بازاریابی ایمیلی یا بازاریابی پوش نوتیفیکیشن ، این کانال ها بخش بازاریابی خود را دارند که می توان انواع از کمپین را برای دسترسی با کاربران توسعه داد.
شما در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد بازاریابی ایمیلی، بازاریابی رسانه های اجتماعی ، بازاریابی وابسته ، اس ام اس و تبلیغاتی همچون گوگل ادوردز ، فیس بوک و بینگ دارید. هر کدام از این کانال ها بخش بازاریابی خاص خود را دارند که می توان انواع مختلفی از کمپین را برای دسترسی و تعامل با کاربران توسعه داد. کسب وکارهای آنلاین از همه یا بخشی از این کانال ها برای جذب بازدیدکننده به سایت خود استفاده می کنند و نیز با افرادی که از این کانال ها بازدیدکرده اند تعامل دارند.
پوش نوتیفیکیشن ها تاریخچه کوتاهی دارند و از اپلیکیشن های موبایلی سرچشمه می گیرند. سیستم عامل های IOS و اندروید از این شیوه به عنوان روش پیش فرض برای تعامل با کاربران خود استفاده می کرده اند. مزیت ارائه پیام در زمان واقعی و با نرخ پاسخ بالا در مقایسه با ایمیل(۵۰ درصد نرخ پاسخ بالاتری نسبت به ایمیل دارد) باعث شده است این کانال از دیدگاه بازگشت سرمایه گذاری در حوزه بازاریابی درجه اول باشد. ممکن است فکر کنید که پوش نوتیفیکیشن و پیام های متنی یک موضوع یکسان و واحد هستند اما این دو مورد تفاوت های زیادی با هم دارند.
بازاریابی ایمیلی یا بازاریابی پوش نوتیفیکیشن
آیا پوش نوتیفیکیشن ها جایگزین بازاریابی ایمیلی خواهند شد؟
بازاریابی موبایل و اتوماسیون بازاریابی جزو موارد جادویی این روزها محسوب می شوند.ارسال پیام های فروش،پیشنهادات و تخفیف هایی که در inbox مشتری قرار می گیرد به تنهایی نمی تواند برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی خوب کافی باشد. مشتریان در حال حاضر می خواهند هشدارها و پیام ها را در زمان واقعی و بر روی صفحه نمایش دستگاه های موبایلی مشاهده کنند که دور انداختن یا پذیرفتن آن ها آسان است.
هشدارهای فوری که به آن ها پوش نوتیفیکیشن گفته می شود توانسته اند خود را با نیاز مشتریان منطبق کنند و اگر کسب وکاری از آن ها استفاده نکند، به احتمال زیاد پول زیادی را از دست خواهد داد. نظرسنجی انجام شده توسط Responsys نشان می دهد که از ۱۲۰۰ بزرگسال تقریبا ۶۰ درصدشان اپلیکیشن ها را از برندهای محبوب دانلود کرده اند و از این میان، از هر ۱۰ نفر، ۷ نفر پوش نوتیفیکیشن ها را فعال ساخته اند. پوش نوتیفیکیشن ها جایگزین بازاریابی ایمیلی نخواهد شد. همانطور که بازاریابی ایمیلی نتوانست جایگزین کاتالوگ های قدیمی شود.
مزایای استفاده از پوش نوتیفیکیشن چیست؟
ارتباط زمان واقعی:
ارائه فوری و آنی پوش نوتیفیکیشن ها به شما اجازه می دهد در زمان واقعی با کاربران خود تعامل و ارتباط داشته باشید. انعطاف پذیر بودن در استراتژی های بازاریابی و توانایی برای واکنش نشان دادن به اخبار فوری و گرایش های مرتبط برای ارتباط با مشتریان، برای کسب وکارها بسیار ضروری است.
