استراتژی بازاریابی ۷p یا آمیخته بازاریابی برای حفظ مشتری چیست ، در ادامه‌‌‌ شما را با این مفهوم آشنا می‌کنیم ، با ما همراه‌ باشید.

استراتژی بازاریابی ۷p یا آمیخته بازاریابی برای حفظ مشتری چیست

هنگامی که به استراتژی بازاریابی فکر می‌کنیم اکثراً تلاش‌هایی که برای بدست آوردن مشتریان در ذهن ما تداعی می‌شود.

امروزه جهان به طرف کسب‌وکارهایی که بر اساس روابط شامل تجارت و خدمات اشتراکی پیش می‌رود.

شرکت‌هایی که تولید کننده‌ی محصولات بسته بندی شده مصرفی می‌باشند را در نظر بگیرید که در قدیم هیچ راه ارتباط مستقیمی با مشتری که محصولشان را در جعبه از فروشگاه تهیه می‌کرد ، نداشتند.

استراتژی بازاریابی ۷p یا آمیخته بازاریابی برای حفظ مشتری چیست

 

تعداد زیادی از شرکت‌های محصولات بسته‌ بندی شده مصرفی اکنون از رسانه‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان خود بهره می‌گیرند.

آمیخته بازاریابی از ابزار اصلی بازاریابیست که همه‌ی بازاریاب‌ها در طی فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک بازاریابی خود به تعیین و شناسایی عناصر آمیخته بازاریابی می‌پردازند.

پس ما به دنبال جوابیم که آمیخته بازاریابی چگونه باعث تحقق هدف اصلی شرکت یعنی به دست آوردن مشتری و فروش می‌شود ؟

وقتی حرف از آمیخته بازاریابی می‌شود ناخواسته به یاد ۴p معروف می‌افتیم ، این صحیح است که آمیخته بازاریابی با ۴p به یاد آورده می‌شود ولی موردهای دیگری وجود دارند که می‌توانند در این لیست قرارگیرند.

در این مطلب ۷p بازاریابی که کسب‌و‌کارتان را در تحقق اهدافش یاری می‌دهد معرفی خواهیم کرد.

حالا شاید پرسش‌هایی ذهنتان را درگیر کند.

مثلا ۷p بازاریابی برای حفظ مشتری‌های شما کدامند ؟

چگونه از ۷p برای حفظ مشتریان خود بهره ببرید ؟

در ادامه ۷p بازاریابی و کارکردش را معرفی می‌کنیم :

مردم People

افراد ، مشتریان و به اصطلاح مردم از عوامل با اهمیت هستند.

حفظ مشتری به ایجاد ارتباطات بر می‌گردد و ارتباطات مربوط به روابط انسانیست.

با مشتری مثل شخص برخورد کنید برای این کار کارمندی را استخدام کنید که به بقیه توجه می‌کند.

سبک خود را در رانندگی و در ساعات اوج ترافیک با هنگامی که در خیابان محل زندگیتان رانندگی می‌کنید و از همسایگان خود می‌گذرید ، مقایسه کنید.

وقتی که می‌دانید افراد را دوباره می‌بینید یا اینکه می‌خواهید دوباره آن‌ها را ببینید ، بهتر رفتار می‌کنید.

کافیست که فقط تمام کارکنانتان به مشتری‌ها و حفظ آن‌ها توجه کنند و یکی از مدیران اجرایی می‌بایست مراقب باشد که از تحقق این امر مطمئن شوید ؛ از این رو عنوان شغلی مدیر ارشد ارتباط با مشتریان ایجاد شد.

محصول Product

محصول از نظر اهمیتش در درجه‌ی دوم و بسیار نزدیک به مشتری قرار دارد.

اگر محصولتان مناسب نباشد با دیگر Pها به مشکل برمی‌خورید.

از طرفی اگر محصول به نتیجه رسیده باشد دستیابی به سایر Pها برای شما ساده‌تر خواهد بود.

زمانی که درحال طراحی محصول یا خدمت خودتان هستید برای دستیابی به رضایت مشتریان و نرخ بالاتر نگهداری مشتری ، در طول زمان فعالیت برای مشتریانتان ارزش مستمر و کیفیت مرغوب فراهم نمایید.

برخی مواقع P دیگری تحت عنوان بسته بندی نیز وجود دارد.

می‌توان بسته‌بندی را به عنوان بخشی از محصول در نظر گرفت که اگر به آن توجه داشته‌باشید می‌تواند تاثیر به سزایی بر رضایت مشتریان خودتان داشته باشد.

توزیع Place

توزیع محصول مخصوصاً زمانی برایتان مهم می‌شود که به دنبال یک محل برای احداث فروشگاه فیزیکی خود باشید.

