از مسائل مهمی که تولید کنندگان ، طراحان، کاربران و مشتریان برنامه ها و اپلیکیشن های موبایل با آن مواجه هستند، این مطلب است که طراحی چه برنامه و اپلیکیشنی مناسب و چه نوع از آنها فاقد کیفیت هستند. جواب به این سوال حدودا به تناسب ساخت و طراحی برنامه ها واپلیکیشن های گوشی موبایل احتیاج به علم و دانش دارد. زیرا که شخصی که توانایی آزمایش و سنجش معیارها را داشته باشد و بتواند به شکل مناسبی معیار های سنجش را به خوبی تعریف و برای خود مشخص کند، با کمک از علم پیاده سازی و اجرای آن، قادر است به این مهم دست یابد. اجازه دهید کار را از دیدگاه مخاطبان و کاربران پایانی آغاز کنیم. افرادی که تمام اعمال برای آنها انجام می پذیرد تا توانایی این را داشته باشند که از آن استفاده نمایند. از دیدگاه یک مخاطب و کاربر، طراحی و ساخت یک برنامه و اپلیکیشن موبایل مناسب و خوب، موردی است که در ابتدا از نظر گرافیکی و بعد بصری واجد زیبایی باشد و شخصیت اپلیکیشن موبایل را رعایت کند و در مرحله ی بعد از نظر کارایی و کارکرد توانایی این را داشته باشد نیاز ها را پاسخ داده و آن برنامه ی موبایل بتواند بدون کوچک ترین اشتباهی به کار خود ادامه دهد.
۱)گرافیک و ظاهر اپلیکیشن موبایل
در خصوص گزینه اول چه چیزی می تواند این معیار ها را تعیین کند؟ برای اندازه گیری و سنجش کیفیت خیلی از مورد ها، انسان به پیشرفت و توسعه استاندارد ها و قوانینی روی آورده تا با پیروی از آن بتواند کیفیت محصولات خود را بهتر ضمانت نماید. از سویی دیگر زمانی که مخاطبان و کاربران به این مسأله علم داشته باشند و یقین داشته باشند که یک محصولی از یک استاندارد خاص و مشخصی دنباله روی نموده است، از مقدار ومیزان کیفیت آن محصول و نوع کیفی آن محصول آگاه و مطلع می شوند. برای نمونه جامعه ی عادی مردم این مطلب را خوب میدانند که استاندارد ایزو ۹۰۰۱ تعیین کننده این است که محصول از نظر کیفی خوب است و با اجرا و پیاده سازی این استاندارد در سازمان ،محصول نهایی و خروجی تبدیل به محصول مورد نظر مشتری را در آن نوع کالا را متصور می شود.
برای طراحی و ساخت یک رابط گرافیکی موبایل هم همچنین استاندارد هایی توسعه داده شده است. در طراحی وساخت برنامه و اپلیکیشن اندرویدی، کمپانی گوگل استاندارد متریال دیزاین را توسعه داده و باعث پیشرفت آن شده است. این استاندارد در واقع به میزان همه ی رنگ بندی ها ،اشیإ گرافیکی و تونالیته های آن را پیشنهاد می دهد. اگر از این استاندارد ها استفاده کنیم، این تضمین را به شما میدهد که مخاطبان و کاربران حس آشنایی با آیکون ها و کلا رابط گرافیکی شما را داشته باشند. شرکت اپل این استاندارد را نیز برای ساخت و طراحی اپلیکیشن ios دارد و نام آنرا (MobileHIG ) قرار داده است.
