خب باید بگوییم در جک مارکتینگ برای اینکار همیشه لازم نیست بودجه زیاد و یک تیم بزرگ از افراد را برای ساخت یک کمپین تبلیغاتی تشکیل دهید . با ما همراه باشید .
مقدمه درباره جک مارکتینگ
بر اساس آخرین تحقیقات یک شرکت خدمات اجاره کتاب درسی در مورد جک مارکتینگ ، شرکت Chegg، تقریبا ۸۰ درصد جوانان و نوجوانان تبلیغاتی که باعث خنده آنها شده را به یاد میآورند . و این پدیده فقط در جوانان زیر ۲۱ سال رایج نیست و حتی افراد دیگر نیز ممکن است جکهای قدیمی که در تبلیغات دیدهاند را به یاد بیاورند . در واقع اگر برای تبلیغ یک محصول اگر به شکل درستی از عبارات «خنده دار» استفاده کنید ، شانس اینکه تبلیغ شما برای مدت زیادی در حافظه افرادی که آنرا دیدهاند در جک مارکتینگ بماند، بیشتر است .
جک ولش (Jack Welch) طی ۲۰ سال، شرکت جنرال الکتریک را به شرکتی با سرمایه بازار ۴۵۰ میلیارد دلاری و به یکی از تحسین برانگیزترین برندهای جهان تبدیل کرد . با گسترش دادن و استفاده کردن از سامانه کیفیتی شش سیگما تمرکز کردن بر بازار جهانی و پایبندی به اصل ثابت کن ، بفروش و یا کسب و کارت را تعطیل کن ، از جهات بسیاری به شکل دهی مدرن امروزی کمک کرد .
خندهدار چیست در مارکتینگ وب
موضوع به این راحتیها هم در مارکتینگ وب نیست و شما نمیتوانید با هرچیزی یا هرکسی شوخی کنید . درواقع استفاده از عبارات خندهدار در کمپینهای تبلیغاتی عموما خیلی دیده میشود و برای برخی حتی خط قرمز هم به حساب میآید . با این شرایط «جک مارکتینگ» چه تعریفی دارد ؟ مشخصا چیزی که برای یک فرد ۱۸ ساله در مارکتینگ وب یا بزرگتر جذاب و خندهدار به نظر میرسد ، ممکن است برای فردی که سن کمتری دارد خندهدار نباشد . بنابراین اینکه مخاطب خود را به خوبی بشناسید و رنج سنی آنها را بدانید ، شما را در این مسیر کمک خواهدکرد .
موضوعات داغ را فراموش در مارکتینگ نکنید
این یعنی توجه کردن به ترندها و نشانهها در مارکتینگ که مستقیما میتواند هم روی برند و هم روی هسته اصلی مشتریان شما تاثیر گذار باشد . باید ببینید امروز چه اخباری داغتر شده و بتوانید با استفاده از شوخی ، برای خود بازاریابی کنید . اما فراتر از آن، چند قانون وجود دارد که هر بازاریاب باهوشی باید آنها را به هنگام در مارکتینگ استفاده از شوخی و جک در بازاریابی رعایت کند .
مراقب موضوعات حساس و بحث برانگیز در مارکتینگ و تبلیغات باشید
گاهی وقتها بهتر است موضوعاتی که پتانسیل مارکتینگ و تبلیغات بحث برانگیز بودن را دارند را رها کنید و به فکر استفاده از آنها نیفتید . برای مثال در کشور ما میتوان به مسائلی که در لطیفهها در مارکتینگ و تبلیغات به شهرهای مختلف نسبت میدهند اشاره کرد که توصیه میکنیم هرگز سراغ این مسائل نروید . حتی اگر بروید هم ممکن است توجهات را جلب کنید و بین مردم شناخته شده بشوید اما در نهایت این موضوع میتواند به برند شما ضربههای جبران ناپذیری وارد در مارکتینگ و تبلیغات کند .
بهترین شوخیها به صورت طبیعی به وجود میآیند
لازم نیست برای اجرای کمپین جک مارکتینگ ، شوخیهای خاصی را طراحی کنید و آنها را به زور تحویل مردم بدهید . چراکه درواقع مردم خیلی خوب فرق بین لطیفههای طبیعی نسبت به دیگر موارد را تشخیص میدهند .
