در این مقاله از ایران تبلیغ قصد داریم به معرفی برخی از استراتژی ها و ایده های محوری برای بازاریابی بپردازیم استراتژی هایی که باعث می شوند حتی با وجود تغییر رفتار مشتری اثربخشی فعالیت های تان حفظ شود در ادامه با ما همراه باشید تا با دلایل اهمیت تغییر استراتژی بازاریابی آشنا شوید.

اهمیت استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی مخاطبان ما را به طور دقیق مشخص می‌کند. سپس تعیین می‌کند که برای این افراد ، چه چیزی برای آن‌ها معنی دارد و آن‌ها به چه چیزی اهمیت می‌دهند ، و این موضوع که این چیز مهم ، چه ارتباطی با پیشنهادی که شما به آن‌ها ارائه می‌دهید قرار است داشته باشد ؟

چه پیامی را می‌توانید به مخاطبان‌تان ارسال کنید ، که هم به آن‌ها دروغ نگفته باشید و هم توانسته باشید که دقیقا نیازهایشان را هدف قرار دهید. استراتژی بازاریابی ، پروسه‌ای‌ست که در آن ، پیام‌هایی را که قابل شنیده شدن هستند ، کشف می‌کنیم. استراتژی بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد که به یک پرسش اساسی که همه‌ی فعالیت‌های بازاریابی‌تان باید پاسخ بدهد ، جواب بدهید.

اهداف بازاریابی

اهداف بازاریابی که باعث اهمیت آن شده است عبارتند از :

  • معرفی محصولات
  • جلب رضایت مشتریان
  • تقویت کیفیت محصولات با استفاده از نظرخواهی مصرف کنندگان
  • ارتقای سابقه فعالیت
  • ایجاد آگاهی و تحریک تقاضا
  • تشخیص نیازهای واقعی مشتریان و تلاش برای حفظ مشتریان بالفعل
  • غلبه بر رقبا

چرا باید استراتژی بازاریابی مان را تغییر دهیم

تغییر استراتژی بازاریابی در دنیای امروز

امروزه، مشتریان می توانند حتی پیش از صحبت کردن با شرکت ، به اغلب این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. این ، کار فروش و بازاریابی را برای شرکت ها دشوار تر می کند. چگونه می توان به مشتری چیزی فروخت در حالی که خودش از قبل به تمام حقایقی که برای متقاعد کردنش لازم است دسترسی داشته است ؟ به این ترتیب بازاریابی محصول نزد مشتری از گذشته دشوار تر شده است. شواهد حاکی از آن هستند که استراتژی های سنتی مثل تماس های تلفنی کورکورانه ، ایمیل های جمعی کورکورانه و دیگر شیوه های سنتی، دیگر مثل قبل اثرگذاری ندارند. خبر بد برای بازاریابان این است که بخش اعظم بودجه ی کمپین های تبلیغاتی شان به هدر خواهد رفت. اما خبر خوب این است که مجموعه ای از استراتژی های کاملاً جدید در اختیار بازاریابانی قرار دارد که می خواهند یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر بایستند.

روش های تغییر استراتژی بازاریابی

تعدادی از استراتژی بازاریابی که باعث می شوند حتی با وجود تغییر رفتار مشتری ، اثربخشی فعالیت های تان حفظ شود عبارتند از :

۱- همیشه ارزش آفرین باشید

به راحتی نمی توان کاری کرد مشتری بی علاقه ، به تلاش های شما برای فروش گوش کند. وقتی کسی در وهله اول علاقه ای به خرید محصول شما نداشته باشد ، به احتمال زیاد برای شنیدن ارائه یا سخنان شما نیز وقت نخواهد گذاشت. بازه توجه مشتریان نیز کوچک تر شده است. این روز ها افراد ۱۰ کار مختلف را به صورت هم زمان انجام می دهند و قطعا زمان گوش سپردن به افکار شما را ندارند. اینجاست که ارزش آفرینی به کمک تان می آید. اگر بتوانید برای مخاطب هدف خود ارزشی به ارمغان بیاورید (شاید یک قلم جنس یا خدمات رایگان ، اطلاعات و یا حتی یک ویدئوی جذاب یا خنده دار) ، احتمال اینکه با شما وارد تعامل شوند بیشتر خواهد بود.

