وایرال مارکتینگ یا Viral Marketing چیست ، در ادامهی این مطلب شما را با این مفهوم آشنا خواهیم کرد ، پس با ایران تبلیغ همراه باشید.
وایرال مارکتینگ یا Viral Marketing چیست
وایرال مارکتینگ روشی است برای ایجاد شایعه یا پیام های بازاریابی که در دنیای ارتباطات امروزی به یادماندنی و جالب توجه هستند.
در روش وایرال مارکتینگ ( Viral Marketing ) به جای آنکه صرفا تبلیغات در رادیو تلویزیون پخش شوند ، از شبکه های اجتماعی ، ویدئوها ، پیام ها و سایر روش های توصیه ای و فرد به فرد برای پخش اطلاعات در مورد محصول یا خدمت استفاده می شود.
همانطور که می دانید ما در قرن بیست و یکم هستیم و در عصر ارتباطات زندگی می کنیم ، رسانه ها و شبکه های اجتماعی به نوعی در تمام جوانب زندگی ما رسوخ پیدا کرده اند و بازاریابان نیز در کمپین های تبلیغاتی خود با استفاده از همین امر سعی می کنند محتواها و پیام های مورد نظر خود را تا جای ممکن از این طریق به مخاطبانشان برسانند.
وایرال
وقتی چیزی به صورت وایرال انتشار می یابد ، خیلی سریع از فردی به فرد دیگر گسترش می یابد.
در حال حاضر در کشور ما با Instagram روزانه هزار ویدئو و تصویر به اشتراک گذاشته می شود.
این ابزارها امکان فوق العاده ای را برای به اشتراک گذاری اطلاعات در زمان کوتاه فراهم می کنند.
کافیست پیامی ایجاد کنید که تعامل برانگیز بوده و ارزش به اشتراک گذاری را داشته باشد.
در این صورت پیام شما از فردی به فرد دیگر انتشار خواهد یافت.
استفاده از این مورد در استراتژی بازاریابی کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
ویدئوهای جالب در یک روز ممکن است از چندین میلیون بار توسط کاربران دیده می شود.
تعریف Viral Marketing
وایرال مارکتینگ ( Viral Marketing ) به هر نوع استراتژی گفته می شود که افراد را تشویق به آن می کند که پیامی را بین خود نقل و قول کنند و پتانسیلی برای رشد و گسترش پیام و تاثیرگذاری آن به وجود می آورد.
مانند استراتژی های این چنینی از سرعت انتقال پیام از هزاران فرد به میلیون ها فرد بهره میجوید.
بدون در نظرگیری اینترنت وایرال مارکتینگ به عنوان های مختلفی از جمله تبلیغات توصیهای ، شایعه پراکنی ، نفوذ رسانه نسبت داده می شود.
اما زمانی که پای اینترنت به میان می آید به آن وایرال مارکتینگ می گویند.
شاخص های استراتژی وایرال مارکتینگ
این نکته را بپذیرید که برخی از استراتژی های وایرال مارکتینگ بهتر از موارد دیگر عمل می کنند.
در زیر ۶مورد اساسی از وایرال مارکتینگ که باید در شاخصهای استراتژی به کار ببندید را معرفی خواهیم کرد.
اگر قرار باشد استراتژی وایرال مارکتینگ موفقیت آمیز باشد باید تمام این موارد در آن لحاظ شود.
۱ ) بذل و بخشش کردن محصول یا خدمتی ارزشمند
کلمه ی رایگان قدرتمندترین کلمه در واژگان بازاریابان است.
در بسیاری از برنامه های وایرال مارکتینگ برای جلب توجه مخاطبان محصول یا خدمتی به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار می گیرد.
سرویس ایمیل رایگان ، امکان استفاده رایگان از برنامه ، امکان دانلود رایگان یا دادن نمونه محصول به صورت رایگان همه و همه از جمله مواردی است که برای جلب توجه مخاطبان و همچنین استفاده از محصول جهت امتحان کردن آن صورت می گیرد.
اثرگذاری واژه ی رایگان بسیار بیشتر از تخفیف و ارزان است ، ممکن است شما امروز و فردا بابت آن سودی دریافت نکنید ، اما مطمئناً وقتی به خوبی توسط مخاطبان تان شناخته شوید تا آخر عمر از قبل آن سود دریافت خواهید کرد.
شاید بد نباشد با خواندن مقاله ی زیر با مهم ترین کلمه در تبلیغات آشنا شوید.
۲ ) شرایط را برای انتقال آسان و بی دغدغه ی اطلاعات فراهم کنید
رسانهای که برای انتشار پیام انتخاب میکنید باید از نظر به اشتراک گذاری انتقال پیام روند آسانی داشته باشد.
چون ارتباطاتی که از طریق اینترنت حاصل میشود این امکان را به بازاریاب میدهد که پیامش را نشر بدهد.
