جهان امروز حکم دهکده‌ای در ممیزی بازاریابی را یافته، که سفره بازار یکپارچه‌اش در سرتاسر قاره‌ها گسترده شده است . با ما تا پایان این مطلب زیبا همراه باشید .

ممیزی بازاریابی

ممیزی بازاریابی

جهان امروز حکم دهکده‌ای را یافته ، که سفره بازار یکپارچه‌اش در سرتاسر قاره‌ها گسترده شده است . آشنایی سنجیده و علمی با بازارهای گوناگون و توانمندی‌ها و کاستی‌های هر بنگاه ، نیازمند خودشناسی است . باید از نقطه شناخت خود حرکت را آغاز کرد و به شناخت و درک نیازهای آشکار و پنهان مشتریان رسید . ابزار پیاده‌سازی این فرایند مهم و حساس ، “ممیزی بازاریابی” است که پژوهشی گسترده و همه جانبه در وضعیت کلیه ارکان و فعالیتهای بنگاه را سامان می‌دهد . در سایه ممیزی بازاریابی است که می‌توان فهمید در چه موقعیتی هستیم و چگونه می‌توانیم به سمت تعالی حرکت کنیم .

علیرغم اینکه ممیزی بازاریابی شاخه ای کاملاً تازه و نوپا در فعالیت های مدیریت بازار تلقی می‌شود ، اما استقبال زیادی از آن شده و کاربردهای فراوانی یافته است .  اجرای صحیح ممیزی بازاریابی ، مانع ورشکستگی و انحلال  شرکت ها و سازمان ها شده ، به آنها فرصت می دهد تا منابع خود را برای کسب سود بیشتر متمرکز نموده و از اتلاف آنها جلوگیری کنند .

تعریف‌ ممیزی‌ بازاریابی‌

‌ ‌ممیزی‌ بازاریابی ، یک‌ بازنگری‌ و ارزشیابی‌ جامع ، سیستماتیک ، مستقل‌ و بی‌طرفانه ، از محیط ، اهداف‌ بلند مدت ، استراتژی‌ها و فعالیتهای‌ سازمان‌ به منظور‌ تعیین‌ فرصتها و مشکلات ، خطمشی‌ها ، روشها ، ساختار سازمانی ، رویه‌ها و کارکنانی‌ است‌ که‌ برای‌ اجرای‌ خطمشی‌ها و رسیدن‌ به‌ اهداف‌ در ممیزی بازاریابی چیست ، استخدام‌ شده‌اند . ممیزی‌ بازاریابی‌ تمامی‌ حوزه‌های‌ بازاریابی‌ یک‌ کسب‌ و کار را در بر می‌گیرد . در ممیزی‌ بازاریابی ، محیط، استراتژی‌ها ، سازماندهی‌ و آمیزه‌بازاریابی‌ ‌ و سود عملیات‌ بازاریابی مورد بارزیابی‌ قرار می‌گیرد . ‌ برخی‌ انجام‌ ممیزی‌ بازاریابی‌ را به‌گرفتن‌ نبض‌ سازمان‌ تشبیه‌ می‌کنند . خروجی‌ فرآیند ممیزی‌ بازاریابی ، برنامه‌ای است‌ که‌ در آن‌ پیشنهادهایی‌ برای‌ بهبود عملکرد بازاریابی‌ شرکت‌ ارائه‌ شده است .

جایگاه‌ ممیزی‌ بازاریابی‌

ممیزی‌ بازاریابی‌ نوعی‌ کنترل‌ استراتژیک‌ بر بازاریابی‌ است . لذا می‌توان‌ گفت‌ علی‌رغم‌ اینکه‌ ممیزی‌ کاری‌ است‌ که‌ درمدیریت‌ فعالیتهای‌ بازاریابی‌ می‌گنجد ولی‌ بر تمامی‌ فرآیند بازاریابی‌ نظارت‌ دارد .

