تبلیغات فهرست محصول گوگل یا ( Product Listing Ads ) PLA چیست و آیا باید از این قابلیت تبلیغات گوگل استفاده کرد؟ ابتدا یک تعریف مختصر از گوگل شاپینگ ( google shopping ) و همچنین تبلیغات فهرست محصول گوگل یا PLA ، خدمت شما عزیزان باید بدهیم.
گوگل شاپینگ ( به انگلیسی: Google Shopping ) به معنای فروشگاه گوگل که قبلاً با نامهای جستجوی محصول گوگل ، محصولات گوگل و فرو گوگل شناخته میشده است ، یک تجارت الکترونیک توسط گوگل است که ایدهٔ کریگ نویل-منینگ بوده است. می توان گفت که این یک نوع تبلیغات اینترنتی است که در تبلیغات گوگل عرضه شده است. گوگل شاپینگ یک سرویس خرید اختصاصی است که بهصورت آنلاین انجام میگیرد. در این سرویس تصاویر و لینک فروشگاه آنلاین فروشنده محصول به کاربران ارائه میشود. برخلاف سرویس جستجوی عادی گوگل تنها کسانی میتوانند از این سرویس استفاده نمایند که هزینه Product Listing Ads را پرداختنموده باشند. هرگاه عنوان جستجو با عناوین فروش محصولات این سرویس همخوانی داشته باشد ، نتایج گوگل شاپینگ در میان نتایج عادی گوگل به نمایش درخواهد آمد. این نتایج معمولاً در یک باکس مشخص از دیگر نتایج مجزا میشوند. این سرویس هماکنون در ۲۳ کشور ازجمله روسیه ، آمریکا ، هند و بسیاری از کشورهای اروپایی در دسترس کاربران قرار دارد.
تبلیغات فهرست محصول گوگل PLA چیست؟
تبلیغات لیست محصولات PLA درواقع نوعی از تبلیغات کلیکی گوگل ( CPC ) است که کسانی که به دنبال تبلیغات آنلاین هستند و صاحبان کسبوکار از طریق گوگل ادواردز آن را خریداری میکنند. این تبلیغات در صفحات جستجوی گوگل ( SEP ) در سمت چپ و بالای نتایج جستجو ظاهر میشود. ۲ نکته مهم در تبلیغات آنلاین از این نوع وجود دارد:
- دارای یک تصویر محصول است.
- محصولات و دستهبندی محصولات را مدنظر قرار داده است ( بهجای کلمات کلیدی ) .
در تصویر زیر ، تبلیغات لیست محصولات PLA را برای ” yellow baseball bat ” مشاهده مینمایید. همانگونه که شما هم متوجه شدهاید در اینجا تبلیغات گوگل از تصاویر بهصورت برجستهای برای کاربران استفاده کرده است:
تبلیغات در گوگل ادواردز یک گزینه خوب برای تجارت آنلاین هستند و مانند تبلیغات لیست محصولات PLA در ورود به سیستم گوگل ادواردز مدیریت میشوند. ما در این مقاله بر روی تبلیغات لیست محصولات PLA بحث میکنیم و به شما نشان خواهیم داد که این نوع از تبلیغات اینترنتی چه تأثیر قابلتوجهی بر کمپینهای تجارت الکترونیک داشته است.
آیا شما باید لیست محصولات را در گوگل شاپینک ( Google Shopping ) به ثبت رسانده باشید؟
تصمیمگیری در مورد این کار ( قرار دادن محصولات بر روی گوگل شاپینگ ) ممکن است دشوار باشد؛ اما اگر قصد دارید این کار را انجام بدهید ، متغیرهای اصلی زیر را در نظر بگیرید:
- با استفاده از کسبوکارتان ، چند تعداد محصول را به فروش میرسانید؟
اگر شما کمتر از ۵۰۰ محصول را از طریق گوگل شاپینگ ( Google Shopping ) فروختید ، ممکن است مشکلی در نمایش Google Shopping داشته باشید.
- محصول شما در چه طبقهبندی از محصولات قرار میگیرد؟ آیا رقابتی است؟
اگر محصولات کسبوکار شما جزو طبقهبندیهایی مثل خودرو ، لوازم کودک ، ابزار یا مبلمان قرار دارد ولی شما در شاپینگ گوگل ( Google Shopping ) محصول خود را قرار ندادهاید ، احتمالاً شما درآمد قابلتوجهی از دست خواهید داد.چونکه تبلیغات آنلاین ، تبلیغات گوگل و تبلیغات اینترنتی را کوچک شمرده اید.اگر محصولات شما رقابتیتر باشند مانند پوشاک و یا اقلامی که به تعداد بسیار زیادی کلیک میخورند ، ممکن است ایجاد کمپین تبلیغاتی که بتواند فروش محصولات شما را افزایش دهد ، کمی سخت تر شود.
- چقدر میتوانید در گوگل خرج کنید؟
پیشنهادت و بودجه روزانه برای هر بازاریاب بهطور قابلتوجهی متفاوت خواهد بود. بااینحال ، اگر میخواهید در گوگل شاپینگ ( Google Shopping ) به سود خوبی دست پیدا کنید ، باید حداقل ۱۰۰۰ دلار برای تبلعات گوگل هزینه بپردازید.
- کیفیت سایت شما آیا با استانداردهای گوگل منطبق است؟
گوگل بر کیفیت سایت ( طراحی سایت ) و لینکها بهعنوان بخشی از الگوریتم خود برای تعیین کیفیت سایت ( طراحی سایت ) و بازاریابی تأکید میکند. حتی بیشتر بهتازگی با پنگوئن ۲٫۰ ( یک الگوریتم گوگل که وی اسپمها را بهخوبی شناسایی میکند و طراحی سایت را از لحاظ مسئله سئو به خوبی بررسی می کند ) . اگر در طراحی سایت مشکل دارید و هنوز سایتی دارید که ازلحاظ استانداردهای گوگل ، در سطح قابل قبولی قرار ندارد ، ممکن است عملکرد شما در گوگل شاپینگ ( Google Shopping ) تحت تأثیر قرار دهد. اما نگران نباشید چون شرکت تبلیغاتی ایران تبلیغ ، با توجه به تمام استاندارد های گوگل ، طراحی سایت حرفه ایی را برای شما با قیمت های مناسب انجام می دهد.
دلایل استفاده از تبلیغات فهرست محصول گوگل ( PLA ) به عنوان تبلیغات گوگل
همانطور که میدانید گوگل شاپینگ برای بازرگانان آنلاین که به دنبال تبلیغات آنلاین هستند ، بسیار مهم و جذاب است. در یک تحقیق انجامشده ، فروش سه ماهه را در گوگل شاپینگ ( Google Shopping ) بررسی کردیم ، ما اطلاعات تجار ( merchant data ) را برای رتبهبندی کانالهای خرید بر مبنای ترافیک ، درآمد ( revenue ) ، نرخ تبدیل ( conversion rate ) و متغیرهای مشابه ، جمعآوری کردیم. متوجه شدیم که گوگل شاپینگ ( Google Shopping ) بهطور مداوم بیشترین میزان ترافیک و سود را برای فروشندگان آنلاین به وجود آورده است. در واقع تبلیغات گوگل بهترین عملکرد را از خودش نشان داده است.
در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۲ تا سال سوم ۲۰۱۳ ، ترافیک Google پس از فصل تعطیلات ۸۷ درصد افزایش یافت ( به نمودار Paid Google نگاه کنید ) .
برای همان دوره زمانی ( ۱ ماهه سال ۲۰۱۳ ) ، گوگل دارای بالاترین میزان درآمد ( revenue ) و نرخ تبدیل ( conversion rate ) در میان دیگر کانالهای خرید پرداخت بود. حتی گفته میشود ، گوگل شاپینگ ( Google Shopping ) بهترین مسیر برای رسیدن به سود سرشار در کسبوکارهای آنلاین و غیر آنلاین است.
دلایل عدم استفاده از محصولات خود در گوگل شاپینگ ( Google Shopping ) با استفاده از تبلیغات فهرست محصول گوگل ( PLA )
برخی از کسبوکارها برای گوگل شاپینگ ( Google Shopping ) مناسب نیستند. بهعنوانمثال شاید سایتتان دارد یک برند جدید را معرفی میکند و یا شاید کسبوکار شما فقط یک محصول را به فروش میرساند.
شما باید در گوگل شاپینگ به موارد زیر پاسخ دهید:
– شما کمتر از ۵۰۰ محصول را فروختید؟
– آیا محصولات شما جزو محصولات بسیار رقابتی قرار دارد؟
-آیا شما ازلحاظ بودجه تبلیغاتی در PLA در مضیقه قرار دارید ( بهعنوانمثال کمتر از ۱۰۰۰ دلار میتوانید خرج کنید ) ؟
– آیا کیفیت سایت شما طبق استانداردهای گوگل هست یا خیر ( از نظر طراحی سایت ) ؟
در اینکه گوگل شاپینگ بهترین مکان برای فروش محصولات شما است جای هیچ شکی نیست ولی باید برای حضور قدرتمند در این عرضه از هیچ تلاشی فروگذار ننمایید.