گوگل اکنون حساسیت بیشتری روی کیفیت محتواها دارد و با ارزیابی محتواهای سایتها از جنبههای مختلف سعی میکند تا بهترین، باکیفیتترین و مرتبطترین محتوا را به جستجوگر نشان دهد. شاخکهای خزندههای گوگل امروزه بیشتر روی کیفیت حساس است و برای این موتور جستجو کیفیت همیشه بر کمیت ارجحیت دارد.
برای ارزیابی محتوا باید فاکتورهای زیادی را مدنظر قرار دارد. امروز در وبلاگ آژانس بازاریابی دیجیتال دارت قصد داریم با فرمولی به نام E.A.T برای ارزیابی محتوا آشنا شویم. در این مطلب در ابتدا میآموزیم که E.A.T چیست و سپس میگوییم که چگونه میتوان با استفاده از آن به ارزیابی محتواها اقدام کرد.
E.A.T چیست؟
E.A.T مخفف سه کلمه است:
- تخصص (Expertise)
- اقتدار (Authority)
- اعتماد (Trustworthiness)
براساس دستورالعملهای کیفیتی گوگل، این سه مورد درواقع سه جنبه مهم کیفی هر محتوایی هستند. یعنی هر محتوایی که میخواهد به عنوان یک محتوای باکیفیت شناخته شود باید این سه عنصر را در خود داشته باشد. یک تیم در موتور جستجوی گوگل براساس این فاکتورها نمراتی را به محتواها اختصاص میدهند و هر محتوایی که بتواند نمره بهتری به دست آورد در رتبههای بالاتری از نتایج جستجو قرار میگیرد.
البته به یاد داشته باشید که این نمرات به صورت مستقیم روی نتایج جستجو تاثیر نمیگذارند، اما برای توسعه الگوریتمهای سنجشگر از آنها استفاده میشود. به عبارت دیگر، صفحاتی که بر مبنای این سه عنصر نمره بالایی را از گوگل دریافت میکنند، درواقع همان صفحاتی هستند که این موتور جستجو میخواهد آنها را در رتبههای بالاتری نشان دهد. بنابراین موقع برنامه ریزی برای هر فعالیت محتوایی لازم است که سه عنصر تخصص، اقتدار و اعتماد را در نظر داشته باشید.
آپدیت الگوریتمها و تاثیرات آنها
در چند ماه گذشته، موتور جستجوی گوگل تغییرات زیادی را در الگوریتمهای خود ایجاد کرده است تا مطمئن شود بهترین و مرتبطترین نتایج به کاربران نشان داده میشوند. درواقع بالا بردن میزان مرتبط بودن و کیفیت دو چیزی هستند که باعث شده گوگل دست به این تغییرات بزند.
از آنجایی که الگوریتمهای گوگل به صورت ماهیانه بروزرسانی میشوند، شما باید به این فکر کنید که این آپدیتها در بلند مدت ممکن است چه تاثیری روی سایت شما و رتبه آن داشته باشند و چگونه میتوانید همیشه یک گام از این آپدیتها جلوتر باشید تا بتوانید رتبه خود را حفظ کرده یا آن را بهبود دهید.
بروزرسانی الگوریتم هسته گوگل با نام Medic Update
در روز یکم آگوست سال جاری میلادی گوگل تایید کرد که یک بروزرسانی گسترده به نام Medic Update را در الگوریتم خود ایجاد کرده است و هدف از عرضه این بروزرسانی این است که سایتهای YMYL را به شدت تنبیه کند.
گوگل در هنگام قضاوت کردن کیفیت یک صفحه، دو موضوع را به جد مدنظر قرار میدهد: سلامت شما و ثروت شما. گوگل استانداردهای ویژهای را برای این سایتها مشخص کرده است و به صورت مخفف آنها را سایتهای YMYL مینامد.
درصد بسیار زیادی از سایتهایی که تحت تاثیر این الگوریتم قرار گرفتند در زمینههای پزشکی، سلامتی، تناسب اندام، زندگی سالم و زمینههایی از این دست فعالیت میکردند. براساس یافتههای مرکز Search Engine Roundtable حدود ۴۳ درصد از این سایتها در حوزه سلامتی فعال بودند.
با توجه به اهمیت و حساسیت محتواهای مرتبط با سلامتی، گوگل میداند که این محتواها باید از منابعی معتبر و قابل اعتماد به دست کاربران برسند. اینجا دقیقا همان جایی است که فرمول E.A.T یا تخصص، اقتدار و اعتماد به کار میآید.
این آپدیت چه تاثیری میتواند روی سایر حوزهها داشته باشد؟
به صورت کلی، این آپدیت تلاش گوگل برای نشان دادن محتواهای باکیفیتتر در نتایج جستجو را عیان میکند. حتی اگر سایت شما در زمینه پزشکی فعال نیست، درسهای مهمی وجود دارد که میتوانید از این آپدیت بگیرید و آنها را در استراتژی محتوایی خود بگنجانید.
