شراکت های چند نفره ، مغازه های چند بر، اجاره های میلیونی ، بازگشت سرمایه ، خرج های نفس گیر و…. را دور بریزید. این روزها کسب و کار در اینستاگرام رقم می خورد.
همین گوشی های هوشمند که دیگر می توان آن را در دست همه مشاهده کرد ، برای خیلی ها سودهای کلانی به همراه داشته که هیچ وقت تصورش را هم نمی کردند.
مخصوصا خانم هایی که با کمی سرمایه و البته درایت ، خیلی زود توانسته اند سلیقه و نیاز کاربران را تشخیص دهند و در عرض کم تر از یک سال ، از یک پیج ساده اینستاگرامی به یک مغازه در خیابان میرداماد برسند.
این جا هیچ چیز غیرممکن نیست. شما می توانید از فروش لباس های ساده شروع کنید و یا با خلاقیت و ذوق خود ، دستبندهای ارزان قیمت درست کنید و با همین روش ، آرام آرام پله های ترقی و درآمدزایی را طی کنید ، بدون آن که نگران پول اجاره ، سرمایه اولیه و… باشید.
از طرف دیگر ، کسب و کار در اینستاگرام به راه افتاده که صاحبان آن سودهای کلانی را به دست می آورند : خرید و فروش صفحه اینستاگرام.
در این گزارش از زار و رمزهای فروش های اینستاگرامی و سودهای خوبی که به راحتی تا ماهی هفت ، هشت میلیون تومان نیز می رسد ، نوشته ایم.
این گزارش را بخوانید تا باور کنید چگونه یک نوجوان ۱۳ ساله ماهی ۷ میلیون تومان از راه خرید و فروش صفحات اینستاگرامی درآمد دارد!
چرا کسب و کار در اینستاگرام رونق گرفت؟
تا چند سال پیش، فیس بوک به عنوان مکانی برای خرید و فروش درآمده بود اما نتوانست میان همه کاربران اینترنتی جا باز کند و فقط در میان عده محدودی این خرید و فروش ها وجود داشت.
اینستاگرام اما خیلی زود جای خود را میان دل کاربران باز کرد. این اتفاق به سه دلیل رخ داد:
دسترسی آسان به اینستاگرام از دلایل اصلی رونق کسب و کار در اینستاگرام است.
یک گوشی هوشمند کافی است تا در هر لحظه و هر مکان به اینستاگرام متصل شد اما دسترسی به فیس بوک برای افراد کم حوصله و ناآشنا به اینترنت سخت است.
– اینستاگرام فیلتر نیست و همین موضوع دسترسی کاربران رابرای کسب و کار در اینستاگرام بسیار راحت تر کرده است.
فروش لباس ، روی بورس
اگر به صفحات مختلف اینستاگرام سر زده باشید ، حتما متوجه شده اید که فروش انواع لباس ، یکی از کسب و کارهای پر رونق در اینستاگرام است.
«مجید رضایی» یکی از کسانی است که در این زمینه بسیار فعال است و انواع و اقسام تی شرت ، شلوار و لباس های مختلف را از این راه به فروش می رسند.
او در مورد نحوه کار خود می گوید: « من چند سالی در پاساژ میلاد نور بوتیک داشتم اما نتوانستم از پس اجاره های سنگین بربیایم و مجبور شدم مغازه خود را پس دهم.
پس از آن بود که به استفاده از اینستاگرام روی آوردم و شکر خدا راضی هستم. اگر در این کار پشتکار داشته باشید می توانید به درآمدهای بسیار خوبی دست پیدا کنید و همه چیز به حوصله شما بازمی گردد.
در مغازه ها قیمت ها حداقل دو سه برابر قیمت خریداری شده است تا بتوانیم با آن هم اجاره و مخارج مغازه را دربیاوریم و هم حاشیه سود مناسبی برای خود کسب کنیم؛ بنابراین به طور مثال یک پیراهن ساده بیست هزار تومانی حداقل ۶۰ هزار تومان به فروش می رسد.
در اینستاگرام اما چون سایر هزینه ها را نداریم این محصولات را با قیمت پایین تر عرضه می کنیم که باعث می شود مشتریان خوبی پیدا کنیم.
همین پیراهن ۶۰ هزار تومانی را ما ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان می فروشیم که هم به نفع ما است و هم به نفع خریداران.
درآمد من به صورت میانگین به ۳ میلیون در ماه می رسد و در برخی مواقع و مناسبت ها نیز تا ۳٫۵ و ۴ میلیون نیز درآمد داشته ام.
اینجا همه چیز به خود بستگی دارد. بعضی ها ممکن است فقط ماهی ۵۰ هزار تومان درآمد داشته باشند اما بعضی ها ده میلیون تومان. »
از چین به اینستاگرام
ردپای چینی ها و محصولات چینی در همه جا پیدا می شود ، حتی در اینستاگرام. تنها تفاوت فروشندگان جنس های چینی در ایسنتاگرام با مغازه داران در این است که سرمایه اولیه کم تری دارند.
