استراتژی فروش در این قسمت از مطالعات ، به بررسی و ارائه برنامه های فروش و بازاریابی می پردازیم . با ما تا پایان این مطلب زیبا و جذاب همراه باشید .
مقدمه درباره استراتژی فروش
در این قسمت از مطالعات استراتژی فروش ، به بررسی و ارائه برنامه های فروش و بازاریابی می پردازیم . به طور مختصر باید گفتاستراتژی یعنی مشخص نمودن یک سری اقدامات استراتژی فروش از قبل تعیین شده و مشخص کردن منابع مورد نیاز آن جهت رسیدن به اهدافی که باز هم از قبل مشخص در استراتژی فروش شده است . در واقع چه می خواهیم ، به کجا می خواهیم برویم و به چه روش هایی . اکثر شرکتها زمان کافی را برای بررسی تمام عوامل مؤثر در فروش خود صرف نمیکنند و تلاش نمیکنند که اشتباهاتشان را جست وجو کنند ، نقاط قوت خود را بشناسند و بفهمند چگونه بهتر عمل کنند . عامل کلیدی در کسب حداکثر سود ، یافتن فروش هایی است که رضایت مشتریان را در استراتژی فروش در بردارند .
استراتژی های فروش چیست را به طور پیوسته ارزیابی و بازنگری کرد
باید استراتژی فروش را به طور پیوسته در استراتژی های فروش چیست ارزیابی و بازنگری کرد ، لذا قبل از بررسی عوامل بیرونی باید به عناصر درونی پرداخت . تعداد کمی از شرکت ها فروش های ناموفق خود را بازنگری می کنند . متاسفانه حتی تعداد کمتری ، فروشهای موفق خویش را بررسی میکنند . کمتر اتفاق میافتد که وقتی یک فروش موفق داریم از خود بپرسیم : چه کاری را درست انجام دادیم ؟ که برای فروشهای بعدی هم آن کار درست را تکرار کنیم . برای رسیدن به اهداف شرکت و فروشموفق ذکر چند نکته ضروری است ؛
• شناسایی نیازهای مشتری و جلب رضایت مشتریان
• برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان
• تعیین و تامین صحیح حاشیه سود شرکت با داشتن یک برنامه مدون و علمی است که میتوان در راستای اهداف شرکت گام برداشت و به نتیجه مطلوب رسید . برنامه استراتژیک بازاریابی و فروش یک مسیر عملیاتی پیشنهادی مرتبط با یک پیشنهاد خاص ، یک پروژه و یا کل شرکت است . یک برنامه بازاریابی به طور خاص با استناد بر هدف تعیین شده و روش عملیاتی توسعه یافته تدوین می شود . این برنامه ها ابتدا سازماندهی می شوند و در استراتژی فروش چیست سپس با یک خلاصه اجرایی آغاز ، و با بازنگری موقعیت موجود ، تعیین اهداف شرکت ، استراتژی ، تاکتیک ها و اجرا و کنترل ها دنبال می شود . با ما در ایران تبلیغ همراه باشید .
از استراتژی فروش کالا و محتوا استفاده کنید
چند سال پیش ، وقتی محصول و استراتژی فروش کالا یا خدمتی برای فروش داشتید ، چطور در مورد آن ، اطلاعرسانی میکردید ؟ احتمالا آگهی در نشریات و مطبوعات ، آگهیهای تلویزیونی ، تبلیغات چاپی ، تماس سرد ، تبلیغات بنری ، بیلبوردهای تبلیغاتی و هر ابزار دیگری که توانایی پرداخت هزینهاش را داشتید ، امتحان میکردید . در آن زمان ، کسبوکار افرادی موفقتر بود که بیشترین بودجه را برای تبلیغات صرف میکردند .
حال بیایید به امروز و زمان حال برگردیم . مردم دیگر استراتژی فروش کالا به هزاران پیام تبلیغاتی که هر روز ، میبینند و میشوند، توجهی نمیکنند . با افزایش آگاهی مردم و استفاده از اینترنت ، تمام روشهای سنتی بازاریابی ، روزبهروز در حال ضعیف شدن هستند .
افرادی که از بازاریابی رابطهمند (relationship marketing) استقبال میکنند ، قدرت بازاریابی محتوا (content marketing) را بهخوبی درک کردهاند . بازاریابی محتوا در مقایسه استراتژی فروش چیست با روشهای سنتی بازاریابی و استراتژی فروش کالا ، به معنایِ کشف شدن توسط مشتریهای بالقوه است ، درحالیکه در بازاریابی سنتی سعی داریم محصول یا خدمت خود را به انبوهی از افراد بیعلاقه ارائه کنیم .
بازاریابی محتوا ، مزیتهای فراوانی دارد، از جمله :
- مشتریان راغبی که صلاحیت آنها از پیش تعیین شده ؛
- هزینههای پایینتر بازاریابی
- نرخ تبدیل بالاتر
- رضایت بیشتر مشتری
- نرخهای پایینتر جذب مشتری (customer acquisition) .
شما خواه ناخواه باید بازاریابی محتوا را بپذیرید ، البته نه فقط به دلیل مزیتهای آن . بلکه به این علت که با وجود زمان بر بودن ، در حال حاضر روشی بسیار کارآمد است و احتمالا ، تنها تکنیک بازاریابی مؤثر در آینده خواهد بود .
به طور مؤثری از بیش استراتژی فروش اینترنتی استفاده کنید
اگر از بیشفروشی (Upsell، تکنیکی در استراتژی فروش اینترنتی است که در آن فروشنده مشتری را ترغیب میکند تا محصول یا خدمات گرانقیمتتر یا محصولی در ارتباط با محصول مورد نیاز خود را خریداری کند) استفاده نمیکنید ، یعنی به راحتی از پولی که میتوانستید به دست بیاورید، میگذرید . تا به حال چند بار در استراتژی فروش اینترنتی ، تنها به این دلیل که فروشنده از شما پرسیده است : «آیا میخواهید همراه غذایتان ، سیبزمینی سرخکرده هم در استراتژی فروش اینترنتی میل کنید ؟ » سیبزمینی سرخکرده سفارش دادهاید ؟ یا در خرید دوم خود از فروشگاهی تخفیف دریافت کردهاید ؟
بیش فروشی برای فروش موفق ، بسیار مفید است . وقتی مشتری محصولی را از شما میخرد و هنوز در حال و هوای خرید کردن است ، راحتتر میتوان محصول دیگری را که مربوط به خرید اصلی است ، به او فروخت . بسیاری از افرادی که کسبوکار آنلاین دارند ، برای فروش محصولاتشان به شعبههای خود ۱۰۰ درصد حق کمیسیون میدهند . زیرا وقتی فردی محصول تبلیغ شده را خریداری کند ، محصول گرانقیمت دیگری نیز به عنوان آپسِل (بیش فروش) ، به او پیشنهاد میشود . بسیاری از افراد به همین روش ، بیشتر درآمد خود از فروش آنلاینِ محصولاتی که اطلاعات آنها را از طریق عکس ، فیلم یا محتوا ارائه میدهند (info products) به دست میآورند .
محصولی را تولید کنید که برای آن، تقاضا در استراتژی های فروش وجود دارد
فهمیدن اینکه مشتری یک استراتژی های فروش چه میخواهد ، بسیار ساده است . آیا در حال حاضر ، محصولی در بازار وجود دارد که مورد نیاز مشتری بالقوهی شما باشد ؟ اگر وجود ندارد ، پس آن را عرضه در استراتژی های فروش کنید . اگر هم چنین محصولی وجود دارد ، به راهحل و محصول بهتری فکر کنید که نیازهای مشتری در استراتژی های فروش شما را برآورده کند . مثلا میتوانید محصولی با کیفیت بهتر ارائه دهید . حتی میتوانید در محصولی که در حال حاضر در استراتژی های فروش عرضه میکنید ، تغییراتی ایجاد کنید و آن را جذابتر کنید .
قیمت گذاری هوشمندانه در استراتژی های فروش و بازار یابی اهمیت زیادی دارد
حتی صلح را نیز میتوان به قیمت بالایی فروخت – بنجامین فرانکلین
بیشتر ما بچه پولدار نیستیم و در هنگام خرید ، قیمتها را با هم مقایسه میکنیم و اجناس ارزانتر را ترجیح میدهیم . حتی وقتی محصولی عالی دارید که همه به آن در استراتژی های فروش و بازار یابی نیاز دارند ، اگر در مقایسه با رقبایتان در استراتژی های فروش و بازار یابی ، قیمت بسیار بالایی برای آن تعیین کنید ، به سختی میتوانید استراتژی های فروش و بازار یابی مناسبی داشته باشید (مگر اینکه شرکت اپل باشید) .