استراتژیهایی که شما برای بازاریابی خود انتخاب کرده اید باید به صورت مستمر مورد بازبینی و اصلاح و تغییر قرار گیرند.
استراتژیها یک فرآیند در جریان و سیالی هستند که همواره باید مورد بررسی قرار داده شوند. برخی از سازمانها و شرکتها ، بازبینی و اصلاح استراتژیهای خود را سالانه انجام می دهند. در حالی که با این کار ، روند تغییر و روز آمد کردن کسب و کار خود را به تأخیر می اندازند و شرکت خود را از تحرک و پویایی محروم می کنند. اگر می خواهید راه را درست ادامه دهید و از این بابت مطمئن باشید باید جلسات بازبینی و بررسی استراتژیهای کسب و کار و بازاریابی به صورت مستمر برگزار شود. برای پایش همیشگی این استراتژیها پیشنهاد می شود موارد زیر را رعایت کنید.
یک) اندازه گیری تغییرات خارج از شرکت
هر شرکت یا سازمان زمانی که استراتژیهای بازاریابی و کسب و کار خود را تدوین می کند انتظار دارد که تغییراتی را در بیرون از سازمان یا شرکت خود ایجاد کند. یکی از راههای ارزیابی مفید بودن این استراتژیها این است که آیا تغییرات مد نظر آنها را ایجاد کرده است یا نه ؟ در صورتی که تغییرات مورد نظر شما به وجود آمده باشد نشان دهنده اثربخشی استراتژیهای تدوین شده شما است. بنابراین از این طریق می توانید تصمیم بگیرید که برنامه ها و استراتژیهای قبلی خود را ادامه دهید یا اینکه تغییرات و اصلاحاتی در آنها ایجاد کنید.
دو) بازبینی استراتژیها را به صورت گروهی و تیمی انجام دهید
بازبینی و بررسی اثر بخش بودن استراتژیها را باید به صورت تیمی انجام دهید. در صورتی که شما دیدگاه های مختلفی را دریافت کنید می توانید با جامع نگری بیشتری به برنامه ها و استراتژیهای خود بنگرید و تصمیم یک جانبه نگیرید. بهترین استراتژیها ، استراتژیهایی هستند که یک فکر جمعی در پشت آنهاست. شما هر چقدر هم که فرد با سواد و با تجربه ای باشید باز هم فقط می توانید از دیدگاه یک نفر به این تغییرات و برنامه ها نگاه کنید و قطعاً بسیاری از نکات ضعف و یا قوت خود را نادیده خواهید گرفت. بنابراین چه در مرحله تدوین استراتژیها و چه در مرحله بازبینی و اصلاح آنها حتماً از تیمی که همیشه همراه شما بوده است استفاده کنید.
سه) سنت شکنی را الگوی خود قرار دهید
بسیاری از افراد و سازمانها به سختی می توانند الگوهای فکری و عملی قبلی خود را به رها کنند. بنابراین ، کم کم دچار شرایط یکنواخت و استراتژیهای تکراری خواهند شد که نتیجه مطلوبی را در بازار ایجاد نخواهد کرد. یکی از راههایی که در استراتژیهای بازار و کسب و کار باید به کار ببرید این است که همیشه به یک فکر ، فرضیه ، ایده و سلیقه نچسبید و اجازه دهید تا افکار ، ایده ها و سلیقه های جدید وارد استراتژی شما شوند تا کسب و کارتان رنگ و بوی نو به خود بگیرد و کشش لازم در بازار را ایجاد کند.
چهار) حافظه تجارب قبلی
سعی کنید همیشه تجارب قبلی خود را به خاطر سپارید و این دانش و تجارب را در استراتژیهای جدید خود استفاده کنید. همچنین می توانید این دانش و تجربه خود را منتشر کرده و خودتان را به عنوان صاحب نظر و با تجربه در این زمینه معرفی کنید.
پنج) پایگاه داده ها
سعی کنید همیشه یک پایگاه داده داشته باشید تا بتوانید به موقع برای طراحی استراتژیهای خود از آن استفاده کنید. داشتن چنین پایگاه داده ای به شما کمک می کند تا همیشه اطلاعات منسجم و طبقه بندی شده ای از فعالیتهای قبلی خود داشته باشید تا هم دچار تکرار نشوید و هم اینکه برای برنامه ریزیهای آینده از آنها استفاده کنید.