چگونگی اجرای تبلیغات بینابینی و مزایای استفاده از آن برای ناشران
با توجه به افزایش روزافزون تعداد تلفنهای هوشمند در جهان و ایران، اهمیت تبلیغاتی موبایلی نیز بیشتر شده است. طبق آمار وبسایت Medium، تعداد گوشیهای هوشمند در سال ۲۰۱۷ به ۴٫۷ میلیارد دستگاه رسید و پیشبینی میشود که در انتهای ۲۰۱۹، به ۵ میلیارد دستگاه برسد.
علاوه بر این، کاربران موبایلی اغلب زمان خود را صرف استفاده از اپلیکیشنهای موبایل میکنند. بنابراین، اپلیکیشنهای موبایل که تعدادشان روز به روز در حال افزایش است، بستر مناسبی برای تبلیغات محسوب میشوند. در واقع، موثرترین تبلیغات زمانی است که تبلیغات در محل حضور مخاطبان صورت گیرد. اما آیا نمایش تبلیغات درون برنامهای به مخاطبان، اثربخشی تبلیغات را تضمین میکند؟
اجرای صحیح تبلیغات در هر فرمتی که باشد، علاوه بر اینکه باعث موفقیت آن تبلیغ میشود، درآمد ناشر تبلیغات را هم افزایش میدهد و به تجربه کاربری اپلیکیشنهای نمایشدهنده تبلیغات هم آسیب نمیزند. در این پست، ضمن بررسی انواع تبلیغات درون برنامهای، با تمرکز بیشتری به تبلیغهای بینابینی (Interstitial) توجه میکنیم و با بررسی یک نمونه موفق پیادهسازی تبلیغات بینابینی، به اهمیت پیادهسازی این تبلیغ توسط ناشرین و همچنین بایدها و نبایدهای این نوع تبلیغ میپردازیم.
انواع فرمت های تبلیغات درون برنامهای موبایل
۱- تبلیغات بنری استاندارد (Standard Banner Ad)
تبلیغات بنری استاندارد، از سادهترین نوع تبلیغات آنلاین می باشد. در این نوع تبلیغات، همواره بنر تبلیغاتی در قسمت مشخصی از صفحه اپلیکیشن نمایش داده میشود.
۲- تبلیغات بنری همسان (Native Banner Ad)
در تبلیغات همسان موبایلی، با ارائه تبلیغات بنری به صورت هماهنگ با اپلیکیشن، یکپارچگی، هویت بصری و تجربهی کاربری حفظ میشود. اثربخشی این تبلیغات به دلیل یکپارچگی با اپلیکیشن، بالاست.
۳- تبلیغات ویدیویی همسان (Native Video Ad)
در این فرمت، با ارائه ویدئوهای تبلیغاتی در قالبی متناسب با اپلیکیشنهای ناشر، باعث جلب توجه مخاطب میشود و در عین حال، به تجربه کاربری آسیب نمیزند
۴- تبلیغات جایزهدار ویدیویی (Rewarded Video Ad)
در تبلیغات ویدئویی جایزهای، کاربران، خود تماشای تبلیغات را انتخاب میکنند و بهازای تماشای مقدار معینی از تبلیغات به کاربران پاداش اختصاص داده میشود. تبلیغات ویدئویی جایزه ای از متداول ترین نوع تبلیغات موبایلی می باشد و ناشران (به خصوص ناشران بازی موبایل) میتوانند درآمد پایداری را از این نوع تبلیغات کسب کنند.
۵- تبلیغات بنری بینابینی (Interstitial Banner Ad)
در تبلیغات بنری بینابینی، مطابق مدل پیادهسازی توسعه دهندگان، در زمان مشخص یک بنر تمام صفحه به کاربر نمایش داده میشود و کاربر در صورت عدم علاقه به تماشا میتواند پس از گذشت چند ثانیه، از تماشای بنر انصراف دهد.