نباید بلافاصله فروش را آغاز کنید. تمرکز شما باید در وهله اول بر برقراری مسیری ارتباطی با مشتری باشد. اگر بتوانید با مشتری خود گفت وگویی شکل دهید ، فروش می تواند به صورت طبیعی در ادامه به وقوع بپیوندد. ارزش آفرینی برای مشتری نقطه شروع خوبی محسوب می شود. به جای آنکه شام کسی را به بهانه بازاریابی تلفنی قطع کنید و بلافاصله فرآیند فروش محصول تان را پیش برانید ، می توانید استفاده از رویکرد نرم تری را مدنظر قرار دهید. هر کسی از ارزش اضافه خوشش می آید، مشتریان شما نیز از این قائده مستثنی نیستند.

۲- از محتوا استفاده کنید

با وجود جریان بی وقفه تبلیغات و محتوای بازاریابی که امروزه به نیوزفید توئیتر و هوم پیج فیس بوک و اینستاگرام افراد سرازیر می شوند شنیده شدن بسیار دشوار تر از قبل است. برای آنکه در میان این شلوغی دیده شوید باید منحصر به فرد ، جالب ، بااصالت و مسحور کننده باشید. دغدغه شما نباید صرفا تبلیغ محصولتان باشد. دغدغه اصلی شما باید برقراری ارتباط و تعامل با مشتری تان باشد. هیچگاه از یاد نبرید که برقراری تعامل در اولویت قرار می گیرد و فروش در مرحله بعدی.

۳- از چند کانال مختلف بهره بگیرید

مردم و مشتریان در دنیایی چند کاناله حضور دارند ، بازاریابی شما نیز باید از همین الگو پیروی کند. شیوه های قدیمی بازاریابی که منحصرا از ایمیل و تلفن استفاده می کردند منسوخ شده اند. اطمینان حاصل کنید از لینکدین ، توئیتر ، فیس بوک و دیگر کانال ها برای رسیدن به مشتری بهره می گیرید.

۴- از ابزار های تحلیلی استفاده کنید

بهترین راه برای دستیابی به بالاترین بازگشت حاصل از سرمایه گذاری در کمپین بازاریابی شما این است که داده های خود را تجزیه و تحلیل کنید. اطمینان حاصل کنید برای ارزیابی تأثیر مستقیم کمپین بازاریابیخود از تأثیرگذار ترین و مناسب ترین شاخص های اصلی عملکرد بهره می گیرید. به این ترتیب می توانید مشخص کنید که آیا تبلیغات ، پست های وبلاگی و یا محتوایی خاص ترافیکی واقعی برای تان به ارمغان می آورند و فروشی رقم می زنند یا نه. بدون تجزیه و تحلیل کار شما اساسا تیر انداختن در تاریکی خواهد بود.

چرا باید استراتژی بازاریابی مان را تغییر دهیم

۵- به سئو سایت خود نگاهی داشته باشید

اگر می خواهید مشتریان شما را ببینند ، باید در وهله اول خود را در معرض دید قرار دهید. مردم دیگر برای دیدن تبلیغات یا ارزیابی محصولات ، مجلات و روزنامه ها را ورق نمی زنند ، بلکه روی اینترنت به دنبال خواسته های خود می گردند. بنابراین سئو سایت شما برای بهبود دسترسی پذیری و جذب مشتری حیاتی است. تمرکز روی استفاده از کلمات کلیدی در جای درست ، استفاده حداکثری از خروجی های درست و ارتباط مجدد مشتری با صفحه اصلی می توانند در زمینه سئو نقاط خوبی برای شروع باشند.

۶- تمرکزتان روی مشتری باشد

تمرکز شما در پایان روز نباید روی محصول، بلکه باید روی مشتری تان باشد. اطمینان حاصل کنید بازاریابی و فروش خود را بر اساس نیاز های به خصوص مشتری بنا می کنید نه صرفا نیاز های شرکت خود. اجازه دهید کمپین بازاریابی تان بر اساس دانشی که از خریداران بالقوه جمع آوری می کنید دستخوش تغییر و تحول شود.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *