اگر به تازگی با مفهوم بازاریابی از طریق جستجوگرها آشنا شدهاید و میخواهید در مورد اصطلاحات و عبارات موجود تبلیغات در گوگل ادوردز اطلاعات خودتان را تکمیل کنید ، به طور کامل مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.
ما به طور خاص از تبلیغات در گوگل ادوردز در اینجا صحبت خواهیم کرد که به شما این امکان را میدهد با پرداخت هزینهای بتوانید در صفحه اول نتایج جستجوی گوگلsearch engine results page ( SERP ) قرار بگیرید.
دقت کنید با استفاده از تبلیغات در گوگل ادوردز دیگر نیازی نیست زمان زیادی را صبر کنید تا به صفحهٔ اول گوگل بیایید در اینجا با پرداخت هزینهای به گوگل ادوردز به راحتی میتوانید در ( SERP ) قرار بگیرید. هر چه هزینه بیشتری برای اینکار پرداخت کنید، مطمئنا نتیجه بهتری هم به دست خواهید آورد.
تبلیغات در گوگل ادوردز و اصطلاح جستجوی پرداخت شده ( Paid search )
جستجوی پرداخت شده ( Paid search ) اصطلاحی است که ما برای تبلیغ در موتو جستجوی گوگل از آن استفاده میکنیم. هنگامی که کاربران کلمه خاصی را در گوگل مورد جستجو قرار میدهند در صفحهٔ نتایج جستجو ( SERP ) در قسمت بالای صفحه و یا در قسمت سمت راست صفحه ، یک سری از تبلیغات نمایان میشود، ظاهر این تبلغات هم به این صورت هست که برچسب «آگهی» با رنگ زرد بر روی آنها خورده است. این کار باعث میشود که کاربران بیشتری این آگهیها را ببینند. گوگل در واقع کاری میکند که این تبلیغات در جلوی چشم کاربران خودنمایی کنند.
البته تنها گوگل نیست که به این صورت تبلیغات میکند. موتور جستجوهای معروف دیگری هم چون یاهو و بینگ تیز برای خودشان این سیستم تبلیغاتی را پیاده سازی کردهاند. ما در این مقاله فقط در مورد گوگل ادوردز صحبت خواهیم کرد.
اصطلاحات اصلی تبلیغات در گوگل ادوردز
اصل قضیه از این قرار است که شما یک سری از کلمات را انتخاب میکنید. این کلمات معمولا باید با کسب و کار و تجارت شما همسو باشند و کاربران به آنها جذب شوند. بعد از انتخاب این کلمات با استفاده از سرویس تبلیغات در گوگل میتوانید لینک سایت خودتان را در صفحه اول جستجو ( SERP ) قرار دهید مانند این تصویر زیر
قطعا شما تنها شرکتی نخواهید بود که میخواهد در گوگل تبلیغات انجام دهد. شما هم مانند دنیای واقعی در این فضای مجازی یک سری رقیب دارید که باید با آنها بر سر آمدن در صدر نتایج جستجوی گوگل رقابت کنید. بر همین اساس بهتر است تصویر زیر را قرار دهیم که نشان میدهد که رقابت خاصی بین شرکتها بر سر کلمه کلیدی ( که در نظر مردم جذاب است ) وجود دارد. به تصویر زیر نگاه کنید.
ایران تبلیغ با کادری نخبه و جوان آماده مشاوره رایگان به شما عزیزان در زمینه تبلیغات در گوگل، گوگل ادوردز و … میباشد.
اگر قصد دارید در اولین رتبه ( SERP ) قرار بگیرید ، باید برای گوگل ادوردز مشخص کنید که به خاطر هر کلیک چقدر میخواهید بپردازید. هر چه قدر این قیمت بیشتر باشد شانس شما برای قرار گرفتن در رتبه اول هم بالاتر میرود.
