از اشتباهات رایج در اینستاگرام که کاربران در آن انجام می دهند خردید فالور از افراد مختلف که سرور های مختلفی دارد است و به پست هایتان در اینستاگرام اهمیت بدهید و طبق اصول پست بگذارید و به اندازه زیاد خود را در پی های دیگر تبلیغ نکنید و برای پست هایتان کپشن متناسب با عکس و موضوع پیج انتخاب کنید.
اشتباهات رایج در اینستاگرام
خریدن فالوور
کسب و کارهای موفق برای دیده شدن و جلب مخاطبان در اینستاگرام، به سختی تلاش میکنند و اگر بخواهید با خریدن فالوئر، برند خود را پرطرفدار جلوه دهید اصلاً به نفع تان نخواهد بود و این از اشتباهات رایج در اینستاگرام است. برای آزمایش این ایده، ما یک اکانت ساختگی در اینستاگرام ایجاد و تعدای فالوئر خریداری کردیم تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد. نتایج بدست آمده نشان میدهند که این تکنیک دو مشکل اساسی دارد:
- تعامل صفر: با وجود اینکه فقط در یک روز به بیش از ۱۰۰۰ فالوئر رسیدیم، اما پستهای ما هیچ گونه لایک یا کامنتی دریافت نکردند!
- مخاطبان پر خطر: وقتی مخاطبان خود را بررسی کردیم متوجه شدیم، آنها یا نوجوانانی هستند که سلفیهای بدون لباس از خودشان پست میکنند یا رباتهایی هستند که محتواهای نامناسب به اشتراک میگذارند. مسلماً این اکانتها، اکانت هایی نیستند که بخواهید کسب و کارتان با آنها مرتبط باشد.
بهتر است به جای اینکه وقت خود را با خریدن فالوئر هدر دهید، یک استراتژی دقیق طراحی کنید، اهداف هوشمندانهای تعیین کنید، محتوای عالی به اشتراک بگذارید و مخاطبان خود را درگیر کنید و به تعامل وا دارید. آن وقت میتوانید طرفداران زیادی پیدا کنید.
بیتوجهی به اعداد
به محض ساخت یک حساب کاربری در اینستاگرام، وسوسه می شوید که به طور مداوم و بدون ارزیابیِ بازخوردها، پست بگذارید. اما برای اینکه بتوانید از اینستاگرام بیشترین بهره را ببرید، باید به اعداد توجه کنید تا اشتباهات رایج در اینستاگرام را انجام ندهید. با آزمون و خطا، می توانید دریابید که چه زمانبندی ای برای پست گذاشتن، چه نوعی از محتوا، هشتگ ها و کپشن ها بهترین واکنش و بیشترین تعامل با مخاطبانتان را به همراه می آورد.
مواردی که لازم است اندازهگیری کنید:
- تعداد فالوئرها و همچنین میزان رشد و کاهش آنها؛
- میزان تعامل مخاطبان در قالب تعداد لایک و کامنت؛
- تعداد هشتگ های استفاده شده؛
- نرخ CTR برای لینک وب سایت شما که در بیوگرافی اینستاگرام قرار داده اید؛
- تعداد منشن ها؛
- تعداد دفعات پست گذاشتن؛
- ویژگی جمعیتی مخاطبانتان (نظیر سن، جنس، تحصیلات)؛
- تعداد تعامل ها در زمان معین (برای مثال چه زمانی پست های شما بیشترین لایک را دریافت کرده است)؛
- میزان فروش به وسیله اینستاگرام (مثلاً با ارائه کد تخفیف برای خرید از اینستاگرام).
یک راه برای سنجش میزان موفقیت شما در اینستاگرام استفاده از insights اینستاگرام است. Instagram Insights یکی از امکانات اینستاگرام است که ویژگی های مخاطبانتان را اندازهگیری میکند و اطلاعاتی نظیر اینکه فالوئرهای شما چه کسانی هستند، چه زمانی آنلاین هستند را در اختیارتان می گذارد. حتی میتوانید از این ویژگی برای ارزیابی عملکردتان و چگونگی واکنش مردم برای یک پست خاص نیز استفاده کنید.
با اینکه آمار و اعداد تنها راه سنجش میزان موفقیت های شما در اینستاگرام نیستند، اما قطعاً در هر مقطع زمانی می توانند شاخص خوبی باشند که به شما نشان دهند که چه کاری را درست انجام می دهید و چه کاری را اشتباه.
بیش از اندازه خود را تبلیغ کردن
مانند هر نوع ابزار ترویج (promotion) دیگر، به رخ کشیدن مداوم کسب و کارتان در نظر مردم در اینستاگرام عملی اشتباه است و در عمل مخاطبان خود را از دست خواهید داد.
اگر تنها چیزی که پست میکنید عکسهایی از محصولات یا لوگوی شرکتتان میباشد، فالوئرهایتان کم کم علاقهی خود را از دست خواهند داد. درعوض می توانید روش لطیفتری به کار گیرید و سعی کنید پستهایتان به سان پرترهای از ارزشهایی باشند که محصول و یا برندتان آنها را نمایندگی میکنند و آن را با یک محتوای جذاب تکمیل کنید.
برای مثال ما در اینستاگرام راتین، پستهایی از قبیل تصاویر کارکنان، آمارهای جذاب، کارگاه ها و دیگر محتواهایی از سبک زندگی مان را با مخاطبان به اشتراک می گذاریم. این روش علاوه بر نشان دادن خدمات ما در دنیای واقعی، تصویری از برند ما را نیز به نمایش می گذارد.
عدم توجه کافی به کپشنها
اگر به دنبال افزایش درگیری و تعامل مخاطبین خود هستید، نمیتوانید کپشنهای اینستاگرامتان را نادیده بگیرید. استفاده از کپشنهای مناسب در اینستاگرام نه تنها به پستهای شما ویژگی و محتوا میدهند، بلکه میتوانند موجب واکنشهای احساسی مخاطبانتان شوند و اشتباهات رایج در اینستاگرام را انجام نمی دهید.
تحقیقی در رابطه با روانشناسی به اشتراک گذاری مطالب انجام شد که نشان میداد تحریک بعضی احساسات خاص میتواند احتمال به اشتراک گذاشته شدن مطلب و یا پیام را افزایش دهد. در واقع به یک محرک عاطفی نیاز است تا سیستم عصبی را فعال کند و بده بستان های اجتماعی را افزایش دهد.
نکات زیر میتوانند به شما در کپشن نویسی هرچه بهتر کمک کنند:
- پراهمیتترین کلمات را در ابتدای کپشن بنویسید. دنبالهی کلمات برای جای گرفتن در صفحه دیده نمیشوند، بنابراین @ها و منشنها را در آخر کپشن بنویسید. لید خود را با اطلاعات بیش از حد دفن نکنید.
- سؤال بپرسید. مخاطبانتان را با پرسیدن یک سؤال جدی و دقیق به مشارکت و تعامل ترغیب کنید. میتوانید نظر آنها را دربارهی جدیدترین محصولتان جویا شوید، یا از آنها سؤالات باز بپرسید.
- از به کار بردن شکلک یا ایموجیها نترسید. این زبان تصویری به چشمگیر شدن کپشن شما نزد مخاطبانتان کمک میکند و به کپشنتان طنز و شخصیت میبخشد.