طرح کسب وکار کوچک در عصر حاضر ایده ی فوق العاده ای به نظر می رسد ، اما نکته ی کلیدی در این فرآیند تهیه یک بیزنس پلن یا طرح کسب و کار ( Business Plan ) است.بیانیه ای رسمی که جنبههای مختلف طرح کسب وکار ، بازاری که در آن فعالیت دارید ، استراتژی های بازاریابی ، برندینگ ، فروش ، مسائل مالی مربوط به کسب و کار و کلیه ی انتظارات را به شکلی دقیق ارائه می دهد.
فکر می کنید طرح کسب وکار برای بیزینسی کوچک چگونه توصیف می شود؟
“برنامه کسب و کار به طور کلی ۳ تا ۵ سال آینده را برنامه ریزی کرده و مسیری را که یک شرکت برای رسیدن به اهداف سالانه خود طی میکند را نشان می دهد.
یک بیزینس پلن هوشمندانه به شما کمک میکند تا با ارزیابی وضعیت فعلی، به طور عینی درباره عناصر کلیدی مسیر کسب و کار خود فکر کنید و با استفاده از اطلاعات سودمند ، فرآیند تصمیم گیری را به طور مستمر تقویت کنید.”
ایران تبلیغ با کادری مجرب آماده مشاوره رایگان به شما عزیزان در زمینه طرح کسب و کار ، بازاریابی و … میباشد.
مراحل خلق طرح کسب وکار
خلاصه عملیات (Executive Summary) در طرح کسب وکار
اولین بخشی که خواننده با آن برخورد میکند، بخش « خلاصه عملیات » است اما معمولا آخرین قسمتی است که نوشته می شود.
این قسمت به طور خلاصه نشان میدهد که جایگاه کسب و کار شما کجاست؟
به کجا میخواهید برسید؟ و چرا ایده ی تجاری شما موفق خواهد شد؟ بخش خلاصه عملیات برای کسب و کاری که تازه تاسیس شده است ، به نسبت شرکت های باسابقه، متفاوت است. ”
توصیف شرکت (Company Description) در طرح کسب وکار
این قسمت از بیزنس پلن بخش های مختلف تجارت شما را مشخص میکند. ماموریت شما چیست؟
محصولات و خدمات شما چگونه می خواهند نیازهای بازار هدف را تأمین کند؟ و پاسخ به سوالاتی از این قبیل سبب میشود ماهیت طرح کسب و کار به صورت کامل مشخص شود . در این بخش مواردی از جمله نحوه فعالیت شرکت در حوزه B2B یا B2C و ارزش پیشنهادی ( Value Proposition ) آن تعیین خواهد شد.
سازمان و مدیریت (Organization and Management) در طرح کسب وکار
این بخش ساختار تجارت را به شکل یک نمودار سازمانی تقسیم بندی میکند که سلسله مراتب اختیارات و همچنین ویژگیهای رؤسا و مدیران تجاری را نشان میدهد.
چه افرادی در کسب و کار شما فعالیت دارند؟ سوابق آنها چیست؟ دلیل انتخاب چنین افرادی به عنوان اعضای هیأت مدیره یا کارمند چیست؟ چه مسئولیتی دارند؟
این سؤالات شاید در یک شرکت تک مالکی و یا دونفره بیهوده به نظر برسد اما خوانندگان برنامه کسب و کار به تمامی این اطلاعات نیاز دارند . یک توصیف دقیق از هر بخش ، به همراه عملکرد آن ضروری است.
خط تولید و محصولات (Service or Product Line) در طرح کسب وکار
تجارت و بیزینس شما واقعا چه چیزی تولید میکند؟ محصول یا خدمت شما چیست؟ و چگونه کار میکند؟ چه نیازهایی را رفع میکند؟ و چه منفعتی به دیگران می رساند؟
در این قسمت باید مزیت های موردنظر مشتریان را بیان کنید.
دیگر عناصر موجود در این بخش مزیت های محصول ، عیوب محصول ، چرخه عمر محصول ، و هر گونه جزئیات در مورد حق نشر، حق امتیاز ، تحقیقات و توافقات قانونی ، است.
درخواست تأمین مالی (Funding Request) در طرح کسب وکار
هرگونه درخواست برای وام یا کمک مالی ، در این قسمت لحاظ میشود.
