در قسمت اول و دوم ” ویژگی های طراحی سایت تجاری ” به برخی نکات طراحی سایت تجاری موفق اشاره شد. در این قسمت به ادامه ی این نکات می پردازیم.
چه مواردی جز ویژگی های طراحی سایت تجاری موفق محسوب می شوند
امروزه داشتن وب سایت برای شرکت ها امری ضروری می باشد و در صورتی که شرکت ها بخواهند سهمی از بازار اینترنت داشته باشند و از طریق اینترنت بازاریابی خود را گسترش دهند باید به طراحی سایت تجاری خود بپردازند. در ادامه به ویژگی های یک طراحی سایت تجاری موفق مو پردازیم تا کسانی که تمایل به طراحی سایت تجاری برای خود دارند با آن ها آشنا شوند :
ویژگی های طراحی سایت تجاری موفق : سازگاری با موبایل و تبلت
گوشی های هوشمند و تبلت ها سهم زیادی را در ترافیک وب ها دارند و از آنجایی که قیمت گوشی های موبایل مدام ارزانتر می شود تعداد افرادی که از این دستگاه ها استفاده می کنند در حال افزایش است پس در طراحی سایت تجاری خود حتما واکنش گرا بودن را در نظر بگیرید. در حال حاضر ۷۰% کارها ظرف یک ساعت از طریق سایت هایی که برای موبایل طراحی شده اند انجام می شود ، به این معنی که افراد غالبا هدفدار در وب جستجو می کنند ، مثلا می خواهند کاری انجام دهند ، خرید بکنند و یا چرخی بزنند. اگر کسی رستوران خاصی را در این گوشی های هوشمند جستجو کند ، احتمال بسیار زیاد ظرف یک ساعت آینده در همان رستوران مشغول غذاخوردن خواهد بود. بنابراین بهتر است که وب سایت شما در گوشی های هوشمند خوانا باشد.
تا دو سال گذشته ، طراحی وب به معنای طراحی برای یک کامپیوتر بود ولی اکنون به معنای طراحی برای هر چیزی است که با اینترنت ارتباط داشته باشد ، مانند لپ تاپ ها ، تبلت ها و گوشی های هوشمند که البته همه آنها سایزهای نمایشگر متفاوتی دارند. بنابراین شما باید طراحی واکنش گرا ( Responsive Design ) انجام دهید.
طراحی وب سایت واکنش گرا شما را قادر میسازد تا از پهناهای متغیر استفاده کنید به این شکل که طرح وب سایت شما ، خود را با هر نمایشگری که از طریق آن جستجو شده است ، وفق می دهد. شما میتوانید یک کد HTML وارد کنید به این ترتیب که نوار کناری صفحه تنها ۲۰ % از پهنای صفحه را اشغال کند و مابقی ۸۰ % اختصاص به بدنه اصلی وب سایت پیدا کند. بنابراین طرحها قابل تنظیم و تصاویر مقیاس پذیر هستند ، لذا میتوان تجربه وب بهتری در هزاران وسیله و ابزار داشت.
ویژگی های طراحی سایت تجاری موفق : امنیت
وقتی شما فروش اینترنتی انجام می دهید ، لازم است تلاش کنید تا امنیت سایتتان را توسط مجوز SSL پوشش دهید ( ارتقا دهید ) . SSL ارتباطات بین شما و مشتریان را به صورت رمز میکند ( مانند شماره کارت اعتباری و … ) که این امر سبب کاهش ترس آنها از برملاشدن چنین اطلاعاتی میشود ، چرا که در محیط وب چنین دزدی های هویتی بسیار زیاد میباشد.
ویژگی های طراحی سایت تجاری موفق : تشخیص نیازهای مخاطبان
پرتال های موفق اینترنت ، چه آن ها که هر ساله توسط جایزه بین المللی وب به نام webby awards اعلام می شوند و چه آن ها که در فهرست alexa قرار دارند و چه آن ها که پر مخاطب هستند و معروف ، همه دارای ظرفیت ها و قابلیت هایی برای تشخیص نیازهای مخاطبان بالفعل و بالقوه خود هستند تا ضریب فعالیت ها را افزایش دهند. پرتالی که نتواند با طیف های مختلفی از کاربران خود ارتباط برقرار کند و اطلاعات آن را دریافت و دسته بندی کند ، در نیاز سنجی کاربران با مشکلات رو به رو می شود و در دراز مدت ، فرصت رقابت را در اختیار رقیبان قرار می دهد. نیاز سنجی متداول و مداوم ، یکی از ویژگی های طراحی سایت تجاری موفق و از ابزارهای رقابتی در راه اندازی و مدیریت سایت های وب می باشد.
نیازسنجی به ما کمک می کند تا متوجه شویم که کاربران از کدام بخش های پرتال بیشتر بازدید می کنند و موتورهای جست و جو بر اساس چه کلید واژه ها و روش هایی کاربران پراکنده را به سایت و صفحات مختلف آن راهنمایی می کنند. از طرفی دیگر ، پرتال باید ابزارهای مختلفی برای دریافت نظرات و اطلاعات کاربران هدف و غیر هدف در اختیار داشته باشد تا برای ارتقای توان افزایی اثربخش خود برنامه های مدونی را شناسایی و در دستور کار قرار دهد. کاربران متخصص یا lead user که امروزه به عنوان بخش جدایی ناپذیر در مدیریت خلاقیت و نوآوری در خدمات به شمار می روند ، نقش مهمی در ارتقای کاررایی سایت و کسب و کارهای انلاین دارند.
قسمت هایی برای ارتباط پیوسته با مشتریان
طراحی سایت تجاری خود را به گونه ای انجام دهید که همواره تلاش کنید تا با کاربران در ارتباط باشید. کاربرانی که هفتگی به سایت و محتوای آن مراجعه می کنند ، بهترین تبلیغ کنندگان برای کسب و کار شما هستند. بهترین رقبا ، مشتریان شما هستند. چرا که بهترین منتقدان و صادق ترین آن ها هستند. چرا که از خدمات شما همواره استفاده می کنند. پس راه هایی برای تعامل با آن ها در اختیار داشته باشید و از فرصت های مختلفی برای تعامل دو سویه با آن ها استفاده کنند.
فرم های آنلاین ، بخش ارتباط آنلاین و ارتباط از طریق شبکه های اجتماعی ، قابلیت هایی برای تعامل با کاربران و مخاطبان سایت می باشد که وب مسترها باید در دوران امروزی به آن کاملا اشراف و آگاهی داشته باشند. کم تر سایت موفقی در دنیا موجود است که مخاطبان نتوانند از طریق شبکه های اجتماعی ، با مسئولان شرکتی و پرتالی در ارتباط نباشند. هر اندازه با مخاطبان بیش تر در ارتباط باشید ، نیازهای آن را بهتر تشخیص داده و برای ارضای این نیاز بهتر تلاش خواهید کرد.