بازاریابی خرده فروشی با مطلبی مفید و کاربردی در زمینه بازاریابی در خدمت شما همراهان عزیز سایت ایران تبلیغ هستیم ، خوب حواستان را جمع کنید و تاپایان همراه ما باشید .
بازاریابی خرده فروشی
چیدمان و آرایش فروشگاهی ، هنر بهره بردن از عناصر مختلفی است که به کارگیری ترکیب مناسب آنها ، موجبات جذب ، تشویق و تحریک مشتریان احتمالی را فراهم کرده و ضمن کشاندن آنها به فروشگاه و قفسه های فروش ، محیطی جذاب ، چشم نواز ، مهیج و اقناع کننده را برای ایشان به ارمغان خواهد آورد .
بازاریابی خرده فروشی هدف اصلی از چیدمان و طرح بندی یک فروشگاه یا مرکز خرید ، طراحی و خلق فضای مشتری پسند و زیبایی است که بتواند وفاداری مشتریان را به فروشگاه و محصولات آن ، افزایش داده و تصویری مطلوب و موثر از آن را در ذهن مشتریبرجای بگذارد . این فرآیند می تواند از طریق دقت و اهتمام در مکان یابی علمی فروشگاه ، معماری مناسب فضای خارجی و داخلی ، برنامه ریزی مطلوب عناصر داخلی از قبیل رنگ ، نور و سیستم تهویه و نیز آرایش و نمایش چشم نواز محصولات ، انجام پذیرد .
بازاریابی در خرده فروشی تمامی این موارد برای تحقق اصل مشتری نوازی و ارائه خدمات متمایز به مشتریان به منظور افزایش ضریب ماندگاری آنها در هر کسب و کاری صورت می گیرد . از مزایای ارائه این گونه خدمات به مشتریان ، بازاریابی در خرده فروشی می توان به متمایز شدنفروشگاه از رقبا ، بهبود تصویر فروشگاه در ذهن مشتریان، کاهش حساسیت قیمتی ، افزایش رضایت مشتریان ، حداکثر شدن مشتریان وفادار و مدافع فروشگاه ، افزایش شهرت ، بهبود روحیه کارکنان ، افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها اشاره کرد .
آمیخته خرده فروشی یا ۴PLAIM
بازاریابی خرده فروشی آمیخته خرده فروشی ، بازاریابی خرده یک اصطلاح و شکل ویژه ای از آمیخته بازاریابی برای خرده فروشان است و به متغیرهایی اشاره می کند که توسط فروشنده می تواند به روش های گزینشی جهت رسیدن به یک استراتژی بازاریابی برای جذب مصرف کننده ترکیب شود . (این اصطلاح برای نخستین بار ، توسط وحید نثائی در کتاب « اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی » مطرح شد . )
آمیخته خرده فروشی یا « فور پی لایم (۴PLAIM) » برگرفته از سرنام متغیرهای نیروی انسانی ، تنوع و طبقه بندی محصولات ، قیمت گذاری ، تبلیغات و ترویج ، موقعیت مکانی خرده فروشی ، عناصر فضای داخلی ، برنامه ریزی فضای داخلی و چیدمان و نمایش محصولات است ، که می تواند به عنوان یک نقشه راه موثر و کارآمد برای فروشندگان و صاحبان کسب و کارهایی همچون رستوران ها ، سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها ، فروشگاه های کوچک و متوسط مواد غذایی ، پوشاک ، لوازم آرایشی و بهداشتی ، داروخانه ها و… به شمار آید .
۱ – نیروی انسانی Personnel
امروزه در هر فروشگاهی حضور یک فروشنده یا نیروی کاردان فروش ، بسیار ضروری به نظر می رسد ، زیرا در هر کسب و کار ، این پرسنل فروش است که در تعامل مستقیم با مشتری هستند . به سخنی بهتر ، می توان پرسنل فروش را چهره و دکور هر مغازه یا فروشگاه برای مشتری تازه وارد دانست که معرفی کننده فروشگاه و مالک آن است .
بازاریابی شبکه ای خرده فروشی یک نیروی فروش باید در همه حال از نظر ظاهر مانند یک فرد حرفه ای باشد . به همین دلیل صاحبان و ذی نفعانفروشگاه ها ، به خصوص فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای باید نگاه ویژه ای به پرسنل خود داشته باشند ، زیرا آنها نیز نوعی مشتری (درونی) به شمار می آیند که جلب رضایت ایشان ، در نهایت به رضایت مشتریان منجر خواهد شد . در دنیای کنونی ، محققان، اثربخشی تمام تکنیک ها را در نهایت به عامل انسانی نسبت می دهند .
بازاریابی شبکه ای خرده فروشی از همین رو ، اهمیت کارکنان حتی از خود مشتریان بیشتر است ، زیرا این کارمند خوب است که می تواند مشتریانخوب را برای فروشگاه ما جذب کند . در نتیجه می توان گفت کارکنان مشتری نواز ، باعث جلب رضایت مشتری می شوند و جلب رضایت مشتری ، باعث افزایش سود آوری سازمان می شود .
اجزای تشکیل دهنده متغیر نیروی انسانی
برخی مولفه های مهم نیروی انسانی در فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای عبارت است از :
۱ – میزان اطلاعات و دانش
۲ – توجه و مراقبت از مشتری
۳ – رفتار دوستانه
۴ – نحوه معرفی محصول
۵ – تعداد پرسنل
قیمت Pricing
تصمیمات بازاریابی خرده فروشی قیمت ، مقدار پولی است که صاحبان فروشگاه در قبال محصولات فروخته شده به مشتریان ، از آنان مطالبه می کند . در تعریفی دیگر ، قیمت یک معیار کمی و قابل سنجش و مقایسه است و نسبت به کیفیت که باید تجربه شود تا مرغوب بودن آن تایید شود ، سریع تر و موثرتر ، مصرف کننده احتمالی را به انتخاب و خرید کالا متقاعد می سازد .
تصمیمات بازاریابی خرده فروشی از این رو قیمت می تواند از مهم ترین حربه های فروش برای عرضه کننده و همچنین از قوی ترین انگیزه های خرید برای تقاضاکننده باشد . شناسایی میزان حساسیت به قیمت کالاها و خدمات ویژه ، برآورد اثربخشی نسبی قیمت درآمیخته بازاریابی ، بررسی شدت رقابت قیمت در بازارهای خاص ، ارزیابی نقش تخفیفات تجاری در کمک به توسعه یا ورود به بازار از مواردی است که در این رابطه بررسی می شود .