غیر تهاجمی بودن:
هر کاربری خودش در مورد دریافت کردن یا نکردن پوش نوتیفیکیشن ها تصمیم گیری می کند. این موضوع بدین معنی است که به عنوان صاحب کسب وکار شما نباید در مورد ازار و اذیت مشتریان خود با این پیام ها نگران باشید زیرا کاربران خودشان با دریافت آن موافقت کرده اند.
اجرا و کاربرد سریع:
پوش نوتیفیکیشن ها اجرای سریع و آسانی دارند. خدمات دهندگان اسکریپت های مورد نیاز را نوشته اند و تنها کاری که شما باید انجام دهید کپی کردن و چسباندن کدهای جاوا اسکریپت در صفحه وبتان است. اینکار تنها چند دقیقه زمان می برد و می تواند به کمک خدمات مشتری شرکت ارائه دهنده آن را هر زمانی انجام داد.
چرا بازاریابی ایمیلی از بازاریابی نوتیفیکیشن بهتره؟
یک مثالش میتونه این باشه که وقتی شخصی به لیست ایمیل شما افزوده میشه، به احتمال زیاد از اون ایمیلی که ثبت کرده برای ثبت نام در چند سایت دیگر هم استفاده میکنه و ایمیل فعال خودش رو برای دریافت پیامهای شما وارد میکنه و خیلی سریع اونو کنار نمیذاره.
ولی اگر شخصی، مشترک نوتیفیکیشنهای شما بشه، کافیه فقط اون مرورگر اینترنتی خودش رو که باهاش عضو شده از کامپیوترش حذف کنه یا سیستمعامل کامپیوتر خودش رو حذف و دوباره نصب کنه، به همین راحتی و خود به خود و بدون اینکه حتی خودش هم بخواد از لیست شما خارج میشه!
افراد از ایمیل برای کارهای مهم خودشون مانند ثبت نام، پرداخت اینترنتی و … استفاده میکنن ولی از نوتیفیکیشن نمیتونن چنین استفادههایی بکنن و ایمیل ابزار فوق العاده کاملتری هست.
دستهای شما برای ایجاد یک ایمیل گرافیکی و کامل و مرتب و تاثیرگذار باز هست ولی نوتیفیکیشن به شدت در این زمینه محدوده و نهایتا فقط میتونین چند کلمهای بنویسین و یک آیکون کوچک هم برای اعلان خودتون قرار بدین و ارسالش کنین.
ایمیلهای ارسالی شما قابلیت شخصیسازی زیادی دارن، مثلا میتونین ایمیلهای انبوه رو با توجه به نام هر شخص ارسال کنین، در تاریخ تولدشون ایمیل ارسال کنین و … همه اینها میتونن از طریق اتوماسیون برنامهریزی بشن و به طور کاملا خودکار انجام بشن ولی نوتیفیکیشن خُشک و بی روحه و انعطاف و قابلیتهای زیادی نداره.
نکات پایانی درباره بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی با اینکه یکی از قدیمیترین ابزارهای بازاریابی اینترنتی هست، هنوز هم یکی از بهترین ابزارهاست.
شاید در ابتدا به نظر برسه که ایمیل مارکتینگ هزینههای بیشتری نسبت به برخی روشهای دیگر داره ولی بالاترین نرخ بازگشت سرمایهگذاری (Return on Investment یا ROI) رو داره و بازگشتسرمایه بازاریابی ایمیلی از سئو و بهینه سازی سایت هم بالاتر هست.
البته کسبوکارهای کوچک و استارتآپها میتونن از سرویسها و پلنهای رایگان برای شروع استفاده کنن و با همون هم به سوددهی برسن و بعدا از درآمدهای حاصل از اون، پلن خودشون رو به پریمیوم یا پولی ارتقا بدن.
با حساب رایگان این سرویس، میتونین تمریناتتون رو انجام بدین، ایمیل مارکتینگ رو تا حدود مناسبی یاد بگیرین، درآمدهایی کسب کنین و بعد وقتی دیدین برای شما مفید هست میتونین از همون درآمدهایی که از این روش بدست آوردین، پلن رو ارتقا بدین.