چیزی قریب به ۲ سال است زمانی که صدای تلفن بخش سفارشات مشتریان شرکت که به گوشم می خورد، برای این موضوع خودم را حاضر می کنم که الان مشتری درخواست ساخت و طراحی اپلیکیشن های خدماتی موبایل دارد. در یک قسمتی از زمان، جمعیت کثیری از کاربران و مخاطبان ، ساخت و طراحی اپلیکیشن هایی مثل تاکسی یاب مانند تپسی یا اسنپ داشتند.
حتی درمرز های خارج از ایران تقاضاهای بسیار زیادی در این مورد داشتیم. بعد از ورود این دو برنامه و اپلیکیشن به بازار ، گویا چراغ های زیادی در ذهن ها روشن شده بود. با آنها که حرف می زدم، میدیدم که بعضی از چراغ های این ذهن ها قرمز است، برخی سبز. اکثر انها نور های کم سو و بی فروغی بودند که از پس هیجانات بازار ایجاد می شد. روشن تر بگویم، برخی تقدیر تاریک و تلخ تاکسی ها و اژانس های سطح شهر تهران بزرگ را دیده بودند و مطلع شده بودند که چگونه ممکن است یک شبه یک اپلیکیشن موبایل می تواند کسب و کار های سنتی و زندگی جیره خوران این مشاغل را به چالش بکشاند.
برای این آژانس ها و تاکسی تلفنی ها کار از خطر هم گذشته.در مدت ۶ ماه حجم گسترده ای از سنگ اندازی ها برای اپلیکیشن های اسنپ و تپسی ، نشان از تغییرات و تحولات گسترده و سود و زیان های بسیار بود. کار حتی به رسانه های خارج از مرز های کشور هم کشیده بود. پیج ها وصفحات خاصی برای دعاوی و جنجال های این مطلب اختصاص داده شده بود. از سویی دیگر بعضی اشخاص تهدیدی نمی دیدند، بلکه به این فکر بودند تا کسب و کار جدید و نویی ایجاد کنند. یعنی فرصت های بدیع و جدیدی خلق کنند.
در این میان اکثر افراد، ذهنیت وتصور گنگ و مبهمی از فضای این مساله داشتند. خیل گسترده ای از این افراد بعد از چند جلسه تلفنی و یا حضوری ، و دادن مشاوره به آنها، به این نتیجه می رسیدند که کار سخت تر از آن چیزی است که در آغاز به آن می اندیشیدند. خیلی جالب است نه؟؟؟ خودمان با دست خودمان مشتری را می پرانیم !!! حقیقت این است که اگر یک طراحی اپلیکیشن موبایل در شرکت پردو شکست بخورد، تنها شکست برای مشتریان ما نیست. به قول معروف یک لکه سیاه در کارنامه ما نیز خواهد بود. تفاوتی هم ندارد که چه شخصی و یا چه اشخاصی باعث این شکست هستند. شکست، شکست است.
در دنباله ی متن به صورت دقیق تر به مسأله طراحی اپلیکیشن موبایل خدماتی، محاسن و معایب آن می پردازیم. نقاط حساس، مواردکاربردی و فنی، و زوایا وجود دارد که شاید از چشم شما پنهان ومستتر مانده باشد.
مثلث ابزار،اجرا و بازاریابی
گام آغازین در اجرا و راه اندازی این استارتاپ های امکاناتی و خدماتی داشتن برنامه ریزی هدف دار برای وصول به پیشرفت و موفقیت می باشد.
زیرا که چگونگی تخصیص منابع از جمله منابع مالی، انسانی و … در ابتدای امر بسیار حائز اهمیت است، و بسیاری از ایده های خوب به دلیل نداشتن برنامه ریزی مناسب در این حوزه با شکست مواجه شده اند.
۱-ابزار و سازه کار شما یا همان سیستم نرم افزاری پروژه
این قسمت مربوط به گروه برنامه نویسی پروژه شما می باشد، که حتما باید از مهارت و تخصص لازم تجربه خوب در زمینه های پیش روی پروژه برخوردار باشند و قادر باشند تا پایان راه در کنار گروه اجرایی پروژه باشند.صرفا پیدا کردن ارزان قیمت ترین گروه برای انجام پروژه ،گزینش خوبی نمی باشد زیرا که در صورت عدم گزینش مناسب در این زمینه برگه شکست خود را امضا نموده اید و تجربه ی تاریک و تلخی را در اجرا و پیاده سازی رویاهای خود خواهید چشید.
به خاطر داشته باشین که یک نفر نمی تواند از عهده این مسولیت ثقیل و سنگین بر آید و برنامه و نرم افزار مورد نظر شما را ساخت و طراحی نماید ، زیرا که در مهندسی نرم افزار نیز مخلوطی از مهارت ها و تخصص های متفاوت می تواند باعث پیشرفت و موفقیت گردد.
گروه ساخت و طراحی برنامه ها و اپلیکیشن های موبایل شرکت پردو این ضمانت را به شما می دهد که با داشتن مهارت ، تخصص و تجربه های مورد نیاز بهترین تجربه را برای اولین اقدام پیشرفت و موفقیت خود داشته باشین.
۲-اجرا و راه اندازی پروژه
مهمترین مسأله ای که از دیدگاه مشتریان ما مستتر و پنهان می ماند، این مطلب است که ساخت و طراحی اپلیکیشن موبایل امکاناتی و خدماتی موفق نا مشهود تر از آن چیزی هستند که شما به آن فکر می کنید. برای نمونه خود را در مقام استفاده کنندگان این خدمات و سرویس ها بگذارید. هر آنچه که برای آنها محسوس تر و مشهود تر است، امکانات و خدمات آنها است. کیفیت مناسب و خوب امکانات و خدمات مسافربری آنها خیلی واضح تر و مشهود تر از کیفیت مناسب و خوب برنامه ها واپلیکیشن های آنهاست.
مبالغ و هزینه ای که شرکت هایی مانند اسنپ و تپسی برای کیفیت خدمات و سرویس های خود هزینه می کنند، با هزینه ی پیشرفت و توسعه نرم افزار و اپلیکیشن آنها به هیچ عنوان برابری نمی کند. خیلی کم پیش می آید که زمانی که یک تعمیر کار لوازم منزل، به منزلتان می آید، بگویید از کار او رضایت دارم، به دلیل اینکه شماره تماس وی رند و دم دست و راحت است!!! ودر آغاز شیفته و مجذوب کیفیت کار او می شوید.
۳-بازاریابی و تبلیغات
پیش بینی شکل بازاریابی استارتاپ خود را در آغاز کار بکنید، زیرا که رقیبان شما نیز در رقابت با شما شانه به شانه حرکت می کنند.اگر شما گنج قارون هم در اختیار داشته باشین ولی نتوانید به دیگران اطلاع دهید ،آن گنج نیز ارزش خود را از دست می دهد.حتی مبالغ وهزینه های تبلیغات برای اپلیکیشن های اسنپ و تپسی، چندین و چند برابر هزینه ساخت آن اپلیکیشن هاست.
از نظر کاربردی و فنی نیز نقطه تفاوت و تمایز ساخت و طراحی برنامه ها و اپلیکیشن های موبایل خدماتی با همتایان ارتباطی خود، مثل برقراری ارتباط وب سایتی و یا تلفنی ، استفاده از توانایی و قابلیت لوکیشن گوشی های موبایل کاربران و مشتریان است. به این مدل از سیستم ها، اصطلاحا جی ای اس gis نامیده می شود. در سطح بین المللی برنامه ها و اپلیکیشن های موبایل مطرحی وجود دارند، اپلیکیشن هایی مانند اوبر که همانند اسنپ در زمینه انتقال وجا به جایی مسافر فعالیت می کند.
گاپون در کشور هندوستان و فنی در کشور عربستان از مثال هایی ایست که در خاورمیانه توانسته اند پیشرفت و موفقیت های خوب ومناسبی کسب کنند. مای بیلدر mybuilder یکی از خدمات دهندگانی است که در حوزه ی تعمیرات و ساخت وساز قادر بوده اند در سطح بین المللی خود را مطرح کند. اما در زمان حاضر که درحال نوشتار این مقاله هستم، اپلیکیشن های ایرانی تنها قادربوده اند در حوزه ی نقل و انتقالات به مرتبه ی بالایی از پیشرفت و شکوفایی دست یابند.
چنانچه علاقه دارید که وارد این صنعت شوید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که سیر و مسیر کار به چه نحوی است. نکته حائز اهمیت این پیشرفت و توسعه، آگاهی داشتن به مدل امکانات و خدماتی است که قرار است به شکل سیستمی، تحت موبایل اپ ها پیشرفت و توسعه یابد. ولی چنانچه به حیطه ی امکانات و خدمات مورد نظر تسلط ندارید، پیشنهاد من به شما این است که کار را به صورت تعاملی و مشارکتی با اشخاص دارای مهارت و تخصص آغاز کنید.