در مارکتینگ و بازاریابی از اینکه با خودتان شوخی کنید نترسید
مردم زمانی به شما پاسخ میدهند که شما هم از خود فروتنی در مارکتینگ و بازاریابی نشان دهید . اشکالی ندارد اگر هر ازگاهی حتی شوخیهایی درباره برند خودتان منتشر کنید . این کار باعث میشود نوعی حس جانبخشی هم به برند و کسب و کار شما اضافه شود که میتواند در بین مخاطبان اثر مثبتی داشته و به شما بیشتر اعتماد کنند .
سختش نکنید در مارکتینگ و فروش
اگر برای قشر خاصی از مخاطبان در مارکتینگ و فروش مثل دکترها یا وکیلها ، تبلیغ نمیسازید پس خیلی سختش نکنید . از اصطلاحات تخصصی در کمپین جک مارکتینگ خود استفاده نکنید تا عامه مخاطبان متوجه منظور شما بشوند و پیام بازاریابیتان را دریافت کنند . فراموش نکنید اگر مجبور هستید توضیح دهید که کمپین شما برای خنده اجرا شده ، پس اصلا خنده دار نیست و تاثیرگذاری نخواهد داشت .
با رعایت این موارد میتوانید یک کمپین جک مارکتینگ را به شکلی مناسب و خوب اجرا کنید و به نتیجه دلخواه خودتان هم برسید . نمونههای خارجی از جک مارکتینگ زیاد در مارکتینگ و فروش است اما عموما به دلیل تفاوتهای فرهنگی فقط به یک مورد از آنها اشاره میکنیم و سپس سراغ نمونههای ایرانی در مارکتینگ و فروش خواهیم رفت .
یکی از کارهایی که کافهها انجام میدهند ، نوشتن بخشی از منو روی تختههای چوبی و گذاشتن آنها جلوی در مغازهشان است . مثل عکس زیر که روی تابلو نوشته شده :
اشک دشمنان ما در مارکتینگ چیست
در داخل کشور هم نمونههای این چنینی در مارکتینگ چیست را احتمالا جلوی کافهها دیدهاید . یکی دیگر از موارد جک مارکتینگ ، سپردن تبلیغات به سازندگان ویدئوهای طنز است . برای مثال محمدامین کریمپور که دیگر امروز یکی از سلبرتیهای فارسی زبان اینستاگرام شده ، تقریبا در تمام ویدئوها ، تبلیغ یک محصول یا سرویس در مارکتینگ چیست را با چاشنی طنز مخلوط کرده و اتفاقا هم استقبال خوبی از کارهای او شده است .
نمونه دیگر سروش رضایی در مارکتینگ چیست است که با کارهای انیمینشنی خود توانسته توجهات زیادی را جلب کند و در همین راستا نیز برای دیگر شرکتها و محصولات را در مارکتینگ چیست تبلیغ کرده است . نکته مشترک در بین تبلیغات محمدامین کریمپور و سروش رضایی ، ثابت بودن طیف مخاطبان است . درواقع کسانی که سفارش این تبلیغات را میدهند میدانند که اسم برندشان توسط افراد مختلف جامعه دیده خواهد شد و گروه خاصی از مردم در این دسته جای نمیگیرند .
در پایان باید بگوییم شوخی و لطیفه در بازاریابی اگر درست استفاده شود ، میتواند عامل تاثیرگذاری باشد . بازاریابهایی که قصد دارند با کمدی پیام بازاریابی خود را برسانند ، باید ابتدا مخاطبان هدف خود را بشناسند . سپس آن کسب و کار هم باید همکاری کند تا بتوانند با ارائه یک محتوای مرتبط ، از عنصرهای خنده آور برای بازاریابی استفاده کنند . به عنوان آخرین جمله باید بگوییم در این زمینه حتما حواستان باشد با موضوعات حساس شوخی نکنید و آماده شوخی کردن با خودتان و کسب و کارتان را داشته باشید .