در این مطلب در خصوص بازاریابی با موتورهای جستجو (SEM) و کارکرد آن در کسب و کارهای اینترنتی صحبت خواهیم کرد. لطفا در ادامه مطلب با ما همراه باشید.
بازاریابی با موتورهای جستجو (SEM) چیست؟
SEM مخفف عبارت Search Engine Marketing به معنی بازاریابی با موتورهای جستجو می باشد و از دو بخش SEO و PPC تشکیل شده است. بخش SEO رایگان می باشد و هرچه وب سایت ها به شکل حرفه ای تری بهینه سازی شوند در نتایج جستجو جایگاه بهتری پیدا می کنند و بازدید کننده های بیشتری را جذب می کنند.
اما PPC مخفف عبارت Pay-Per-Click و به معنی پرداخت در ازای کلیک می باشد و تفاوتی که با SEO دارد این است که رایگان نیست و در ازای هر کلیک باید مبلغی را به موتورهای جستجو بپردازید
بحث SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو بحثی بسیار گسترده است و جزئیات و ظرایف زیادی دارد.
به عنوان مثال، موتور جستجوی گوگل برای این کار، خدمتی به نام Adwords دارد که بخش قابل توجهی از درآمد این شرکت را تشکیل میدهد و البته طی سالهای اخیر، به علت ترکیب شدن جستجوی موبایل و دسکتاپ، نوسانات محسوسی را تجربه کرده است.
شروع کار بازاریابی موتور جستجو
اگر شما صاحب وب سایت یا کسب و کار اینترنتی هستید و تصمیم به استفاده از بازاریابی موتور جستجو گرفته اید، به نکات زیر توجه داشته باشید:
۱-بودجه مالی و هدف واقع بینانه ای داشته باشید.
استفاده موفق از SEM میتواند چندین برابر هزینه پرداختی درآمدزایی داشته باشد. در ابتدا برای دستیابی به تصمیم مناسب میتوانید از بازه های زمانی کوتاه یا یک گستره جغرافیایی خاص شروع کنید.
۲-تست و تکرار
همانند اجرای SEO ، در بازاریابی موتورهای جستجو نیز همواره باید نتایج را بررسی و بهبود دهید،اهداف و کلمات کلیدی و میزان سرمایه گذاری خود را بر اساس رقابت و رقبای خود تغییر دهید و با تکرار این فرآیند به نتایج مطلوب خود برسید.
۳-بررسی راهکارهای مختلف SEM
در صورتیکه تصمیم دارید خودتان برای راه اندازی و مدیریت بازاریابی موتور جستجو زمان اختصاص دهید می توانید مستقیما با شرکت موتور جستجو در ارتباط باشید، و در صورتیکه تخصص یا زمان کافی برای این امر را ندارید میتوانید از خدمات شرکت های تخصصی در این زمینه استفاده کنید.