سال ها پیش از این شاید کسی باور نداشت که روزی بستری تحت عنوان شبکه های اجتماعی به یکی از واجبات زندگی بشریت تبدیل شود به نوعی که برای یک مرجع برای مطالعه آموزش، خبر، تبلیغات و فرهنگسازی مورد استفاده قرار بگیرد.
این روز ها شبکه های اجتماعی بر میزان مطالعه مخاطبین نیز تاثیر بسزایی داشته است. تا پیش از این افراد برای کسب اطلاعات بیشتر به کتابها مراجعه مینمودند، این روز ها افراد دیگر نیازی به مطالعه نمیبینند چرا که شبکه های اجتماعی هرچیزی را در قالب فشرده در دسترس مخاطبین قرار میدهند. در این فضا حتما نیاز به جستجوی حرفه ای برای یافتن مطالب مورد نظر نیست؛ زیرا محتواهای جذاب و مفید در حجم کم و عناوین گیرا و حرفه ای در اختیار همگان قرار می گیرد. این موارد یکی از شاخصههای اصلی شبکههای اجتماعی محسوب میشوند و میتوان از آن ها در حوزه های متفاوت از قبیل بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد. در این مقاله هرچند کوتاه به شما خواهیم گفت که شبکههای اجتماعی چه تأثیرات مهمی در توسعه کسب و کار میگذارند.
شبکه های اجتماعی و تاثیر آن ها در بازاریابی
از جمعیت ۸ میلیاردی کره زمین ۳٫۷ میلیارد از فضای مجازی و اینترنت استفاده میکنند. از این جمعیت بزرگ ۲٫۸ میلیارد نفر کاربر های فعال شبکه های اجتماعی هستند. می توان گفت عده ی زیادی از افراد در جهان هر روز به جای چک کردن حساب کاربری ، مطالعه روزنامه ، نگاه کردن به ساعت و خواندن کتاب به طور دائم در حال چک کردن و مرور کردن وضعیت شبکههای اجتماعی, چت با دیگران و حتی پیگیری اخبار روز و گشت و گذار در فروشگاه های منتخب خود هستند.
معمولا اگر به خواستار جذب درصدی از این جمعیت بزرگ باشید، باید از این فرصت استفاده کنیدو به فکر تبلیغات در حوزه ی شبکههای اجتماعی نیز باشید. این روز ها تجارت و پیشرفت اقتصادی، بدون حضور در فضای مجازی تقریباً غیرممکن است چرا که امروزه رقابت نیز روندی دیجیتالی را در پی گرفته است.
گوشیهای هوشمند و نقش آن ها در گسترش شبکه های اجتماعی
از ۲٫۸ میلیارد مخاطب و کاربر فعال در شبکههای اجتماعی، نزدیک به ۲٫۵ میلیارد نفر از تلفنهای همراه هوشمند استفاده میکنند. گسترش روز افزون و تصاعدی گوشیهای هوشمند و قیمت مقرونبهصرفه و مناسب آن ها سبب افزایش دسترسی به شبکههای اجتماعی شده است. علاوه براین بیشتر شبکهها صرفاً برای سیستمعامل گوشیهای هوشمند ارائه میشوند و یا بیشتر قابلیتها و ویژگی های آن ها تنها در نسخههای تلفنی در دسترس هستند که از مهمترین آنها میتوان به سیستم عامل های اندروید و IOS اشاره کرد. با این تفاصیر تبلیغ در چنین فضایی نه تنها سبب رشد سریع برند و افزایش وفاداری مشتریان و متقاضیان میشود بلکه در توسعه کسب و کار شما تاثیر مستقیم میگذارند.
افزون بر تمام نکات بالا، شبکههای اجتماعی به دلیل جذب بالا، در بهبود رتبه وب سایت های اینترنتی هم بسیار مؤثرند. زیرا که یکی از روش های سریع برای افزایش رتبه وبسایتها، دریافت بک لینک ( تحت عنوان لینک هایی هستند که هر صفحه در وب، به وب سایت و یا یک صفحه ی مخصوص فرستاده شود. بک لینک می تواند از یک وب سایت باشد و یا یک دایرکتوری ) از شبکههای اجتماعی است.
بهترین و محبوب ترین نرم افزارهای پیام رسان
نرم افزارهای پیامرسان یکی از قسمت های مهم در حوزه ی بازاریابی اینترنتی هستند. در ایران ، تلگرام بهعنوان یک پیامرسان بیشتر از دیگر شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام کاربر دارد. بر اساس اطلاعات تهیه شده درمجموع تمام کشورهای دنیا واتس آپ، ویچت و مسنجر به ترتیب محبوب ترین و پرطرفدارترین نرم افزار های پیامرسان جهان محسوب میشوند. در حالی که تلگرام تنها در ایران تحت عنوان پیامرسان محبوب شناخته میشود؛ قاعدتاً روش تبلیغات در مناطق مختلف جغرافیایی نیز با هم فرق خواهد داشت. ویژگی های مفید تلگرام مانند ایجاد کانال توانسته طیف گسترده ای از افراد را به خود جذب کند. ویژگی ای که در دیگر برنامهها و نرم افزار ها دیده نمیشود و امکان تبلیغات و بازاریابی اینترنتی را بسیار آسان تر کرده است.