۶- تبلیغات ویدیویی بینابینی (Interstitial Video Ad)
ویدئوهای تبلیغاتی بینابینی با ظاهری مشابه محتوای اصیل رسانه شما و در لحظاتی که کاربران اپلیکیشنتان بیشترین میزان توجه را دارند، به آنها نمایش داده میشود.
۷- تبلیغات پیشنمایشی (Pre-Roll Ad)
در این نوع تبلیغات، ویدئویی بسیار کوتاه در ابتدای ویدئوی اصلی به کاربر نمایش داده میشود و سپس ویدئوی اصلی آغاز میشود.
آیا تبلیغهای بینابینی به تجربه کاربری اپلیکیشن صدمه میزنند؟
به عنوان توسعهدهنده و ناشر یک اپلیکیشن موبایل، یکی از مهمترین متریکهایی که قطعا به آن توجه میکنید، نرخ رضایت کاربران از محصول شما و به تبع آن، نرخ بازگشت کاربران (Retention Rate) است. بر اساس باور عموم، با نمایش تبلیغهای پیدرپی، رضایت کاربران پایین میآید. در حالت کلی، این گزاره درستی است؛ اگر به نحوهی پیادهسازی و تعداد درست نمایش توجه نکنید، ممکن است موجب آزار کاربران و در نتیجه، کاهش نرخ بازگشت کاربران می شود.
رعایت موارد زیر در تبلیغات بینابینی الزامی است.
در صورت رعایت موارد زیر، پیادهسازی تبلیغات بینابینی به تجربه کاربری اپلیکیشن شما آسیبی نمیزند و نرخ بازگشت کاربران را کاهش نمیدهد. این موارد عبارت اند از:
۱- به هیچ عنوان حین انجام یک پروسه، تبلیغ پخش نکنید.
زمانی که کاربر در حال انجام فرایندی در اپلیکیشن است، به هیچ عنوان به او تبلیغات بینابینی نمایش ندهید. به عنوان مثال، وقتی کاربر مشغول گذراندن یک مرحله از بازی شماست، به او تبلیغ نشان ندهید. فقط زمانی که کاری را در برنامه شما تمام کرده، به او نشان دهید. همچنین ترجیحا قبل از اینکه صفحهای که تمام شدن مرحله را نشان میدهد و بعد از اتمام مرحله تبلیغ را نشان دهید.
۲- تبلیغهای تکراری به کاربر نشان ندهید.
هرچه تنوع تبلیغهایی که به کاربر نشان میدهید بیشتر باشد، احتمال نارضایتی کاربر پایینتر میآید. توجه کنید که ذات تبلیغ دیدن، اگر کاربر از آن استفاده کند، نه تنها آزاردهنده نیست، بلکه باعث رضایت بیشتر کاربر می شود. تنوع بیشتر تبلیغ، احتمال رضایت کاربر از تبلیغ را بالا می برد. بنابراین، از شبکههای تبلیغاتی استفاده کنید که تبلیغات هوشمند، متنوع و هدفمند را به کاربر شما نشان دهد.
۳- فرکانس نمایش تبلیغات را هوشمندانه انتخاب کنید.
اگر به ازای هر رفتار کاربر، یک تبلیغ به او نشان دهیم، هم درآمد تبلیغاتی ما (eCPM) افت می کند و هم رضایت کاربران افت میکند. به عنوان مثال، فرکانس مناسب، پس از هر ۱ یا ۲ مرحله، یک تبلیغ است.
۴- به زمان نمایش تبلیغ توجه ویژهای داشته باشید.
به هیچ عنوان، بلافاصله پس از باز شدن اپلیکیشن و همچنین هنگامی که کاربر می خواهد خارج شود تبلیغ نشان ندهید.
۵- با همه اپلیکیشنها یکسان برخورد نکنید.
برای اپلیکیشن های غیر بازی، پس از اینکه کاربر چند بار صفحه را عوض کرد، تبلیغ نشان دهید.