این بخش شامل نیازمندی های مالی فعلی و آتی ، چگونگی استفاده از این منابع مالی و هرگونه استراتژی مالی مرتبط دیگری میباشد.
همان طور که نیازهای مالی خود را عنوان میکنید ، مقدار پول مورد نیاز فعلی و آتی خود را مشخص کنید ، دوره زمانی هر درخواست مالی را تعیین کرده و نوع تأمین مالی ( بدهی یا سرمایه ) و دورههای ( بلند مدت یا کوتاه مدت ) را مشخص کنید.
پیش بینیهای مالی (Financial Projections) در طرح کسب و کار
اعتباردهندگان نیازمند درک پیش بینیها و انتطارات مالی شما هستند . این تحلیل مالی شامل نرخ ها و روندهای تحلیل برای تمامی بیانیههای مالی ( تاریخی یا بالقوه ) است.
نرخ بازگشت سرمایه از جمله مهمترین موارد در این بخش است.
بخش پیش بینی مالی در برنامه کسب و کار برای دو گروه ارائه میشود. اولین مورد برای جذب سرمایه گذاران خطرپذیر ( Venture Capitalist ) ، سرمایه گذاران فرشته ( Angel Investors ) و یا حتی اعضای باهوش خانواده است که باید مطمئن شوند که اعداد ارائه شده رشد سریع کسب و کار شما را ثابت میکند.
گروه بعدی بانکها یا وام دهندگانی هستند که برای اطمینان از بازپرداخت به موقع وام باید اعداد برنامه کسب و کار شما و میزان درآمد احتمالی آتی را ببینند.
از شروع طراحی تا تبلیغات کاملا قدرتمند در کنار شما هستیم.
ضمیمه برنامه کسب و کار (Business Plan) در طرح کسب وکار
آخرین قسمت برنامه کسب و کار اطلاعات مختلفی است که برای تکمیل برنامه شما لازم است.
اطلاعاتی مانند تاریخ اعتبار ، اسامی ارجاعات ، گواهی ها و مجوزها، اسناد قانونی ، مجوزهای ساخت ، قراردادها و لیست مشاورین تجاری و مواردی از این دست که به فراخور موضوع و نیاز باید ارائه دهید. در واقع در این بخش فرآیندهای اجرایی طرح مشخص می شود.
تحلیل بازار (Market Analysis) در طرح کسب وکار
کسب و کار کوچکی که به تازگی راه اندازی شده نیازمند کسب اطلاعات از صنعت و آگاهی نسبت به اندازه بازار و سهم بازار بالقوه است.
همچنین تحلیل درونی و بررسی نحوه عملکرد شرکت نسبت به رقبا و در مقایسه با وضعیت ایده آل اش اطلاعات زیادی را در مورد عملکرد اثربخش شرکت ها مشخص میکند. بنابراین در این قسمت آنالیز SWOT ضروری است.
-
نقات قوت
نقاط قوت عوامل قابل کنترل کسب و کارتان است که میتواند شامل افرادی باشد که استخدام می کنید ( تجارب ، تحصیلات ، سوابق و… ) و یا نوع ارتباط شما با مشتریان بالفعل.
به صورت کلی نقاط قوت یک کسب و کار مواردی است که شرکت میتواند برای پیشبرد اهداف خود روی آنها حساب کند و این عوامل باعث حرکت رو به جلوی شرکت میشوند.
-
نقاط ضعف
نقاط ضعف عواملی قابل کنترل و نیازمند بهبود است که مانع دستیابی کسب و کار به مزیت های رقابتی میشود. ( نبود تجربه کافی ، موقعیت نامناسب شرکت نسبت به رقبا، میزان محدود دستیابی به منابعی مانند پول )
-
فرصت ها
عوامل خارجی کسب و کار که منجر به تسهیل فرآیند کاری میشود در این دسته قرار میگیرند.
فرصتها دست آوردهایی است که با استفاده استراتژی بازاریابی می توانید از آنها جهت بهبود جایگاه خود استفاده کنید.
-
تهدیدات
تهدیدها نیروی های خارجی غیرقابل کنترلی است که برای تدوین برنامه های پیشگیرانه باید شناسایی شود. ( شرایط اقتصادی ضعیف ، نگرش بد جامعه نسبت به صنعت یا کسب و کار ، قوانین و مقررات ، یا تغییر در رفتار مصرف کننده )