در اینجا اصطلاحی به نام ( pay-per-click=PPC ) مطرح میشود که معنی آن پرداخت به ازای کلیک است. خوب هر چه میزان PPC شما بالاتر باشد ، قطعا نتیجه بهتری از تبلیغات خواهید گرفت.
با این حال ، همه چیز در PPC خلاصه نمیشود و مؤلفههای دیگر چون نمره کیفیت «quality score» بر روی قرار گرفتن شما در صدر نتایج تاثیر گذار است.
تبلیغات در گوگل ادوردز و نمره کیفیت ( Quality score )
این معیار در واقع مشخص میکند که کلمات و صفحات وب سایت شما تا چه اندازه با آن چیزی که کاربران به دنبال آن هستند ، تناسب دارد. در واقع امتیازی که گوگل به تک تک کلمات کلیدی شما در سیستم تبلیغاتی خود میدهد را به اصطلاح Quality Score مینامند که دامنه آن از ۱ شروع میشود و تا ۱۰ ادامه پیدا میکند.
هر چه این امتیز به ۱۰ نزدیکتر باشد ، هزینههای شما نسبت به رقیبانتان کاهش خواهد یافت و هم تاثیر مستقیم روی جایگاه آگهی شما نسبت به رقیبانتان دارد. بنابراین انتخاب کلمات کلیدی که امتیاز بالاتری برای شما داشته باشند بسیار مهم است.
عوامل زیادی بر روی Quality Score تاثیر گذارند که به شرح زیرند:
عوامل زیادی روی Quality Score نقش دارند اما به طور عمده سه عامل اصلی که گوگل ادوردز تعیین میکند به شرح زیر میباشد:
۱. Keyword relevance:
کلماتی انتخاب کنید بهتراست پارامترهایی را رعایت کنند. کلمات کلیدی حتما باید مربوط به نوع فعالیت کاری باشند و در وب سایت و صفحات وب سایت شما موجود باشند و شما برای این کلمات کلیدی متنهایی داشته باشید. در ضمن از تعریف کردن خیلی عام یا تخصصی کلمات کلیدی جلوگیری فرمایید.
۲. Landing page quality:
شما باید ازهاست و سرور مناسب استفاده نمایید. در ضمن یکی از قانونهای مهم گوگل این است که وب سایتی را که مایل هستید تبلیغات کنید حتما باید دارای دامین اصلی باشد ، وب سایت شما باید اورجینال باشد یعنی کپی نباشد ، از پارک کردن سایت خود جدا خودداری کنید.
۳. Landing page load time:
طراحی سایت شما به نحوی باشد که از نظر لود شدن مشکلی نداشته باشد ، تا حد ممکن از عکسهایی با ظرفیت بالا ، فایلهای فلش خودداری فرمایید. سایت خود را از نظر سایز استاندارد طراحی کنید یعنی خیلی ارتفاع سایت خود را بالا نبرید به جای آن صفحات اضافه کنید.
تبلیغات در گوگل ادوردز و اصطلاح مزایده ( Bidding )
شما دو روش برای مزایده در پیش دارید:CPC و CMP
دقت کنید که در روش CPC ( cost-per-click ) شما به ازای هر کلیک که توسط کاربران بر روی لینک تبلیغاتی شما انجام میدهند باید هزینه پرداخت کنید. شما میتوانید به صورت دستی این مبلغ را تنظیم کنید و یا اینکه تنظیمات را بر روی خودکار قرار دهید که در اینصورت گوگل CPC را برای شما محاسبه خواهد کرد.
یک اصطلاح که کمتر رواج دارد CMP میباشد. Cost-per-thousand Impressions ( CPM ) : مبلغی که به ازای هر ۱۰۰۰ مشاهدهٔ تبلیغ و impression به گوگل پرداخت میکنید. یعنی کاربر لزوما نباید کلیک کند فقط به ازای مشاهده تبلیغات در SERP توسط کاربر شما پول پرداخت میکنید.