در طراحی پیام دقت کنید هر چه پیام کوتاه تر باشد بهتر است و نشر آن آسان تر خواهد بود.
۳ ) انتقال از سطح کوچک به بزرگ باید به راحتی صورت بپذیرد
شیوه ی انتقال باید به سرعت برای سطوح کوچک به بزگ مقیاس پذیر شود ، اگر قرار است سرویس ایمیل رایگان داشته باشید و لازم باشد به سرور اصلی متصل شوید ، شیوه ی انتقال اطلاعات شما باید این توانایی را داشته باشد که به سرعت از مقیاس کوچکی از اطلاعات وارد مقیاس بزگتر شده و اطلاعات را پردازش و ارسال نماید.
۴ ) از رفتارها و انگیزه های معمولی بهره ببرید
برنامه های وایرال مارکتینگ هوشمند از انگیزه های معمولی افراد بهره برداری می کنند.
باید انگیزه ها و علایق و رفتارهای مخاطبانتان را شناسایی کنید ، سپس سعی کنید با توجه به علایق شان ، توجه آنها را به خود جلب کنید و پیام خود را به آنها برسانید ، اگر پیام شما برایشان جالب توجه باشد آنگاه آن را برای دیگران هم خواهند فرستاد.
۵ ) از شبکه های اجتماعی موجود استفاده کنید
امروزه تقریبا هر شخصی از شبکه های اجتماعی استفاده می کند ، دایره ی ارتباطات افراد با توجه به جایگاه اجتماعی شان ، متفاوت است.
بنابراین بهتر است تمرکز خود را روی افرادی بگذارید که دایره ارتباطی وسیع تری داشته و اثرگذاری بالایی دارند.
سعی کنید از شبکه اجتماعی یا رسانه ای استفاده کنید که مخاطبان شما از آن استفاده می کنند.
۶ ) از منابع دیگران نهایت استفاده را ببرید
برنامه های Viral Marketing خلاق از منابع دیگران برای انتشار پیام خود، استفاده می کنند.
برای مثال پیام یا تصویر یا لینک خود را در وبسایت افراد دیگر بگذارید ، یک انتخاب درست می تواند منجر به انتقال پیام شما بین هزاران نفر باشد.
تا جای ممکن سعی کنید به صفحات پربازدید راه یابید و پیام خود را در آنجا منتشر کنید.
این نوع از بازاریابی در عصر ارتباطات از استقبال خوبی برخوردار بوده.
اما انتقال پیامی که برای مخاطبان جذاب نیست میتواند نتیجه ی معکوسی را به همراه داشته باشد.
پس قبل از وایرال مارکتینگ تحقیق کنید و پیامی خلق کنید که مخاطبان آن را با سایرین به اشتراک میگذارند.
۳ درس مهم از کمپین بازاریابی ویروسی موفق
درس اول : برند خود را به یک پیام عاطفی گره بزنید
اگر تحریک احساس کلید اصلی موفقیت ویروسی باشد، چگونه برندها می توانند پیام های احساسی را با محتوای خود در هم آمیزند؟ نخست، به دقت راجع به این قضیه فکر کنید که چگونه شرکت، محصول یا خدمت شما به یک موضوع یا موضوعاتی مربوط می شود که به احساسات انسانی عمیق درون مخاطبان هدف شما وصل می شود هدف اصلی پیدا کردن ارتباط با مبحثی است که مصرف کنندگان شما را تحریک می کند و مستقیما به برند و محصول شما مربوط می شود. در این زمان، باید اطمینان حاصل کنید که موضوعی انتخابی شما به طور مثبت جایگاه و موقعیت برند شما را منعکس می کند.
درس دوم : منفعت عمومی را در نظر داشته باشید
در نظر داشته باشید که یکی از بهترین راه ها برای خلق منظوری عاطفی از یک محتوای ویروسی که بخوبی با برند شما هماهنگی دارد آن است که برند خود را با یک پیام منفعت عمومی گره بزنید. طوفان مغزی راه ببیندازید تا بفهمید برند شما چگونه قادر است محتوایی خلق کند که منفعت عمومی داشته باشد یا در مردم آگاهی ایجاد کند، با اینکه در همان زمان بتواند محرک های عاطفی قوی را فعال کند.
درس سوم : بر روی افرادی هدف گذاری کنید که محتوای شما را به اشتراک خواهند گذاشت
شرکت ها اغلب آگهی های خود را بر روی صفحات کاربران فیس بوک و کاربران اینتساگرام و توئیتری ارسال می کنند که فالوئرهای بیشتری داشته باشند. برندها باید این را تشخیص دهند که توانایی یافتن این مشترکین اولیه آنلاین درست به اندازه توانایی دستیابی سنتی به گروه های جمعیت شناختی خاص اهمیت دارد.