بازاریابی داخلی و بازاریابی خارجی دارای مزایا و معایب متفاوتی برای برند هستند که باید بر اساس یکسری معیارها اندازهگیری شوند ، هر برندی معیار خودش را دارد اما یکسری اهداف در همه یکسان هستند ، در این مقاله با ایران تبلیغ همراه باشید تا از مزایا و معایب بازاریابی داخلی و بازاریابی خارجی آگاه شوید.
تعریف بازاریابی داخلی
بازاریابی داخلی شامل جذب ، توسعه ، انگیزش ونگهداری بهترین کارکنان با استفاده از مشاغلی است که نیازهای آنها را برطرف میکند. در این تعریف کارکنان ، مشتریان سازمان هستند و محصولی که به آنها فروخته میشود شغل آن هاست که باید با نیازهای آنها منطبق باشد و در همین حال سازمان را به اهدافش برساند.
سایر محققین بازاریابی داخلی را ابزاری در جهت تسهیل برنامه های بازارایابی و استراتژی های سازمان می دانند که باعث می شود بازاریابی داخلی را پیش فرض بازارگرایی در نظر بگیریم. همچنین در راستای ادبیات بازارگرایی ، چندین عنصر داخلی مقدم بر بازارگرایی شناسایی شده است که شامل سیاست های منابع انسانی ، سیستم پاداش دهی و سلسله مراتب داخلی می باشد.
اهمیت بازاریابی داخلی
ضرورت توجه به مشتریان داخلی در ادبیات مدیریت به طور وسیعی مورد بحث قرار گرفته است. نپو (۱۹۹۱) ضمن تأکید بر اهمیت مبادلات داخلی اظهار داشته است : “بی توجهی به تأمین کنندگان و مشتریان داخلی ، رضایت مشتریان خارجی را به مخاطره میاندازد”.
در واقع ارتباط بین تأمین کنندگان و مشتریان داخلی تعیین کننده کیفیت نهایی خدماتی است که به دست مشتری خارجی میرسد و ارائه خدمات بهتر مشتریان داخلی در نهایت منجر به ارائه خدمات بهتر به مشتریان خارجی خواهد شد.
تعریف بازاریاب خارجی
بازاریابی خارجی نوعی از بازاریابی است که در آن از تکنیکهای معمول مانند تبلیغات رادیویی و بیلبوردهای تبلیغاتی برای بازاریابی برند استفاده میشود. در مقابل بازاریابی داخلی به بررسی تکنیکهایی برای ارائهی محصول میپردازد و باعث میشود مشتریها به صورت طبیعی به سمت برند جذب شوند. بهعنوان مثال استفاده از محتوای آموزنده برای معرفی محصول نوعی بازاریابی داخلی به شمار میرود.
مراحل بازاریابی داخلی
- رغبت کارمندان : تلاش کنید ابتدا بتوانید کارمندان خود را ترغیب کرده و انرژی لازم برای ادامه کار را در آنها ایجاد کنید.
- در نظر گرفتن مشتریان خارجی : کارمندان یک شرکت به عنوان مشتریان داخلی آن شرکت محسوب می شوند و مشتریان و مخاطبان آنها به عنوان مشتریان خارجی هستند. بنابراین ، مدیران شرکت ها باید در نظر داشته باشند که با ایجاد رغبت در کارمندان یک شرکت و می توانند بهتر به مشتریان خود خدمات رسانی کنند و به آنها توجه داشته باشند.
- به کارگیری استراتژی های کارآمد برای رسیدن به مقاصد : در این بخش سعی می شود از راهبردهای کارآمد و قدرتمند برای بازاریابی داخلی استفاده شود تا تحولات جدید و مورد نیاز در شرکت بوجود بیاید و از طریق آنها به اهداف خود برسند.
تاثیر بازاریابی داخلی بر بازاریابی خارجی
پویایی های محیطی و رقابت فزاینده سازمان ها را بران داشته است تا جهت فعالیت رقابت پذیرتر شوند رضایت مشتریان خود را به دست آوردند و از طرفی مشتریان جدیدی نیز کسب کنند در سازمان های خدماتی ازمهمترین عوامل درجهت حفظ و کسب مشتریان جدید کیفیت خدمات می باشد.
در واقع در سازمان های خدماتی منابع مزیت رقابتی کیفیت خدمات و نیروی انسانی ارایه دهنده آن خدمت می باشند از جمله عوامل مهمی که میتواند موجب ارتقای کیفیت خدمات شود بازاریابی داخلی است.
بازاریابی داخلی یک فعالیت مهم درتوسعه یک سازمان مشتری مدار است هدف اصلی بازاریابی داخلی توسعه اگاهی از مشتریان درونی و بیرونی و برداشتن موانع در مسیر ارزشی کردن کیفیت خدمات و اثربخشی سازمانی است.