۶- حداکثر تعداد نمایش تبلیغات را مشخص کنید.
تعداد بیشینهی تبلیغ به ازای هر Session برنامه خود تعریف کنید. به این معنی که هر بار که کاربر برنامه شما را باز میکند، بیش از مقدار معینی، به او تبلیغ بینابینی نشان داده نشود. این عدد معمولا بین ۳ تا ۵ است. (به هیچ عنوان این عدد نباید بیش از ۱۰ باشد.)
۷- با کاربران مختلف، رفتار یکسانی نداشته باشید.
کاربرهای Paying برنامه شما، یا باید تبلیغ های بینابینی خیلی کمی ببینند، یا اصلا نبینند. چرا که فرآیند ذهنی آنها، که در نهایت منجر به تصمیم به خرید می شود، نباید با تبلیغ منحرف شود.
۸- در اولین فرصت، تبلیغ بینابینی را به کاربران نمایش دهید.
همچنان که تلاش میکنید تبلیغ خود را به صورت آزاردهندهای به کاربر نمایش ندهید، سعی کنید در اولین فرصت اولین تبلیغ خود را نشان دهید. (منظور این است مدت زمان زیادی از اجرای برنامه نگذشته باشد تا شما اولین تبلیغ را به مخاطب نشان دهید.) دلیل این امر آن است که بتوانید کاربران خود را شناسایی کنید و نرخ تماشای تبلیغات بینابینی را متوجه شوید. دلیل دیگر هم این است که مثلا اگر تصمیم بگیرید در ۵ دقیقه اول که کسی از برنامه شما استفاده میکند به او تبلیغ نشان ندهید، تعداد زیادی از کاربران را از دست دادهاید چرا که درصد خوبی از کاربران شما احتمالا کمتر از ۵ دقیقه در برنامه شما میمانند. در نتیجه، سعی کنید در اولین فرصت، تبلیغ بینابینی اول را به کاربر نشان دهید تا با استفاده از برخورد او با تبلیغ (کلیک یا بستن تبلیغ) بتوانید فرآیند را برای او بهینه کنید.
با بررسی تبلیغات اجراشده توسط ناشرین برتر جهان، متوجه شدیم که تقریبا تمامی آنها، تبلیغات بینابینی (بنر و ویدیو) را پیادهسازی کردهاند. اجرای درست تبلیغات بینابینی، نه تنها ضرر ندارد نرخ بازگشت کاربران را کاهش نداده، بلکه به عنوان یکی از منابع کسب درآمد ناشرین برتر مطرح شده است.
مزایای تبلیغات بینابینی برای ناشران چیست؟
اولین مزیت این تبلیغ، این است که شما از ظرفیتی از اپلیکیشن خود کسب درآمد میکنید که در حالت عادی، هیچ آوردهای برای شما ندارد. کاربرانی هستند که قرار نیست هیچگاه از اپلیکیشن شما خرید کنند و شما می توانید با نشان دادن تبلیغ به آنها، کسب درآمد کنید.
مزیت دیگر تبلیغات بینابینی این است که این تبلیغ، بیش از ۹۰% کاربران فعال شما را هدف قرار میدهد و در نتیجه، تعداد نمایش شما و به تبع آن، درآمد تبلیغاتی شما شدیدا افزایش مییابد.
علاوه بر تعداد نمایش، نرخ کلیک (CTR) این نوع تبلیغ هم در مقایسه با انواع passive مانند بنر استاندارد، بسیار بیشتر است و این به معنای eCPM بالای دریافتی شما است.
همچنین، این نوع تبلیغات به دلیل تعداد بالای نمایش و Interactive بودن آن، مورد توجه کمپینهای تبلیغاتی قرار میگیرد و افزایش تعداد کمپینها، به معنای افزایش یافتن تنوع تبلیغ و در نتیجه درآمد بالاتر است.