۲) کارکرد بدون عیب و نقص اپلیکیشن
مطلب دوم، یعنی بعد کارکردی اپلیکیشن، سلامت و کارکرد بدون نقص نرم افزار شما، یک خط قرمز به حساب می آید. مخاطبان و کاربران به هیچ عنوان اشتباهات کارکردی را قبول نمی کنند. از این نظر هر چیزی که ساخته می شود، حتما باید بدون هیچ اشتباه باشد. این مقطع به دو مولفه ی گروه برنامه نویس برنامه و اپلیکیشن موبایل و گروه آزمایش و تست اپلیکیشن موبایل باز می گردد. یکی از ایرادات اپلیکیشن های اندرویدی در همین بخش است. مدل های متفاوت سیستم اندروید و سازندگان مختلف سخت افزاری آن از دلایل این ناهماهنگی می باشد.
یک کد نویسی مناسب باید توانایی این را داشته باشد درصد کثیری از موبایل ها را تحت پوشش خود قرار دهد. و البته یک برنامه و اپلیکشن اندروید در کمترین حد خود باید بر روی ۱۰ موبایل و یا دستگاه با سیستم اندروید آزمایش و تست گردد. موبایل اپ های ios این ایراد را ندارند. دلیل آن توسعه دهنده ی تنهای سخت افزار و سیستم عامل آن است. نکته ی زیبای سیستم های ios وجود شبیه ساز های قدرتمند آن است و اساسا بر روی هیچ وسیله ای جز محیط برنامه نویسی قابل آزمایش و تست نیست و تنها زمانی قابل اجرا بر روی گوشی های همراه است که تمام عیب های آن حل شده و در appstore قرار گرفته باشد.
۳)کارایی و اثر بخشی به منظور رسیدن به بهره وری در اهداف کاربر( کسب رضایت کاربر)
فرض را بر آن قرار می دهیم که نرم افزار و اپلیکیشن موبایل شما از دوبعد گرافیکی و کارکردی خیلی مناسب و خوب باشد. آیا کار به همین جاختم می شود؟ خیر. شما در کمترین حد خود مورد نیاز را برای مخاطبان و کاربران فراهم آورده اید. برای نمونه موبایل های قدیمی نوکیا والکاتل را به خاطر بیاورید. برای اینکه بتوانید به بخش پیام رسانی آن بروید، احتیاج بود تا یک هفت خانی را پشت سر بگذارید. این مسأله یعنی راحتی مخاطبان و کاربران و دست یابی سریع فرد به آنچه که مورد نیاز اوست، نکته ایست که گروه های ساخت و طراحی برنامه ها واپلیکیشن های موبایل حرفه ای بر روی آن خیلی کار می کنند. به خاطر داشته باشید که یک اپلیکیشن دارای خدمات بسیار زیادی باشد و کاملا حرفه ای بر روی آن کار شده است. رقیبان مشابه آن قسمت زیادی ازخصوصیات اپلیکیشن قبلی را دارد اما از نظر راحتی کارایی بیشتری از اپلیکیشن رقیبان خود باشد.
تجربه ثابت کرده است که برنامه واپلیکیشن دوم یعنی آن اپلیکیشنی که از نظرطراحی ،ساخت و مهندسی برنامه گوشی موبایل حرفه ای تر عمل کرده سربلند از میدان خارج خواهد شد. به یاد داشته باشید که مخاطبان وکاربران برنامه های گوشی موبایل، روز به روز مطلع تر و تقاضا هایشان مشکل تر و پیچیده تر میشود. این سه نکته ی حائز اهمیت در خصوص ساخت وطراحی برنامه ها واپلیکیشن های موبایل، برای من یاد آور فیلم معروف خوب، بد و زشت، ساخته ی سرخیو لئون می اندازد. استعاره های نام این فیلم در خصوص ساخت و طراحی برنامه های موبایل، این چنین به ذهن انسان یاد آور میشود : زشت اشاره به یک طراحی گرافیکی نا مناسب، بد اشاره به اپلیکیشن موبایل که از لحاظ کارکردی دچار ایراد ونقص است و خوب در پایان گزینه ایست که دو نقصان قبل را ندارد و خیلی خوش دست و راحت عمل می کند. درست مثل “کلینت ایستود” بازیگر نقش خوب…