ولی وقتی که کسب وکار شما آنلاین است چطور ؟

آیا بازهم در این صورت اهمیت خواهدداشت ؟

بله اگر شما به دنبال برقرای رابطه با مشتری خود و تشویقشان به خرید بیشتر هستید ، میتوانید یک ایمیل یا پیام را  در همان زمانی که آن‌ها مشغول خرید یا مرور و بازدید از سایتتان هستند برایشان ارسال کنید.

در اولین‌بار ارتباط مخاطب خارج از بستر می‌باشد و شانس کمی برای دریافت پاسخ وجود دارد.

در دومین‌بار رابطه مخاطب در بستری قرار می‌گیرد و احتمال بالاتری برای دریافت پاسخ وجود دارد. در بازاریابی آنلاین توزیع به معنای بستر است و حائز اهمیت است.

قیمت Price

در هر رابطه ی خوبی افراد از هم مراقبت می‌کنند.

امروزه این امر در رابطه مشتری و کسب وکار تبدیل به یک توقع شده است.

مشتریان ما تصور می‌کنند که ما از آن‌ها مراقبت خواهیم کرد و برای همین دلیل به ما پول می‌پردازند.

در تجارت الکترونیک اینگونه رابطه به معنای ارائه تخفیفات به مشتریانی است که به دفعات از ما خرید کرده‌اند.

در کسب وکار مشارکتی قیمت به معنای افزودن ویژگی‌هایی اضافی به خدمت است بدون آنکه هزینه بیشتری دریافت شود.

استراتژی بازاریابی ۷p یا آمیخته بازاریابی برای حفظ مشتری چیست

ترفیع Promotion

چگونه باید محصولات یا خدمات خود را در بین مشتریان خود رواج دهید تا آن‌ها را حفظ و تشویق به خرید بیشتر نمایید و آن‌ها را برای مدتی طولانی نگه‌دارید ؟

کاملا متفاوت از روشی که برای به دست آوردن یک مشتری در آینده به کار می‌برید.

چرا ؟ چون آن شخص مشتری شماست شما او را می‌شناسید یا باید بشناسید.

شما می‌دانید که مشتری چه چیزی از شما خریداری کرده است یا اینکه چگونه از خدمات شما استفاده می‌کند.

شما می‌توانید از آن اطلاعات به منظور پیام رسانی به شکل هدفمندتر ، مناسب‌تر و موثرتر بهره بگیرید.

با اطلاعات عمومی مشابه که برای هر کس دیگری می‌فرستید برای آن‌ها هرزنامه ارسال نکنید.

برای آنان ایمیل‌های هدفمند و پیام‌های در چارچوب ارسال کنید.

در بخش ترفیع آمیخته بازاریابی نیاز است برند خود را ارتقا دهید و چیزی را به مشتری ارائه دهید که برایش جذاب باشد و به برند و محصول شما رجوع کرده و اقدام به خرید کند.

فرایندها Processes

برای موفقیت در تمام Pهای قبلی نیازمند فرایندهای مناسب مثل نظارت بر رسانه‌های اجتماعی و تعامل با مشتریان ، بکارگیری استراتژی بازاریابی مناسب و اجرای اتوماسیون بازاریابی هستید.

از راه حل‌های تعامل با مشتری خاص خود برای درک چگونگی تعامل هر مشتری با کسب وکارتان بهره بگیرید.

به دنبال الگوهای مثبت و منفی و پاسخگویی برمبنای آن‌ها باشید.

برخی مواقع از طریق اشخاص یا جی‌میل ولی اغلب با اپلیکیشن و به وسیله پیام‌های هدفمند مبتنی بر رفتار مشتری.

جایگاه یابی Positioning

اگر دنبال حفظ مشتری هستید باید بدانید چه کسی هستید و آن را با مشتریان تان در میان بگذارید.

قبل از هرچیز اقدام‌های شما باید با جایگاه یابی برند خودتان در ارتباط باشد.

آن اقدام‌ها در افرادی که استخدام می‌کنید ، محصولی که حمل می‌کنید ، قیمتی که تعیین می‌کنید و تخفیفی که ارائه می‌دهید و فرایندهای که اجرا می‌کنید تجلی میابند.

در مجموع سخنان و اعمال شما می‌گویند :

“ ما چه کسی هستیم  و می‌توانید چه توقعی از ما داشته باشید. ”

با عمل به ۷pبازاریابی و به کارگیری آن در کسب و کارتان قادر به حفظ مشتریان خود خواهید بود.

اینگونه نرخ تعامل شما با مشتریان بالاتر می‌رود و با انجام این کار کامیاب‌تر خواهید بود.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *