بازار رو به رشد کسب درآمد از طراحی اپلیکیشن ، تجاری ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای ارتقای سطح ارائه خدمات و محصولات تجاری می‌باشند.

ظهور سیل عظیمی از پلت‌فرم‌های موبایل ، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل را وارد چرخه تجاری سودآوری کرده است. هر ماه تعداد بسیاری از اپلیکیشن‌های معروف ، توسط میلیون‌ها کاربر دانلود و استفاده می‌شود ؛  ولی درصد بسیار کمی از آن‌ها می‌تواند درآمد و سودآوری بسیار بالایی را برای صاحبان اپلیکیشن به ارمغان آورد. این‌که یک اپلیکیشن تا چه حد بتواند سودآور باشد، بستگی به تعداد افرادی دارد که از آن اپ استفاده می‌کنند.

در این مطلب،‌ می‌خواهیم به نوعی از بازاریابی اشاره کنیم که امروزه با نام بازاریابی اپلیکیشن شناخته می‌شود. بازاریابی اپلیکیشن شاخه‌ای از بازاریابی موبایلی می باشد که خود ، نوعی از بازاریابی دیجیتال به حساب می‌آید که در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته و به دلیل هزینه کم و سرعت بسیار بالا ، روز‌به‌روز در حال گسترش می‌باشد ؛ به همین دلیل ، شرکت‌های فراوانی با ایجاد کمپین‌های بازاریابی دیجیتال و سرمایه‌‌گذاری بر روی این کمپین‌ها ، فروش محصولات و خدمات خود را به سرعت ارتقا می‌بخشند.

مقدمه :

یکی از راه‌های موفقیت در طراحی اپلیکیشن موبایل ، اپلیکیشن‌ اجتماعی است. توسعه‌دهندگان این نوع اپلیکیشن ، اطلاعات زیادی را از اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران با یکدیگر در اپ‌های اجتماعی به دست می‌آورند. از بهترین و معروف‌ترین این اپلیکیشن‌ها می‌توان به اپ‌های توییتر وفیس‌بوک اشاره کرد.

با این‌که به‌طور مستقیم نمی‌توان درآمد چندانی از اپ‌های اجتماعی به‌دست آورد، ولی ایده‌های فراوانی برای کسب درآمد، آن هم به دلیل حجم مخاطبان می‌تواند عاید صاحب یا صاحبان اپلیکیشن شود. گفتیم حجم مخاطبان ؛ بله ، اولین امتیاز برای طراحی اپلیکیشن‌ و سایت‌هایی که حجم مخاطب بالا و آمار بازدید خوبی دارند ، تبلیغات است. زمانی که شما اپلیکیشنی را در اختیار دارید که در روز صدها یا هزاران بازدیدکننده دارد ،  شرکت‌های فراوانی هستند که تمایل به تبلیغ در صفحات اپ شما پیدا می‌کنند. به‌علاوه شما می‌توانید از طریق تبلیغ اپلیکیشن‌های دیگر درآمد قابل‌توجهی از تبلیغات کسب کنید.

بازار رو به رشد کسب درآمد از طراحی اپلیکیشن

  • بهینه سازی اپلیکیشن

اگر قصد دارید که در صدر لیست طراحی اپلیکیشن فروشگاهی قرار بگیرید ، باید اپ‌های خود را برای این فروشگاه‌ها بهینه سازی کنید. نام اپلیکیشن ، کلمات کلیدی و عناوین به‌کار گرفته‌ شده در توضیح اپلیکیشن باید به‌گونه‌ای باشد که وقتی کاربری ، در گوگل یا در خود فروشگاه‌ اپلیکیشن (اپ‌استورها) موضوع مربوط به اپلیکیشن شما را جست‌و‌جو می‌کند ، به‌ راحتی بتواند آن را پیدا کند. به‌علاوه توضیحاتی که برای معرفی اپ خود قرار می‌دهید و screenshot هایی که از آن تهیه می‌کنید، بسیار در میزان دانلود اپلیکیشن شما تأثیرگذار خواهد بود.

  • ایجاد نسخه‌ی رایگان (trial) و premium

در حال حاضر خیلی طراحی اپلیکیشن اندروید موجود در بازار ، از استراتژی نسخه‌های trial و premium با ایجاد کانال‌های مختلف برای پرداخت مشتریان استفاده می‌کنند ؛ ولی تصمیم‌گیری در مورد این‌که چه ویژگی‌ها و چه دسترسی‌هایی را برای نسخه آزمایشی (trial) در اختیار کاربران قرار دهید و چه امکاناتی را برای نسخه‌ی premium نگه دارید ، بسیار حائز اهمیت است.

در کل توجه به این مسئله، خود، یک استراتژی برای بالا بردن کاربران و مشتریان اپلیکیشن شماست. محدودیت‌های بیش‌ازاندازه و یا دسترسی دادن بیش‌از‌حد در نسخه‌ی trial ، هرکدام اثرات منفی خود را دارند؛ پس سعی کنید به طور معقول در مورد امکانات نسخه‌ی آزمایشی تصمیم بگیرند و به‌گونه‌ای آن را طراحی کنید که کاربران را ترغیب به خرید نسخه‌ی اصلی(full option) کند.

