در این مقاله به بررسی نقش پررنگ اینترنت اشیا در آینده تبلیغات و بازاریابی. ایران می پردازیم در این روش به کمیت ها وکیفیت اینترنت اشیا آشنا می شوید با ما در ادامه مطالب همراه باشید .
بیایید قبل از هر چیزی تعریفی از اینترنت اشیا داشته باشیم: اینترنت اشیا به بسیاری از اشیا و وسایل اطراف ما گفته میشود که با استفاده از تکنولوژیهای بروز به اینترنت متصل میشوند و توسط برنامههای موجود در تلفن همراه، لپتاب یا تبلت کنترل و مدیریت میشوند.
با توجه به گسترش نقش روز افزون اینترنت اشیا، در کمتر از ۴ سال آینده شاهد بیش از ۵۰ میلیارد دستگاه و قطعات الکترونیکی هستی که از طریق تکنولوژی اینترنت اشیا به وب متصل هستند.
تاکنون اینترنت اشیا نقش خود را در منفعت رساندن به انسانها به اثبات رساندهاند. برای مثال، ادوات اندازه گیری انسولین به افراد دارای دیابت کمک کرده تا بتوانند وضعیت درمان خود را در حالت بدون خطر نگاه دارند. دستبندهای هوشمند نیز با کنترل ضربان قلب و وضعیت تنفس به ما در سالم زیستن کمک میکنند.با این حال، هم اکنون پروتکلی برای حفاظت اطلاعات در اینترنت اشیا وجود ندارد و مشخص نیست سازندگان گجتهای هوشمند چگونه از دادههایی که توسط محصولاتشان به دست میآید، استفاده خواهند کرد.
اما این موضوع بحث امروزمان نیست. امروز میخواهیم از نقش اینترنت اشیا در تبلیغات صحبت کنیم. هیچ نظرسنجی قادر نخواهد بود مانند ادوات اینترنت اشیا به تولیدکنندگان فیدبکهای مفید ارائه دهد. با این حال، صنعتگران و بازاریابان چگونه میتوانند از اینترنت اشیا در تبلیغات خود و همچنین بازاریابی بهره گیرند؟
اینترنت اشیا، زمانی که نوشیدنی شما از خودتان باهوشتر باشد
در سال ۲۰۱۵ کنگره جهانی موبایل به برخی از تولیدکنندگان نوشیدنی اجازه داد تا سیر جابجایی محصول خود را از زنجیره تامین تا انتقال به مغازه و رسیدن به دست مشتری دنبال کنند. در این روش، هر بطری به یک تگ دارای کد QR منحصر به فرد مجهز شده است که آن را از دیگر بطریها متمایز میکند. به کمک این تگ، مشتری نیز میتواند از اصل بودن محصولی که خریداری کرده است مطمئن شود. تنها کافی است با نرم افزار بارکد خوان و یک گوشی هوشمند، برچسب محصول را بخواند.
مسلما هر مشتری از وجود چنین تکنولوژی پیشرفتهای بر روی محصولی که خریداری کرده است، خرسند خواهد بود.
در حال حاضر، مبحث اینترنت اشیا بیشتر با ایدهها و نظرات، مخصوصا نظرات گنگ و مبهم سروکار دارد. مطمئن باشید دیری نخواهد انجامید که شرکتها و کمپانیهای مختلف با محتواهای شخصی از طریق بسترهای تازه تاسیس نظیر اینترنت اشیا ما را احاطه میکنند.
چرا بیشتر برندهای مشهور در حال بررسی اینترنت اشیا هستند؟
بیایید با حقیقتی انکار نکردنی روبرو شویم: تلویزیون همچنین قدرتمندترین رسانه برای تبلیغات است. با این که دیگر رسانهها و شبکههای اجتماعی اعتقاد به کاهش شدید اثربخشی تلویزیون در تبلیغات هستند، بررسیها حاکی از کاهش ۱.۵ درصدی تاثیرگذاری تلویزیون است.
به نظرتان چرا باید با وجود رسانههایی مانند تلویزیون بر روی بسترهای جدیدی نظیر اینترنت اشیا سرمایه گذاریهای میلیونی انجام داد تا از این طریق فروش خود را افزایش دهیم؟
مهمترین دلیل اینست که تولیدکنندگان تمایل دارند در مورد محصولاتشان با مشتریانشان صحبت کنند و از رضایت مشتریانشان اطمینان حاصل کنند. حتی تولیدکنندگان میتوانند در مورد نحوه استفاده و نگهداری محصول یا خدمات پس از فروش آن با مشتریان خود صحبت کنند و خدمات و کالاهای مشابه را به آنها معرفی کنند.