در فضای اینترنت با مشکلی به نام فقدان اعتماد مواجه هستیم. اگر شما برای نگارش محتواهای خود از منابع ضعیف و نامعتبر استفاده کنید، این موضوع میتواند تاثیری منفی روی رتبه E.A.T داشته باشد. ما باید از تغییرات الگوریتمها یاد بگیریم و برای آپدیتهای آینده آماده باشیم.
ما باید بدانیم که عملکرد محتواهایمان چگونه است. سپس چابک باشیم، به عقب بازگردیم و بهبودهای لازم را ایجاد کنیم. مدیران سایتها همواره باید نگاهی صادقانه به محتواهای موجود داشته باشد و آنها را بهبود دهند.
چگونه مرتبط بودن را حفظ کنیم؟
براساس آخرین گزارش مرکز Ahrefs، تقریبا ۹۵ درصد از صفحاتی که به تازگی منتشر شدهاند تا یک سال اول در بین ده نتیجه برتر ابتدایی قرار نمیگیرند. موثرترین استراتژی این است که بررسی کنید و ببینید چه کاری انجام دادهاید. اگر محتواهای قدیمیتان کارایی سابق را ندارند، باید به فکر بهبود یا بازنویسی آنها باشید.
اکنون شما چگونه برای محتواهای خود یک ساختار مشخص میکنید؟ در ادامه مواردی که به شما کمک میکنند از محتواهای موجودتان نهایت استفاده را ببرید آورده شده است.
تجدید ساختار محتوا
به صورت سنتی، بازاریابان محتوا براساس یکسری کلمات کلیدی هدف گذاری شده اقدام به نوشتن و انتشار پستهای وبلاگی میکنند. اما مشکل این است که با بزرگ شدن سایت با مشکل عدم وجود یک ساختار مناسب برای محتواها مواجه میشویم. محتواهای مشابه یک سایت در نتایج جستجو با هم رقابت میکنند و به هیچ عنوان مشخص نیست که کدام محتوا باید برای عبارتهای جستجوی خاص در اولویت قرار بگیرد.
اینجا دقیقا همان جایی است که مدل خوشه ای تولید محتوا یا Content Cluster به کمک شما میآید.
در این مدل، محتواهای متعدد که در مورد یک موضوع نوشته شدهاند به یک محتوای هسته لینک میشوند. ایجاد لینک بین این صفحات مرتبط به ایجاد یک ارتباط معنایی بین محتواهای این صفحات کمک میکند. به علاوه، استفاده از این مدل میتواند به نشان دادن عمق بیشتر محتوا کمک کند و باعث ایجاد اتوریتی برای صفحه هسته نیز میشوند و این صفحه میتواند رتبه بهتری در موتورهای جستجو بگیرد.
اولین کاری که باید انجام بدهید این است که یک ساختار جدید را برای محتواهای فعلیتان در نظر بگیرید. موضوعاتی کلیدی که میخواهید پوشش دهید را شناسایی کرده و برای ایجاد یک نمای کلی از این موارد صفحات هسته را ایجاد کنید. سپس تمامی محتواهایی که به این موضوع مرتبط هستند را پیدا کنید و از هر کدام از این محتواها با همان آنکر تکست به صفحه هسته لینک بدهید.
محتواها را در سایت خود بازبینی کنید و از خود بپرسید که آیا این محتوا واقعا نیازهای کاربران را برآورده میکند یا خیر. محتواهای صفحاتی که رتبه E.A.T کمی دارند به صورت مستقیم روی نمره E.A.T سایر صفحات اثر نمیگذارند، اما میتوانند تاثیری منفی روی وجهه و شهرت سایت داشته باشند. به همین دلیل، صفحاتی با رتبه E.A.T ضعیف و ترافیک حداقلی در اکثر مواقع باید حذف شوند.
کدام محتواها باید حفظ شوند؟
صفحاتی که رتبه E.A.T بالایی دارند و ترافیک قابل توجهی را دریافت میکنند نیازمند توجه ویژه شما هستند. حذف چنین صفحاتی میتواند ترافیک ورودی به سایت را کاهش دهد و همچنین باعث شود رتبه شما در نتایج جستجو از دست برود که به دست آوردن مجدد آن بسیار دشوار است.
همواره باید سعی در ارتقای رتبه E.A.T صفحات و محتواهای خود داشته باشید. برای این کار سوالات زیر را از خود بپرسید:
- آیا محتواهای شما کم حجم یا مفید است؟
- اگر از حقایق و آمارها در محتوای خود نام بردهاید، آیا این موارد از یک منبع معتبر برگرفته شدهاند؟
اگر صفحه مورد نظر از جمله صفحات YMYL است باید یک نویسنده متخصص و چیره دست را استخدام کنید تا محتواهایتان را به صورت کامل بازبینی و بازنویسی کند. بعد از این کار، یک بیوی مناسب برای شخص نویسنده محتوا در صفحه ذکر کنید و افتخارات و دستاوردهای او را در این بیو بیاورید. در دستورالعملهای کیفی گوگل آمده است که مشخص بودن شخص مسئول سایت یکی از بخشهای حیاتی رتبه E.A.T است.
آیا شما از فرمول E.A.T برای ارزیابی محتواهای خود استفاده میکنید؟