مدل فریمیم را تقریبا میتوان پر استفاده ترین مدل کسب درآمد از اپلیکیشن نام برد. اپلیکیشن هایی که از این پلن برای درآمد زایی استفاده میکنند ، هرکدام دارای دو نسخه هستند : رایگان و کامل. نسخه رایگان در دسترس همه قرار دارد و میتوانند آنرا نصب کنند.
نسخه ی رایگان امکانات بسیار کمی دارد و هدف آن آشنا کردن کاربر با نرم افزار میباشد. درون این اپلیکیشن پیشنهاد هایی برای خرید نسخه ی کامل اپلیکیشن وجود دارد. اگر اپلیکیشن بتواند کاربر را متقاعد به خرید کند ، نسخه ی کامل اپلیکیشن برای او ارسال خواهد شد.

  • اپ‌های گوناگون بسازید

ساخت اپلیکیشن‌های مختلف با موضوعات متفاوت ، می‌تواند پورتفوی شما را گسترش دهد و منابع مالی شما را تنوع بخشد. همچنین به‌کارگیری چند اپلیکیشن با موضوعات مختلف ، تعداد کاربران و مخاطبان (و در نتیجه مشتریان) شما را چند برابر می‌کند.

  • اپلیکیشن‌تان را به نمایش در آورید

اپلیکیشن خود را در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های معتبر و هرجا که فکر می‌کنید بازدیدکنندگان زیادی دارد ، تبلیغ کنید. زمانی که یک اپ را در بازار اپلیکیشن منتشر می‌کنید ، لازم است که آن اپ به‌خوبی و به‌سرعت معرفی شود. به این دلیل می‌گوییم به‌سرعت ، چون در ابتدای کار ، هر‌چه کاربران بیشتری از اپلیکیشن استفاده کنند و خریدهای بیشتری داشته باشند ، جایگاه آن اپ خیلی سریع در بین رقبا در سطح بالایی قرار می‌گیرد و توسعه‌دهنده ، سریع‌تر به نقطه‌ی سربه‌سر مالی خود خواهد رسید ؛  پس هدر دادن زمان در این مورد توجیهی ندارد.

  • از تبلیغات درون اپلیکیشن استفاده کنید

بازار رو به رشد کسب درآمد از طراحی اپلیکیشن

همان‌طور که در مطالب بالا نیز اشاره شد، تبلیغات در داخل محیط اپلیکیشن برای  دیگر محصولات اپلیکیشنی و همچنین محصولات و خدمات شرکت‌ها ، می‌تواند منبع درآمدی دائمی را برای شما فراهم آورد. در بعضی موارد هم می‌توانید تبلیغات دوطرفه یا چندطرفه‌ای را با اپلیکشن‌های معتبر و معروف داشته باشید. یعنی بدون صرف هزینه ، اپ‌های یکدیگر را تبلیغ کنید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که تبلیغات بیش‌از‌اندازه ، می‌توانند خسته‌کننده باشند و رغبت کاربران را برای استفاده از اپلیکیشن کاهش دهند.

حق اشتراک در طراحی اپلیکیشن

پرداخت حق اشتراک برای کسب درآمد از اپلیکیشن از بهترین راه های بقای شرکت سازنده میباشد. معمولا اپلیکیشن هایی که خدمات یا سرویسی را ارائه میکنند از این پلن درآمدزایی استفاده میکنند. حق اشتراکی که کاربران برای استفاده از این خدمات پرداخت میکنند دوره ای هستند. دوره های روزانه ،  هفتگی ، ماهانه و سالانه.
البته برای استفاده از این سرویس باید خدماتی که ارائه میدهید کامل و مورد نیاز کاربران باشد. هیچ کس برای چیزی که لازم ندارد پولی خرج نمیکند.

برای عرضه ی اپلیکیشن چندین روش وجود دارد. در انتخاب این روش ها باید به این مسئله توجه کنید که از چه طریقی میتوانید اپلیکیشن خود را در معرض دید بیشتر مخاطبان هدف قرار دهید ؟

معرفی توسط مارکت ها: 

مارکت های اپلیکیشن های اندرویدی مانند Play Store که توسط خود گوگل ساخته شده و یا “کافه بازار” که ایرانی هست آماده ی پذیرش اپلیکیشن شما هستند. میتوانید با مشخص کردن دسته بندی مناسب برای برنامه ی خود آنرا به کاربران معرفی کنید. این مارکت ها از بازدید بالا و تعداد کاربران مناسبی برخوردار میباشند.

سایت شخصی خود :

اگر سایت شخصی شما مقدار بازدید قابل توجهی دارد، میتواند یک سکوی خوب برای معرفی اپلیکیشن شما باشد. اگر برنامه ارائه شده توسط شما با حیطه کاری سایتتان همسو باشد، جامعه مخاطبین بسیار مناسبی برای کسب درآمد از اپلیکیشن خود دارید. اما نیاز دارید که تکنیک های معرفی و بازاریابی محصول را به خوبی فرا بگیرید.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *