تبلیغ در شبکه های اجتماعی یکی از ارزانترین و موثرترین روشهای تبلیغات است. به همین دلیل است که اکثر برندها برای فعالیت در این شبکههای اجتماعی، برنامههای ویژهای دارند.
استفاده از شبکههای اجتماعی برای تبلیغ، مزایای ویژهای دارد. با کمک این پلتفرمها، پیامهای تبلیغاتی شما مستقیما به مخاطب هدف میرسد. وفاداری مشتریان و آگاهی از برند، افزایش پیدا میکند. ترافیک سایت فروشگاهی شما بهتر میشود و در نهایت، همهی این عوامل به فروش بیشتر منجر میشود.
این روزها اکثر مردم در شبکههای اجتماعی فعالیت دارند. بسیاری از برندها برای تبلیغات خود، در شبکه های اجتماعی فعالیت میکنند. اگر میخواهید در بین این همه برند، شناخته شوید، باید تبلیغات متفاوتتری داشته باشید.
گذاشتن پستهای تکراری، کپشنهای همیشگی، عکسهای خستهکننده، کاری است که به راحتی به فکر همه میرسد. اگر میخواهید در اینستاگرام بدرخشید، توجه مخاطبان را جلب کنید و متفاوت از بقیه باشید، باید روش دیگری را پیش بگیرید.
یکی از روشهای جذاب برای جلب مشارکت مخاطبان، راه انداختن کمپینهای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی است.
حتما با شنیدن اسم کمپین به این فکر میکنید که یک پست بگذارید و از مخاطبان بخواهید با محصولات شما عکس بگیرند و هشتگ بزنند!
راه اندازی کمپین، بسیار فراتر از این ایدهی اولیه است. باید کمپینی راهاندازی کنید که متمایز و خلاقانه باشد.
به دلیل اینکه مخاطبان اینستاگرام، بیشتر از دیگر شبکههای اجتماعی هستند و مشارکت بیشتری دارند، این پلتفرم برای راه اندازی کمپینهای تبلیغاتی بسیار مناسبتر است.
کمپین تبلیغ در شبکههای اجتماعی چیست؟
ابتدا باید بدانید که کمپین تبلیغاتی چیست و چه هدفی دارد.
کمپین تبلیغاتی، مجموعهای از تلاشها و عملکردهای تبلیغاتی در جهت معرفی یک خدمت، یک محصول یا یک برند خاص با استفاده از شبکههای اجتماعی است. این کمپینها استراتژی خاصی دارند، دارای خروجی قابل اندازهگیری هستند و بر مخاطبان شبکههای اجتماعی تاثیر میگذارند. در واقع آنها را تشویق میکنند تا حس خاصی داشته باشند یا کار خاصی انجام دهند.
چطور برای کمپینهای شبکههای اجتماعی، هدف تعیین کنیم؟
وقتی میخواهید یک کمپین شبکههای اجتماعی راه بیاندازید باید هدف خاصی برای آن تعیین کنید برای اینکه مطمئن شوید چقدر کارتان تاثیرگذار بوده است.
در ادامه چند مثال از اهداف کمپینهای تبلیغاتی را عنوان میکنیم که میتوانید از آنها الهام بگیرید.
بهبود آگاهی از برند
با این کمپینها میتوانید برند خود را به مخاطبان بیشتری بشناسانید. باید بتوانید اسم و نام تجاری خود را در ذهن مخاطب حک کنید. به نحوی که هر زمان به فکر محصول یا خدمات مرتبط با کسب و کار شما افتاد، نامتان را به خاطر بیاورد.
برقراری ارتباط با مخاطبان
برقراری ارتباط با مخاطبان، یکی از مهمترین جنبههای بازاریابی است. میتوانید کمپینی راه بیاندازید که از طریق آن، ارتباط خود را با مخاطبان، بهتر و نزدیکتر کنید.
افزایش ترافیک سایت
شبکههای اجتماعی، فرصتهایی عالی برای افزایش ترافیک سایت است. میتوانید، این هدف را برای کمپینهای خود تعیین کنید و استراتژی کمپین را با توجه به این هدف، تبیین کنید.
مدیریت فروش و حراج
اگر قصد دارید فروش خود را افزایش دهید یا حراجی خاصی برای مخاطبان خود در نظر گرفتهاید، کمپین تبلیغاتی بهترین راه است. با استفاده از کمپینهای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی میتوانید مخاطبان را برای فروش، به هیجان بیاورید. برای آنها محتواهای خاص تهیه کنید که به راحتی قابلیت اشتراکگذاری داشته باشد.میتوانید با هدایای خاص، آنها را تشویق کنید که شما را به دیگران معرفی کنند.
چطور یک کمپین جذاب راهاندازی کنیم؟
برای راه اندازی کمپینهای موفق، روشهای مختلفی وجود دارد. بسیاری از آنها با آزمون و خطا به دست میآید ولی برنامهریزی و توجه به نکات زیر، احتمال موفقیت شما را افزایش میدهد.
در مورد رقبای خود تحقیق کنید
فعالیت رقیبان خود را در نظر بگیرید. البته زیر نظر گرفتن رقیبان، به معنای کپی کردن کمپینها و ایدههای آنها نیست. ببینید کدام شرکتهای رقیب شما، کمپین برگزار کردهاند. بررسی کنید که در کدام کمپینها موفق بودهاند.در این کمپینها از چه ابزاری استفاده کردهاند؟ برگزاری مسابقه؟ ویدیوی زنده یا در نظر گرفتن جایزه؟
استراتژی خود را تهیه کنید
برای تبیین استراتژی، ابتدا هدف را مشخص کنید. سپس مخاطب هدفتان را در نظر بگیرید. با توجه به سلیقهی مخاطب هدف، کمپین مورد نظر را بررسی کنید. در تمام مدت برگزاری کمپین، با مخاطبان خود همراه باشید و سوالهای احتمالی آنها را پاسخ دهید.
محتوای بصری جذاب تهیه کنید
برای اطلاعرسانی و سایر موارد مربوط به کمپین، محتوای بصری جذاب تهیه کنید. محتوای شما باید توجه مخاطب را جلب کند. باید محتوایی باشد که نظیر آن را در شبکههای اجتماعی ندیده باشد.
نتایج را بررسی کنید
هیچ کمپینی بدون بررسی نتایج، کامل نیست. باید میزان موفقیت کمپینهای خود را بررسی کنید. ببینید که چقدر شما را به اهداف در نظر گرفته شده، نزدیکتر کرده است. نقاظ قوت و ضعف آن را شناسایی کنید و برای کمپینهای بعدی، از تجارب خود استفاده کنید.