کاربر نمایش داده می شود که با زبان انگلیسی است ولی اگر کاربر دیگری از کشور آلمان وارد ، محتوای شما به زبان آلمانی به نمایش درخواهد آمد ، البته این کار بستگی به شما دارد که تصمیم گرفته باشید که چه کشور هایی را مورد پوشش خود قرار دهید به عنوان مثال ، وب سایت شما می تواند سه کشور را مورد پوشش خود قرار دهد :
/www.example.com/english
/www.example.com/deutsch
/www.example.com/schweiz-deutsch
اما اگر کاربری از غیر از این ۳ کشور وارد وب سایت شما شود ، همان محتوای اصلی شما را مشاهده می کند .
به عنوان مثال اگر شما با آی پی غیر از آی پی کشور ایران وارد سایت گوگل شوید ، شما قادر به مشادهده ی تعویض لوگوهای گوگل با توجه مناسبت ها خواهید بود.
برای اینکه sitemap وب سایت خود را بر اساس Geotargeting ، ویرایش نمائید کافی است از دستور hreflang به صورت زیر استفاده نمائید ، مثلا :
<?”xml version=”۱.۰″ encoding=”UTF-8?>
“urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9>
<“xmlns:xhtml=”http://www.w3.org/1999/xhtml
<url>
<loc> http://www.example.com/english/ </loc>
xhtml : link>
”rel=”alternate
”hreflang=”de
”/href=”http://www.example.com/deutsch
</
xhtml : link>
”rel=”alternate
”hreflang=”de-ch
”/href=”http://www.example.com/schweiz-deutsch
</
xhtml : link>
”rel=”alternate
”hreflang=”en
”/href=”http://www.example.com/english
</
<url/>
<urlset/>
حال اگر وب سایت خود را در مناطق مختلف جستجو کنید ، آدرس وب سایت شما ، بنابر این موقعیت جغرافیایی به نمایش در بیاید :
اگر کاربر در کشوری جستجو کند که وب سایت در آن کشور قرار داشته باشد ، آدرس اصلی به نمایش در می آید:
و اگر کاربر از کشوری دیگر جستجو کند ، آدرس وب سایت تغییر خواهد کرد :
و اگر کاربر از کشوری دیگر جستجو کند ، آدرس وب سایت تغییر خواهد کرد :