منظور از لحن برند یا همان Tone of Voice فقط محتوای مطالب نیست ، بلکه منظور نحوه بیان آن است . با ما تا پایان این مطلب زیبا و جذاب همراه باشید .
مقدمه درباره لحن برند
آنچه را «زبان برند» می نامیم ، در حقیقت کلمات ، عبارات و اصطلاحاتی هستند که یک شرکت یا مؤسسه برای توضیح و توصیف خود یا محصولاتش از آنها استفاده میکند . زبان برند به ویژه برای تیمهای فروش ، مارکتینگ و کپیی رایترهای تبلیغاتی اهمیت به سزایی دارد، چرا که با تشکیل و ترویج زبان مثبتی برای برند ، یک شرکت می تواند خود را از رقبایش متمایز ، و در ذهن مردم ارتباطی عمیق میان محصولاتش با کلمات و عباراتی خاص ، ایجاد کند .
پیش از پرداختن به جزئیات این مقاله که درباره فواید برندینگ هست ، لازم می دانم به نکته مهمی اشاره کنم . برندینگ دیجیتال فرایندی پیچیده و نیازمند آگاهی است ، که به نتیجه رسیدن آن سال ها زمان می برد و نیازمند مداومت و پایداری در سیاست های مدیریتی است . لازم به توضیح نیست که خلق زبان برند ، بدون طی کردن مسیر صحیح و برداشتن گام های هدفمند و مناسب برندینگ دیجیتال ، ممکن نیست .
لحن برند چیست
منظور از لحن برند یا همان Tone of Voice فقط محتوای مطالب نیست ، بلکه منظور نحوه بیان آن است . برای دست یابی به لحنی مناسب برای برند خود نه تنها باید کلمات درست را انتخاب کنید ، بلکه باید آنها را به درستی در کنار هم قرار داده و با ریتم و سرعت مناسبی جملات را بیان کنید . معمولاً در دنیای کسب و کار و بازاریابی عبارت لحن برند فقط با مطالب نوشتاری سر و کار دارد نه صحبت های گفتاری . لحن برند در همه محتواها از جمله وب سایت ، شبکه های اجتماعی ، ایمیل ها ، بسته بندی محصولات و غیره به کار می رود و در برندینگ شهری هم نکته مهمی است .
علت اهمیت Tone of Voice در لحن برند چیست
لحن برند بیانگر هویت مدیران برند است
با توجه به جمله بالایی متوجه می شویم که فقط محصول یا خدماتی که یک شرکت ارائه می کند مهم نیستند ، بلکه هویت آن هم اهمیت بسیاری دارد . لحن برند در روح آن نفوذ کرده و نمایانگر شخصیت و ارزش های آن است . لحن برند نمایانگر افراد پشت صحنه و دخیل در کارها است و میزان علاقه ، نفرت، انگیزه و به طور کلی آنچه که آنها می خواهند به مردم نشان بدهند می باشد که نکته بسزایی در مورد برندینگ شخصی است .
لحن برند شما را از رقبا متمایز می کند
لحن برند شما باید با لحن دیگران فرق داشته ، قابل تشخیص و خاص باشد . ممکن است در نظر گرفتن تمام این نکات بسیار سخت به نظر برسند ، اما با دقت متوجه می شویم که آنها را در زندگی روزمره خودمان به کار می بریم . همه ما لحن مورد نظر را در گفتار و نوشتار خود به شیوه خودمان به کار می بریم .
البته فرهنگ و گویش نقش بسیار مهمی در به کار بردن لحن مناسب در گفتار ما بازی می کنند . اما با این حال باز هم اصطلاحات ، نحوه بیان ، تکیه کلام و سرعت مخصوص به خود را در بیان جملات داریم .
بعنوان مثال فروشگاه اینترنتی دیجی کالا برای محصولات دارای تخفیف عبارت “پیشنهاد شگفت انگیز” را انتخاب کرده است که در مخاطب ایجاد هیجان میکند ولی در مقابل فروشگاه شیکسون برای همین بخش در سایت خود از عبارت “پیشنهاد ویژه” بهره برده است که یک لحن منطقی و رسمی را القا میکند .
لحن برند برای شما اعتمادسازی می کند
طبق تحقیقات به عمل آماده ارتباط بسیار قدرتمندی بین آشنایی و اعتماد وجود دارد . ذهن ما برای پردازش موضوعی که با آن آشنایی داریم کمتر به زحمت افتاده در نتیجه در برخورد با آن موضوع بیشتر احساس راحتی میکند . در این شرایط از بودن در کنار آن لذت بیشتری می بریم .
به یاد داشته باشید که اولین قدم در ایجاد زبانی خاص برای برند شما ، شناسایی لغاتی است که جزو قوانین برندینگ محسوب می شوید . که می خواهید آنها را تصاحب کنید . باید این لغات را بر اساس کلماتی برگزینید که به بهترین شکل بیان کننده شخصیت برند شما هستند . لغاتی که انعطاف پذیر بوده و جایگذاری آنها در انواع مختلف جملهها آسان باشد . کلید دستیابی به یک زبان برند شکست ناپذیر ، جایگذاری و ادغام دایره لغات و لحن بیان اختصاصی برند شما ، در ذره ذره ابزارها و پیامهای ارتباطی است که به هر نحوی به برند شما مرتبط می شوند ، حتی تمامی ارتباطات درون سازمانی که جزو قوانین برندینگ است .
پس تا زمان هست زبان برندتان را ارزیابی کنید ، درباره لغاتی که می خواهید تصاحب کنید تصمیم بگیرید و این فرایند زمانبر و طولانی را از همین حالا آغاز کنید . این فرایند هزینه زیادی در بر ندارد و ممکن است برایتان به تبلیغی همیشگی و رایگان در فرهنگ لغت دهخدا تبدیل شود که یکی از فواید برندینگ هست .