ممیزی‌ بازاریابی‌ اصلی‌ترین‌ ابزار توصیف‌ موقعیت‌ بازاریابی‌ سازمان است‌ که‌ هم‌ فرصتها و تهدیدهایی‌ ممیزی بازاریابی صنعتی که‌ در محیط‌ رقابتی‌ سازمان‌ وجود دارد و هم‌ نقاط‌ ضعف‌ و قوت‌ آن‌ را نشان‌ می‌دهد . بر اساس‌ این‌ تجزیه‌ و تحلیل ، سازمان‌ می‌تواند اهداف‌ بلند مدت‌ خود را با صراحت‌ و شفافیت‌ بیان‌ کند ، تا هم‌ جهت‌ تلاشهای‌ سازمان‌ مشخص‌ شود و هم‌ نقاط‌ عطف‌ معینی‌ برای‌ ثبت‌ روند دستیابی‌ به‌ موفقیت‌ ممیزی بازاریابی چیست به‌ دست‌ آید . تعیین‌ چنین‌ اهدافی‌ است که نشان‌ می‌دهد یک شرکت‌ چه‌ استراتژی‌هایی‌ ممیزی بازاریابی صنعتی می‌تواند انتخاب‌ کند . ممیزی‌ بازاریابی برای‌ شناسایی‌ و انتخاب‌ گزینه های‌ استراتژیک‌ تکنیک‌هایی‌ ممیزی بازاریابی شرکت را پیشنهاد می‌کند .

کاربردهای ممیزی‌ بازاریابی‌

‌ از ممیزی‌ بازاریابی  در موارد زیر می توان استفاده کرد :

تدوین‌ استراتژی‌های‌ کلان‌ کسب‌ و کار و استراتژی‌های‌ بازاریابی‌  ( شناخت‌ فرصتهای‌ کسب‌ و کار و تعیین‌ خطوط‌ کلی‌ نفوذ در بازار، جذب‌ و حفظ‌ موقعیت ) .

زمانی‌ که‌ یکی‌ از وظایف‌ بازاریابی‌  ( نظیر فروش، تحقیقات‌ بازار، تبلیغات‌ و… )  نیاز به‌ بازنگری‌ و اصلاح‌ ساختاری‌ دارند .

تهیه‌ طرح بازاریابی  ( در شماره ۱۷۰ ماهنامه تدبیر- بخش کلینیک بازاریابی و تبلیغات در مورد طرح بازاریابی مطالبی عنوان شد )

تدوین‌ اهداف‌ کوتاه‌ مدت‌ و ایجاد چارچوبی‌ برای‌ ارزیابی ، پاداش‌دهی‌ و آموزش‌ بازاریابی‌ در سازمان .

ایجاد ارتباط‌ قوی‌ بین‌ چرخه‌ برنامه‌ریزی‌ بازاریابی ،‌ سیستم‌های‌ پشتیبانی و عملیات‌ سازمان‌  ( نظیر سیستم‌ منابع‌ انسانی ) ،

ویژگی های فرایند ممیزی بازاریابی

ممیزی بازاریابی

ممیزی‌ بازاریابی‌ ویژگی  اصلی‌ دارد که می بایست در تمامی‌ مراحل‌ ، مورد توجه قرار گیرند :

جامع‌بودن

ممیزی بازاریابی کتاب تمامی‌ فعالیتهای‌ اصلی‌ مقاله ممیزی بازاریابی یک‌ کسب‌ و کار را پوشش‌ می‌دهد و به‌ چند نقطه‌ خاص‌ محدود نمی‌شود . اگر فعالیت های ممیزی فقط‌ شامل فروش ، قیمت‌گذاری‌ یا بعضی‌ دیگر از فعالیتهای‌ بازاریابی‌ شوند ، ممیزی‌ انجام شده ممیزی عملیاتی‌خواهد بود . گرچه‌ ممیزی های‌ عملیاتی‌ مفیدند ولی‌ به‌تنهایی‌ ممکن‌ است‌ موجب‌ گمراهی‌ مدیران‌ شوند . به‌طور مثال‌ کم‌بودن‌ حجم‌ فروش‌ صورت‌ گرفته‌ توسط‌ نیروهای‌ فروش‌ ممکن‌ ممیزی بازاریابی کتاب است‌ به‌ علت‌ ضعف‌ محصولات‌ یا سیاستهای‌ ترویج‌ فروش‌ باشند نه‌ حقوق‌ و آموزش‌ کم‌ این‌ افراد . مقاله ممیزی بازاریابیجامع‌ بهتر می‌تواند منابع‌ را به‌ مسایل‌ اصلی‌ بازاریابی‌ تخصیص‌ دهد .

سیستماتیک‌ بودن

ممیزی‌ بازاریابی‌ یک‌ بازبینی منظم‌ از محیط‌ خرد و کلان‌ بازاریابی‌ و اهداف‌ بلندمدت و استراتژی‌های‌ بازاریابی ، سیستم‌های‌ بازاریابی‌ و فعالیتهای‌ خاص‌ این‌ حوزه‌ است . با انجام‌ ممیزی، اقدامات‌ اصلاحی‌ لازم مشخص می شود که انجام این اقدامات ، اثربخشی‌ کل‌ بازاریابی‌ سازمان‌ را به‌دنبال‌ خواهد داشت .

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *