مقدمه
Finance، یک شرکت مشاوره برای برند های تجاری است که به تازگی رتبه بندی خود را از ارزشمندترین برند های دنیا در سال ۲۰۱۸ را منتشر کرد. این شرکت با بررسی دقیق عملکرد کسب و کار را جهت ارزش گذاری برند های تجاری به کار می بندد.
این شرکت برای رتبهبندی برند ها، ویژگیهایی چون بازاریابی و سرمایهگذاری، سهم سرمایه و عملکرد کسبوکار آنها را ملاک قرار داده است و بر این اساس، میزان مشارکت هر یک از برندها را اندازهگیری میکند.
طبق لیست ۵۰۰ برند ارزشمند، زندگی امروزه بشر، کاملا دیجیتالی و وابسته به انواع فناوریها شده است، زیرا اکثر برندهایی که در این لیست قرار گرفتهاند، به بخش فناوری مربوط میشوند.
ارزشمندترین برند های دنیا از نگاه شرکت Finance
۱۰- آی سی بی سی ( ICBC )
ارزش برند: ۵۹٫۲ میلیارد دلار
میزان تغییرات نسبت به سال گذشته: ۲۴%+
رتبه سال قبل: ۱۰
از سال ۲۰۰۸، سهم جهانی ارزش برند چین، به وسیله ICBC (بانک صنعت و تجارت چین)، از ۳% به ۱۵% ارتقا پیدا کرد. این بانک در جایگاه دهم ارزشمندترین برند های دنیا قرار گرفت.
۹- والمارت ( Walmart )
ارزش برند: ۶۱٫۵ میلیارد دلار
میزان تغییرات نسبت به سال گذشته: ۱-%
رتبه سال قبل: ۸
با بسته شدن بیش از ۶۰ فروشگاه این برند، Walmart در مقایسه با سال ۲۰۱۷ جاییگاه خود را از دست می دهد و آینده ای نامعلوم برای این نام تجاری در سال ۲۰۱۸ آغاز شده است.
۸- ورایزن ( Verizon )
ارزش برند: ۶۲٫۸ میلیارد دلار
میزان تغییرات نسبت به سال گذشته: ۵%-
رتبه سال قبل: ۷
عملکرد شرکت ورایزن، نسبت به سال گذشته ۵% افت داشته است، و بخش عظیمی از مشتریانش را توسط تعدادی شرکت کوچکتر مانند تی.موبایل (T.mobile) از دست داد.
۷- مایکروسافت ( Microsoft )
ارزش برند: ۸۱٫۲ میلیارد دلار
میزان تغییرات نسبت به سال گذشته: ۶+%
رتبه سال گذشته: ۵
مایکروسافت از ابتدای سال ۲۰۱۸، حضور قدرتمندی را با ارائه خدمات ابری آغاز کرد. با این وجود، مایکروسافت هنوز از شرکتهایی مثل اَپل و گوگل ارزش کمتری دارد.
۶- اِیتیاندتی (AT&T)
ارزش برند: ۸۲٫۴ میلیارد دلار
میزان تغییرات نسبت به سال گذشته: ۵-%
رتبه سال قبل: ۴
مانند ورایزون، AT & T نیز با ۵٪ کاهش ارزش رو به رو شده است و برای مقابله با این کاهش ارزش در حال گسترش بخش سرگرمی خود است.
۵- فیسبوک ( Facebook )
ارزش برند: ۸۹٫۷ میلیارد دلار
میزان تغییرات نسبت به سال گذشته: ۴۵+%
رتبه سال قبل: ۹
ارزش فیسبوک نسبت به سال گذشته ۴۵% رشد داشته و از رتبه ۹ در سال ۲۰۱۷، به رتبه ۵ صعود کرده است. این شرکت، بیشترین سود را از محتوای دیجیتال خود به دست آورده است.
۴- سامسونگ ( Samsung )
ارزش برند: ۹۲٫۳ میلیارد دلار
میزان تغییرات نسبت به سال گذشته: ۳۹+%
رتبه سال قبل: ۶
سامسونگ سال قبل در جایگاه ششم لیست ارزشمندترین برند های دنیا قرار داشت، و امسال با صعود به رتبه چهارم، به عنوان یکی از قدرتمندترین شرکتهای فناوری دنیا به شمار میرود.
سامسونگ علاوه بر گوشیهای گلکسی، تبلت، تلویزیون، لوازم خانگی، سیستمهای امنیت خانگی و غیره را نیز به بازار عرضه کرده است.
۳- گوگل ( Google )
ارزش برند: ۱۲۰٫۹ میلیارد دلار
میزان تغییرات نسبت به سال گذشته: ۱۰-%
رتبه سال قبل: ۱
گوگل با وجود عملکرد خوبش در سال ۲۰۱۷، امسال از رتبه ۱ به رتبه ۳ ارزشمندترین برند های دنیا سقوط کرد.
اگرچه گوگل بهترین موتور جستجوگر را داشته و در زمینه فناوری سرور ابری پیشرو است، اما در مقایسه با رقیبانش، تمرکز و انرژی کمتری را صرف تقویت سایر بخشها کرده است.
۲- اَپل ( Apple )
ارزش برند: ۱۴۶٫۳ میلیارد دلار
میزان تغییرات نسبت به سال گدشته: ۳۷%
رتبه سال قبل: ۲
اپل از لحاظ ارزش برند، با وجود کاهش ارزش ۲۷% سال ۲۰۱۷، امسال نیز مانند سال قبل، جایگاه دوم ارزشمندترین برند های دنیا را از آنِ خود کرد.
حدود دو سوم از سود اپل از طریق فروش آیفون حاصل میشود. بنابراین، سال آینده، سایر شرکتهای تولیدکننده تلفن همراه، برای تصاحب جایگاه اپل، باید فروش بیشتری نسبت به این شرکت داشته باشند.
۱- آمازون ( Amazon )
ارزش برند: ۱۵۰٫۸ میلیارد دلار
میزان تغییرات نسبت به سال کذشته: ۴۲+%
رتبه سال قبل: ۳
آمازون با کسب ارزشی بالای ۴۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷، از لحاظ سود سهام و بازار سرمایه، بزرگترین شرکت تجارت آنلاین به شمار میرود.
آمازون فراتر از یک خرده فروش آنلاین، ساختار ابری و الکترونیک را تولید می کند و در جریان موسیقی و ویدئو حضور دارد و در ساخت برنامههای تلویزیونی فعالیت دارد.
در سال ۲۰۱۷، آمازون حق مالکیت شرکت مواد غذایی هولفودز (Whole Foods) را در اختیار گرفت و به این ترتیب، محدوده فعالیتهای خود را از حوزه دیجیتال فراتر برد.