یکی از فروشنده هایی که مدت دو سال در این صفحه فعال و به فروش کیف مشغول است در مورد دلیل استفاده از کسب و کار در اینستاگرام می گوید:
« خیلی ها مثل من شرایط آن را ندارند که مکان ثابت و مغازه داشته باشند و بنابراین بهترین روش برای این دسته از افراد استفاده از شبکه های اجتماعی است. همچنین خرید اینترنتی کم کم دارد در ایران جا می افتد و مشتریان بیشتر می شوند. »
او درباره نحوه تهیه محصولات و فروش آن می گوید:
« من محصولات خودم را از چین می آورم و در اینستاگرام به فروش می رسانم. میزان فروش هم کاملا بستگی به زمان و شرایط دارد. این شغل در حال حاضر تنها شغل من است و کار دیگری ندارم.
من فوق لیسانس روابط بین الملل دارم اما نتوانستم کاری مرتبط با رشته ام پیدا کنم. با وجود آن که به رشته ام بسیار علاقه داشتم اما مجبور شدم به اینستاگرام روی بیاورم. »
مسافران ، برنده کسب و کار در اینستاگرام
به جز کسانی که به صورت دائم و پیوسته در اینستاگرام مشغول فعالیت هستند ، بسیاری از مسافران نیز به صورت مقطعی سودهای کلانی از این راه به دست می آورند.
« ندا رضایی » یکی از کسانی که چندی قبل به ترکیه سفر داشته و محصولات خریداری شده خود را در اینستاگرامش به فروش رسانده ، درباره نحوه فعالیتش می گوید :
« در سفری که به ترکیه داشتم در حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای سفرم خرج کردم اما با لباس هایی که از این کشور آوردم و در اینستاگرام به فروش رساندم در همین حدود درآمد کسب کردم و در واقع برای سفرم هزینه ای پرداخت نکردم.
البته نباید از این نکته غافل شد که خرید محصولات مختلف برای مسافرانی مانند ما که حرفه ای نیستند ، کار بسیار مشکلی است.
ما از صبح تا شب در مراکز مختلف مشغول خرید بودیم که سختی های بسیاری برای ما داشت.
همچنین خریداران حرفه ای ، مغازه ها و فروشنده های ترکی را می شناسند که جنس ها را با قیمت بسیار ارزانتر در اختیار آنها قرار می دهند.
همچنین کسانی هستند که محصولات مارک را در حراجی های کشورهای اروپایی و آمریکایی با پایین ترین قیمت ممکن خریداری می کنند و آنها را با قیمت مناسبی به فروش می رسانند.
برخی دوستانم لباس هایی را با قیمت ۱۵ تا ۲۰ دلار خریداری کرده بودند و آنها را در اینستاگرام با قیمت هایی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به راحتی فروختند. »
خلاقیت ، حرف اول
در اینستاگرام البته تنها واردکنندگان نیستند که درآمد دارند و هر فردی با خلاقیت خودش می تواند درآمدهای خوبی کسب کند.
فروش انواع زیورآلات و دستبندهای مختلف یکی دیگر از بازارهای پررونق در این فضای مجازی است.
« آیدا جلالی » که صاحب یکی از صفحات است و در حدود ۷۰ هزار دنبال کننده دارد می گوید:
« من در حدود یک سال و نیم است که محصولاتم را در اینستاگرام به فروش می رسانم. ابتدا این دستبندها را برای خودم درست می کردم.
پس از مدتی دوستان و آشنایان از کار من تعریف می کردند و می گفتند که کارهایم را بفروشم.
همچنین من آدمی نیستم که بخواهم از ساعت ۷ صبح تا ۴ بعدازظهر کار اداری انجام دهم و به همین دلایل تصمیم گرفتم محصولات خودم را از طریق اینستاگرام به فروش برسانم.
من لیسانس زبان ایتالیایی دارم و به کار تدریس زبان مشغول هستم و در ساعت های فراغت خودم این کار را انجام می دهم.
به نظرم اینستاگرام فضایی بهتر از فیس بوک است چون همه در فیس بوک عضو هستند اما در اینستاگرام تنها جوانان و قشر خاصی از مردم حضور دارند.
این کار سختی های خودش را دارد و بر فرض برخی از خریداران به ما اعتماد ندارند که پول را واریز کنند و مجبور هستیم چند ساعتی با آنها صحبت کنیم تا متقاعدشان کنیم که به ما اعتماد کنند.
همچنین این کار برای کسانی که محصولاتی مانند لباس را به فروش می رسانند بسیار راحت تر است تا افرادی مثل ما که مجبور هستیم تمام مدت مشغول ساخت زیورآلات باشیم. »