تبلیغات در گوگل ادوردز را بهتر بشناسیم . در تاریخ ۲۳ اکتبر سال ۲۰۰۰ ، گوگل فقط ۱٫۳۶ درصد بازاریابی آنلاین را انجام میداد. در این زمان گوگل استراتژی خود را تغییر داد و برای بهبود بازاریابی آنلاین خود ، برنامه تبلیغاتی خودش را راهاندازی کرد. گوگل در طول یک دهه بعد ، ۴۲ میلیارد دلار درآمد خود را از برنامه تبلیغاتی جدید خود درآورد. امروز ما این برنامه تبلیغاتی جدید را با نام گوگل ادواردز (AdWards Ads ) میشناسیم؛ و گوگل ادواردز تبدیل به بخش حیاتی بسیاری از کسبوکارهای آنلاین موفق شده است.
اگر شما با تبلیغات در گوگل ادوردز آشنا نیستید ، این سرویس صرفاً یک سرویس پرداخت برای هر کلیک(تبلیغات کلیکی) ( PPC= pay-per-click ) است که به شما امکان ایجاد و اجرای تبلیغات برای کسبوکارتان را میدهد. این تبلیغات قابل کلیک در صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود. با استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای مخاطبان موردنظرتان و استفاده از تبلیغات در گوگل ادوردز ، شما بهسرعت پیشرفت را در کسبوکارتان مشاهده میکنید زیرا شما در حال رسیدن به افرادی هستید که علاقهمند به محصول یا خدماتتان هستند.
میخواهید در مورد تبلیغات در گوگل ادوردز بیشتر بدانید؟ ادامه مطلب را مطالعه کنید.
در اینجا پنج دلیل عمده برای اینکه کسبوکار شما باید از تبلیغات در گوگل ادوردز استفاده کند را باهم دیگر بررسی میکنیم.
تبلیغات در گوگل ادوردز قابلسنجش و انعطافپذیری است
یکی از مزایای اصلی که بازاریابی اینترنتی را بهتر از کانالهای بازاریابی سنتی مانند تلویزیون یا برنر ها و تراکت های چاپی میکند ، این است که اندازهگیری تأثیرگذاری آن بسیار آسان است. بههرحال تا زمانی که نتوانید بفهمید تا چه حدی رتبهی شما در جستجوی گوگل بالا یا پایین رفته است ، کمپینهای سئو برای شما چالشی بزرگ به شمار میروند. تبلیغات کلیکی گوگل ادواردز ( مخفف Pay Per Click ) یکی از ابزارهایی است که وظیفهی اندازهگیری نتایج کمپینهایتان را نیز بر عهده میگیرد. این احتمالاً یکی از بهترین منابع برای اندازهگیری کارایی تبلیغات در گوگل ادوردز است ، زیرا تبلیغات کلیکی گوگل ادواردز دارای مقدار زیادی معیار PPC است که این کار ( اندازهگیری و سنجش میزان تأثیرگذاری تبلیغ ) را برای شما انجام میدهد.
همچنین تبلیغات در گوگل ادوردز انعطافپذیر است چونکه گزینههای قابل تنظیم برای کمپین تبلیغاتی شما را با توجه به نیازهای خاص شما در اختیار شما قرار میدهد. بعضی از این موارد را در پایین با هم بررسی می کنیم:
انواع کلمات کلیدی تبلیغاتی موردنظر خودتان را در گوگل ادواردز مشخص کنید
این به شما اجازه میدهد که تبلیغات خود را برای جستجوی دقیق کلمات کلیدی نمایش دهید؛ یعنی دقیقاً آن کلمه کلیدی که مدنظر شما است را میتوان در گوگل ادواردز تنظیم نمود؛ بنابراین اگر کلمه موردنظر تبلیغاتی شما مثلا ” تبلیغات در گوگل ” باشد ، آن را در گوگل ادواردز تنظیم کنید ، اگر کسی جستجو کند ” تبلیغات ” یا ” گوگل ” ، تبلیغات شما برای آن کاربر نمایش داده نمیشود؛ یعنی از دید عمومی به یک دید خاص تنظیماتی را میتوانید انجام دهید.
فرمتهای تبلیغاتی خودتان را میتوانید مشخص نمایید
این تنظیمات به شما توانایی نمایش همهچیز را از تصاویر محصول ، اطلاعات تماس و … را همراه با لینک سایتتان را میدهد.
مخاطبین خود را محدود کنید
شما می توانید با استفاده از تبلیغات در گوگل ادوردز میتوانید مخاطبانتان را به یک موقعیت مکانی یا زمانی مشخص ، زبان خاص و یا حتی مرورگر و دستگاهی که برای جستجو استفاده میکنند محدود کنید.
دسترسی به سایتهای که موتور جستجو نیستند
Gmail ، YouTube و بسیاری دیگر از سایتهای همسو با آنها که موتور جستجو نیستند را نیز میتوانید فقط با اشاره انگشت خود در تبلیغات موردنظر خودتان استفاده کنید.
استفاده از شبکه نمایش تبلیغات گوگل یا Google Display Network
شبکه نمایش تبلیغات گوگل ( Google Display Network ) سیستمی بسیار قدرتمند است که به بیش از ۲ میلیون وبسایت و حدود ۹۰ درصد از کاربران اینترنت دسترسی دارد و این توانایی را دارد که تبلیغات شما را به مخاطبین موردنظرتان در هر نقطهای از جهان برساند.
مثلاً هنگامی که کاربران در حال تماشای ویدیوهای مربوط به اخبار ، بازی کردن با موبایل یا حتی بررسی ایمیلهایشان هستند؛ این تبلیغات برای آنها پخش میشوند. از همه مهمتر اینکه در مراحل اولیه چرخهی خرید یعنی هنگامیکه کاربر هنوز در حال تحقیق و مقایسه گزینههای مختلف است و شاید هیچ اطلاعی از سرویسها و خدمات شما نداشته باشد ، تبلیغات شما به دستش میرسد. این سایتها ، متشکل از سایتهای متعلق به خود گوگل مثل یوتیوب ، بلاگر و غیره؛ سایتهای همکار گوگل ( AdSense publisher ) که مدیران وبسایتهای مختلف میتوانند در آن عضو شده و اشتراک بگیرند و همچنین سایتهایی است که در DoubleClick Ad Exchange ( یک بازار تبلیغات اینترنتی ) شرکت دارند.
تبلیغات در گوگل ادوردز ، سریعتر از سئو و بهینه سازی سایت ، شمارا به نتیجه میرساند
اشکال بزرگ سئو و بهینه سازی سایت این است که میتواند چند ماه طول میکشد تا شما بتوانید به صفحه اول گوگل راه پیدا کنید؛ اما امتیاز گوگل ادواردز در این است که نیازی به اینهمه زمان نیست و شما در کمتر از چند دقیقه تبلیغ شما در صفحهی اول گوگل نمایش داده میشود.
شاید برای شما مقداری هزینه در بر داشته باشد اما ازلحاظ زمانی ، سئو و بهینه سازی سایت اصلاً قابلمقایسه با تبلیغات در گوگل ادوردز نیست. فقط یک نکته میماند که آن انتخاب کلمات کلیدی است که مخاطب خاص کسبوکار شما را بتوان با آن به دام انداخت.
البته نباید قدرت سئو و بهینه سازی سایت را از یاد برد. شما باید برای سئو و بهینه سازی سایت خودتان نیز برنامه بلند مدتی را داشته باشید. چون موفقیت در سئو و بهینه سازی سایت خیلی مهم است و کار زمانبری است.
تعامل بیشتر کاربران با استفاده از تبلیغات در گوگل ادوردز
گوگل بهطور مداوم ادواردز را بهبود میبخشد زیرا اینیکی از منابع اصلی درآمد آن است. این در حالی است که گوگل متوجه شد که تبلیغات لیست محصول ( Product Listing Ads ) ( این تبلیغات واحدهای تصویری هستند که فید محصول را شامل میشود. یک مطالعه اخیر توسط AdGooroo نشان داده است که ۲۰ تبلیغکننده خردهفروشیهای برتر ، ۶۵% از بودجه تبلیغ در موتورهای جستجوی خود را صرف PLA ( مخفف Product Listing Ads ) کرده و تنها ۳۷% آن صرف تبلیغات متنی میشود. مشخص است که تغییر به سمت تبلیغات خردهفروشی بوده و احتمالاً با انتشار فرمتهای جدید تبلیغات گوگل ، این روند ادامه پیدا خواهد کرد. تصویر شماره ۲ این نوع تبلیغات را بهتر نشان میدهد ) و تبلیغات ویدئویی در YouTube ، کلیکهای بیشتری از کاربران دریافت میکنند. این تبلیغات جذاب بوده و نتیجهاش درآمد بیشتر برای گوگل و تبلیغکنندگان هست.
همچنین این را در نظر بگیرید که یوتیوب دارای بیش از ۱ میلیارد بیننده غیرتکراری در ماه است. اگر شما یوتیوب را با موتورهای جستجو مقایسه کنید ، یوتیوب رتبه دوم را دارد. یوتیوب همچنین ۲ برابر بزرگتر از موتور جستجوی Bing و یاهو است.
تبلیغات در گوگل ادوردز قابلیت کنترل هزینههای تبلیغاتی را برایتان مهیا می کند
نکته بسیار جذاب در مورد تبلیغات در گوگل ادوردز این است که شما میتوانید حداکثر هزینه هر روز برای کمپین خود را تنظیم کنید؛ و این به شما کمک میکند تا هزینههای تبلیغاتی خود را مدیریت کنید. برای مثال تعیین میکنید که بیش از ۲۵ دلار در روز هزینه نشود. این ویژگی به شما کمک میکند که بدانید برای تبلیغاتتان چه مقدار هزینه میکنید بدون اینکه نگران باشید بودجهتان تمام شود. با هر بودجهای که داشته باشید ، چه ۱۵ دلار و چه ۲۵۰ دلار ، میتوانید بهتناسب همان میزان ، تبلیغ کنید.
درواقع گوگل در ازای نمایش تبلیغ شما هزینهای دریافت نخواهد کرد. اینکه بتوانید در مدتزمان کوتاهی متناسب با بودجهتان کاربران را جذب کنید ، ویژگی برتری است که گوگل ادواردز در اختیار کاربران میگذارد. در ضمن شما فقط برای کاربرانی که روی تبلیغاتتان کلیک میکنند هزینه پرداخت میکنید ( پرداخت به ازای هر کلیک ) .
بههرحال تبلیغ شما درصورتیکه کلیک هم نشود ، دیده خواهد شد ، درحالیکه هزینهای برایتان نداشته است. شما قادرید گزینهی خودکار را انتخاب کنید تا گوگل طبق بودجه موردنظرتان بیشترین میزان کلیک را برایتان انتخاب کند.
جستجوی تلفن همراه ( Mobile search )
شبکه نمایش Display network ( برای بازاریابی مجدد )
جستجوی گوگل ( Google search )