استراتژی بازاریابی دیجیتال براساس فریم ورک RACE ، در ادامهی این مطلب شما را با این مفهوم آشنا خواهیمکرد ، پس با ما همراه باشید.
استراتژی بازاریابی دیجیتال براساس فریم ورک RACE
امروزه حضور اینترنت در سراسر جهان با سبک زندگی همه طوری عجیبن شده که جدا کردن اینترنت از زندگی روزمره ناممکن است و این امر اهمیت و لزوم استفاده از استراتژیهای بازاریابی اینترنتی برای برندها را نشان می دهد.
بخش عمدهای از استراتژیهای بازاریابی اینترنتی و تبلیغات ناشی از آن نشات گرفته از ریشه های قوی استراتژی بازاریابی است که اگرچه به مرور زمان نحوه کاربرد آنها در بستر اینترنت و شبکههای اجتماعی متفاوت شده ، اما اصل و بنیان این مدلها همان مفاهیم کلیدی بازاریابیست که تغییری نیافته. استراتژی بازاریابی دیجیتال براساس چارچوب RACE نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مدلهای برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال که امروزه به دلیل سادگی در نحوه استفاده از آن محبوبیت بسیاری یافته فریم ورک برنامهریزی بازاریابی دیجیتال RACE می باشد.
طی دو سه دهه گذشته قیف بازاریابی در دنیای بازاریابی سنتی با تکیه براصول نسبتاً مشابهای بکار برده میشود که بسیار مورد توجه بوده است. استراتژی بازاریابی دیجیتال براساس چارچوب RACE و مفهوم قیف فروشی ، هردو برگرفته از مدل AIDA میباشد.
ارتباط مفهوم قیف بازاریابی از مدل AIDA اولین بار توسط تانر در کتاب Bon Salemanship عنوان شد و استراتژیهای بازاریابی دیجیتال RACE نیز با تکیه بر مفهوم مدل AIDA و قیف بازاریابی در بازاریابی سنتی بکار برده شد. هدف RACE کمک به بازاریابان اینترنتی برای مدیریت و شفاف نمودن هرچه بیشتر فعالیتهای مورد نیاز بازاریابی دیجیتال در قالب زیر تعریف میشود :
Reach – Act – Convert – Engage
این مراحل طبق دورهی زندگی مشتری در فضای مجازی و چگونگی رفتارش تعریف میشوند.
Reach
R برگرفته از Reach در فریم ورک برنامهریزی بازاریابی دیجیتال است که معنیش افزایش آگاهی از برند است.
محصولات از طریق بسترهای مختلف آنلاین به منظور جذب بازار هدف مورد نظر به سمت وب سایت برند است.
ACT
A در مدل Race برگرفته از ACT میباشد ، که مخفف کلمه Interact یا همان تعامل با مخاطبین است.
تعامل برند با مخاطب باید طوری باشد که آنها را از بالای قیف فروش به داخلش سوق دهد.
انجام این کار در شبکههای اجتماعی آسان نیست ، محتوای جذاب از مواردیست که برندها برای آنلاین برندینگ باید برای آن هزینه نمایند.
در مرحله ACT از فریم ورک RACE لازم است بیشترین فعالیت برند در جهت ترغیب مشتریان بالقوه صورت بگیرد.
در این بخش از قیف بازاریابیست که مخاطبین میخواهند در مورد محصولات شما بیشتر بدانند.
فعالیتهایی مثل ثبت نام خبرنامه ، انتخاب محصول ، دنبال کردن شبکههای اجتماعی برند برای مطلع شدن از تخفیف ها و محصولات جدید از شاخص های KPI هستند که میتوانید در مرحله ACT در نظر بگیرید. شاخصهای این مرحله نرخ مشغولیت کاربر با برند یعنی کامنت ، اشتراک گذاری و یا تگ کردن دوستان است.
Convert
بخش سوم در فریم ورک برنامهریزی بازاریابی دیجیتال Race مرحله Convert است.
Convert : یعنی تبدیل شدن مشتری بالقوه به مشتری بالفعل و سوق دادن مشتری بالقوه به نیمه قیف فروش.
C در چارچوب استراتژی بازاریابی دیجیتال Race از اهمیت بالایی برخوردار است.
زیرا Convert آخرین گام قبل از کامل شدن خرید است.
مرحله ی خرید یا همان Convert میتواند به صورت اینترنتی و یا از طریق کانال های آفلاین صورت گیرد.
Engage
آخرین قسمت از فریم ورک بازاریابی دیجیتال Engage ، Race است.
Engage : این مرحله طولانی ترین بازه زمانی از فریم ورک Race است.
نگهداشت و توسعه ارتباط با مشتریانی که برای اولین بار از برند شما خریداری کردهاند.
Race
در بازاریابی دیجیتال Race که شما باید به وفادارسازی مشتریان بدست آمده بپردازید و با نگهداشتن آنها دربخش میانی قیف فروش منجر به خرید چندباره آنها از برند شوید.
کلیه تعاملات انجام شده در این مرحله از چارچوب Race موجب افزایش طول عمر مشتری میشود.
خرید مجدد و به اشتراک گذاری محتوایدر اینترنت توسط مشتریاز شاخصهای قابل اندازه گیری این مرحله است.
استراتژی بازاریابی دیجیتال براساس فریم ورک RACE
در این مطلب در مورد استراتژی بازاریابی دیجیتال براساس فریم ورک RACE اطلاعاتی را با شما درمیان گذاشتیم ، شما برای پیشرفت کسب و کار خود چه روشهایی را می شناسید ؟ ایران تبلیغ با تیمی مجرب و حرفه ای شما را در بازاریابی و برندسازی یاری خواهد کرد و همیشه برای مشاوره در کناره شما حضور خواهد داشت.