برای مثال، تصور کنید برای پوست چرب خود یک کرم خریداری کردهاید. فارغ از این که این محصول را چگونه انتخاب کردهاید، آیا تمایل ندارید تجربه خود را با تولیدکننده درمیان بگذارید؟
نه رادیو و نه تلویزیون، هیچ کدام این توانایی را در اختیار تولیدکننده و مشتری قرار نمیدهند.
Feeligreen چیست
Feeligreen یک استارت آپ فرانسوی در حوزه تکنولوژیست که بر روی ادوات اینترنت اشیا کار میکند. محصولات این شرکت بیشتر با مشکلات پوستی در ارتباط است و گجتهای آن اطلاعات مصرف کننده را جمع آوری و برای شرکت ارسال میکند. شرکت تولید کننده سپس با استفاده از اطاعات دریافتی توصیههای لازم را در مورد نحوه صحیح و موثر استفاده از محصول در اختیار مشتری قرار میدهد. استفاده از اطلاعات جمع آوری شده همچنین به تولیدکنندگان نیز اجازه اصلاح محصولات را میدهد.
تمام ماجرا همین است! هر برندی که فیدبک مفید و موثری از مشتریان دریافت کند، میتواند بهترین محصول را ارایه نماید.
چرا بیشتر برندهای مشهور در حال بررسی اینترنت اشیا هستند؟
بیایید با حقیقتی انکار نکردنی روبرو شویم: تلویزیون همچنین قدرتمندترین رسانه برای تبلیغات است. با این که دیگر رسانهها و شبکههای اجتماعی اعتقاد به کاهش شدید اثربخشی تلویزیون در تبلیغات هستند، بررسیها حاکی از کاهش ۱.۵ درصدی تاثیرگذاری تلویزیون است.
به نظرتان چرا باید با وجود رسانههایی مانند تلویزیون بر روی بسترهای جدیدی نظیر اینترنت اشیا سرمایه گذاریهای میلیونی انجام داد تا از این طریق فروش خود را افزایش دهیم؟
مهمترین دلیل اینست که تولیدکنندگان تمایل دارند در مورد محصولاتشان با مشتریانشان صحبت کنند و از رضایت مشتریانشان اطمینان حاصل کنند. حتی تولیدکنندگان میتوانند در مورد نحوه استفاده و نگهداری محصول یا خدمات پس از فروش آن با مشتریان خود صحبت کنند و خدمات و کالاهای مشابه را به آنها معرفی کنند.
برای مثال، تصور کنید برای پوست چرب خود یک کرم خریداری کردهاید. فارغ از این که این محصول را چگونه انتخاب کردهاید، آیا تمایل ندارید تجربه خود را با تولیدکننده درمیان بگذارید؟
نه رادیو و نه تلویزیون، هیچ کدام این توانایی را در اختیار تولیدکننده و مشتری قرار نمیدهند.
Feeligreen یک استارت آپ فرانسوی در حوزه تکنولوژیست که بر روی ادوات اینترنت اشیا کار میکند. محصولات این شرکت بیشتر با مشکلات پوستی در ارتباط است و گجتهای آن اطلاعات مصرف کننده را جمع آوری و برای شرکت ارسال میکند. شرکت تولید کننده سپس با استفاده از اطاعات دریافتی توصیههای لازم را در مورد نحوه صحیح و موثر استفاده از محصول در اختیار مشتری قرار میدهد. استفاده از اطلاعات جمع آوری شده همچنین به تولیدکنندگان نیز اجازه اصلاح محصولات را میدهد.
بررسی نقش پررنگ اینترنت اشیا در آینده تبلیغات و بازاریابی
تمام ماجرا همین است! هر برندی که فیدبک مفید و موثری از مشتریان دریافت کند، میتواند بهترین محصول را ارایه نماید.
بدون شک ما نیز به فریبنده بودن حوزه تبلیغات آگاه هستیم. ممکن است هم اکنون تصور ارتباط مستقیم با تولیدکننده و فرستادن نظرات خود برای او کمی عجیب به نظر برسد، اما در آیندهای نزدیک اینترنت اشیا همه چیز را تغییر خواهد داد.
بدون شک ما نیز به فریبنده بودن حوزه تبلیغات آگاه هستیم. ممکن است هم اکنون تصور ارتباط مستقیم با تولیدکننده و فرستادن نظرات خود برای او کمی عجیب به نظر برسد، اما در آیندهای نزدیک اینترنت اشیا همه چیز را تغییر خواهد داد.