یکی دیگر از مزایا، این است که این نوع تبلیغ، یکی از بزرگترین چالشهای تبلیغات بنری، یعنی محدودیت فضا برای رساندن پیام تبلیغدهنده به مخاطب را از بین میبرد و با نشان دادن تبلیغ تمامصفحه، بیشترین درگیری را با مخاطب ایجاد میکند.
یک نمونه موفق از پیادهسازی درست و اصولی تبلیغات بینابینی – مطالعه موردی بازی مارکوپولو
بازی مارکوپولو که توسط استودیو ابر منتشر شده، یک بازی جذاب از نوع تفننی و جور کردنی (Match-3) است. این اپلیکیشن چند ماهی است که از تبلیغات ویدیویی بینابینی تپسل استفاده میکند. روش پیادهسازی آنها به این صورت است که کاربر، پس از اتمام هر ۵ مرحله، یک تبلیغ ویدیویی را مشاهده میکند. حال، بیایید کمی بیشتر وارد اطلاعات این بازی شویم تا ببینیم نمایش تبلیغات بینابینی، آن هم از جنس ویدئو، چه تاثیری بر رفتار کاربران داشته است.
بر اساس آماری که از آنالیتیکس این بازی دریافت کردیم، رفتار کاربرانی که تبلیغ بینابینی به آنها نمایش داده شد، نرخ بازگشتهای زیر را داشتهاند.
۵۸% کاربران، روز بعد هم به بازی بازگشته اند. (D1 Retention = 57%)
۳۰% کاربران، هفته بعد هم به بازی بازگشته اند. (D7 Retention = 57%)
۱۷% کاربران، ۲۸ روز بعد هم به بازی بازگشته اند. (D28 Retention = 17%)
این آمار، متوسط ماه گذشته و برای متوسط ۳۵هزار کاربر فعال ماهانه است. همچنین ذکر این نکته لازم است که این بازی، Rate بالای ۴٫۵ در کافه بازار دارد که نشان از رضایت کاربران از این بازی است.
حال، اگر این آمار را با Benchmarkهای این نوع بازی (Match-3) مقایسه کنیم، اعداد از میانگین Retention هم بالاتر است و همردهی پرچمدارانی همچون Candy Crush است. درست است که این بازی، ذاتا از کیفیت بالایی برخوردار است؛ اما مساله قابل تامل این است که تبلیغات بینابینی، آن هم از نوع ویدیویی، باعث کاهش رضایت کاربران از بازی نشده است.
همچنین، این بازی در استور گوگلپلی هم منتشر شده است و در آن ورژن، تبلیغ بینابینی نشان داده نمیشود. با این حال، آمار Retention ورژن کافهبازار و گوگلپلی این بازی، تفاوت چندانی ندارد؛ اما ورژن کافهبازار از درآمد بالای تبلیغات بینابینی هم بهرهمند میشود.
تبلیغات بینابینی اگر درست اجرا شود …
تبلیغات بینابینی یکی از پراثرترین و پردرآمدترین فرمتهای تبلیغاتی است که متاسفانه به دلیل اجرای نادرست آن توسط برخی شبکههای تبلیغاتی در برنامهها، اینطور به نظر رسیده که این نوع تبلیغات کارایی لازم را ندارد، در صورتی که در این مطلب کارآمد بودن آن به شما اثبات شد. تنها نکتهای که این تبلیغ را از سایر انواع تبلیغات موبایلی متمایز میکند، این است که بدون اجازه کاربر، تمام صفحه نمایش او را برای چند ثانیه اشغال میکند؛ که اگر با رعایت اصول رابط کاربری و نمایش درست تبلیغات پیاده سازی شود، نه تنها کاربر را اذیت نمیکند، بلکه اگر شبکه تبلیغاتی به صورت هوشمند و با استفاده از اطلاعات کاربر تبلیغ را نشان دهد؛ با احتمال بالایی، محتوایی که کاربر به آن علاقه دارد به او نشان داده می شود و این یعنی درآمدزایی بالا، در کنار رضایت کاربران.