مذاکره موفق با مطلبی مفید و کاربردی در خدمت شما همراهان و مشتریان عزیز سایت ایران تبلیغ هستیم تا پایان این مقاله کاربردی همراه ما باشید تا از این مطلب کاربردی نهایت استفاده را ببرید .

مذاکره موفق و اصول آن در بازاریابی

مذاکره موفق و اصول آن

در مذاکرات باید به منافع موجود در موضوعات توجه کرد و تمرکز خود را بر وضع عنوان شده و گفتارها و خواسته‌های ظاهری طرف معطوف نکنیم ، به عبارت دیگر ، در مذاکرات باید به آنچه موجب ایجاد منافع برای دو طرف می‌شود ، توجه کرد و تمرکز بر موضع ، الزاما موجب یک توافق منطقی نخواهد شد .

روش های مذاکره موفق

مذاکره کننده موفق  هدف مذاکره درگیر کردن طرفین مذاکره کننده با بخشی از منافع موجود در مذاکره نیست ، بلکه هدف مذاکره درگیر کردن طرفین مذاکره با حداکثر منافع مشروع موجود در مذاکره است .
به عبارت دیگر ، هدف مذاکره سازش یا حد وسط چیزی را گرفتن نیست ، هدف مذاکره ،فنون مذاکره موفق  بازی کردن با تمامی شرایط موجود در موضوع مذاکره است که هر کدام از طرفین به‌رغم تفاوت در نوع نگاهشان به موضوع ، بتوانند از حداکثر منافع بالقوه بهره‌برداری کنند . همان‌طور که عنوان شد ، برای رسیدن به این منافع باید نیاز طرف را درک کرد ، نه خواسته وی را .
وقتی به نیاز طرف متمرکز می‌شویم ، دلیل و چرایی بروز خواسته را متوجه می‌شویم . پس ، در مواردی که قادر نیستیم خواسته یا موضع طرف را برآورده کنیم یا قائل به برآورده کردن آن نمی‌باشیم ، از طریق تمرکز بر روی نیاز می‌توانیم راه دیگری را برای رسیدن به منافع دو طرفه معرفی کنیم که هماهنگی بیشتری با شرایط وضعیت ما دارد . باید توجه کرد در بحث تجارت و صنعت ، شرایط قراردادها بسیار متنوع است .
اصول مذاکره موفق متاسفانه بسیاری از افراد یا شرکت‌ها یا سازمان‌ها قبل از هر چیزی در مذاکرات خود به بحث قیمت می‌‌پردازند ، باید دانست که قیمت آخرین موضوعی است که باید مورد بررسی قرار گیرد نه اولین آنها ؛ زیرا با تغییر سایر شرایط قرارداد عملا می‌توان ارزش قیمت یک کالا را بالا یا پایین آورد . از مواردی که می‌تواند بر ارزش قیمت‌‌گذاری تاثیر زیادی بگذارد ، می‌توان شرایط پرداخت ، تعداد یا دفعات درخواست محصول ، گارانتی و تضمین‌های مختلف ، مکان ارائه محصول و غیره را نام برد .

مذاکرات موفق

بنابر این مذاکره‌کننده باید بداند در صورت اصرار طرف روی یک قیمت معین می‌تواند از طریق سبک و سنگین کردن سایر شرایط ، مسیری را طراحی کند که هر دو طرف به سودآوری لازم برسند .
در مذاکرات ، برای درک نیازهای شخصی مقابل ، از کلمه یا مفهوم «چرا» استفاده می‌کنند که به آن «چرای مقدس» می‌گویند . البته استفاده از خود کلمه چرا می‌تواند در برخی مذاکرات مقداری بی‌ادبانه جلوه کند . بدین رو منظور اصلی از چرای مقدس آن است که دلیل خواسته در قالب جملات سوم شخص یا مجهول ، به طرز مودبانه‌ای ادا شود .

فنون مذاکره موفق در قالب مثال

در مثال بازرگانی که می‌خواست با خرید طعامی هم خود و هم طوطی و هم چهار پایش را تغذیه کند ، می‌بینیم که فرد با انتخاب هندوانه و اختصاص هسته هندوانه به طوطی ، پوست به چهار پا و خود میوه به خود با یک تصمیم قادر شد هر سه را به حداکثر منافع موجود در یک هندوانه برساند ، در صورتی که می‌توانست با تقسیم بر سه کردن هندوانه ، عملا هر سه موجود را با بخش‌هایی از هندوانه درگیر کند که عملا قادر به رفع نیازهای آنها نبود .

شایسته تاکید است که در مذاکرات درک تفاوت بین نیاز و خواسته از ضروریات است . برای درک تفاوت بین نیاز و خواسته مثالی دیگر ارائه می‌شود .
استفاده از آب برای رفع تشنگی می‌توان از سایر نوشیدنی‌ها همچون آب میوه ، چای ، نوشابه و غیره استفاده کرد . اینکه آب را نیاز در نظر بگیریم ، یعنی عملا توانمندی خود را برای رفع نیاز واقعی طرف محدود کرده‌ایم و این‌گونه اشتباهات نیز می‌تواند مسیر مذاکرات را به سادگی منحرف کند .

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
درباره محمد نصرتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *