چگونه در شبکههای اجتماعی بازاریابی محتوا برای محصول جدیدم داشته باشم؟
زمانی که گوشی همراهِ معروف به موبایل پا به عرصه روزمرگی انسانها گذاشت، شرکتها برای تبلیغات کالا یا خدمات خود، تبلیغات پیامکی میفرستادند و چون این روش، روش جدیدی بود با استقبال کاربران همراه بود اما با گذشت زمان و روی کار آمدن شبکههای اجتماعی چون توییتر، اینستاگرام و… دیگر بیشتر مردم یا پیامکهای تبلیغاتی را نخوانده، حذف یا با واردکردن کدهای مخصوص، راه ورود آنها به تلفن همراهشان را مسدود میکنند؛ این امر و همچنین سرانه مطالعه در هر جامعهای نشاندهنده آن است که افراد آن جامعه چقدر حوصله خواندن دارند و یا اینکه چگونه افراد را میتوان ترغیب کرد که محتوای تولیدشده را نیز مطالعه کنند؟ پس باید به فکر چاره بود. در عصری که بازاریابی سنّتی جای خود را به بازاریابی محتوایی در دنیای اینترنت داده است و شرکتها بزرگ و کوچک، تولیدیهای جدید و قدیمی؛ همه و همه میتوانند از این فرصت موجود استفاده کنند.
۴ نکته اساسی استفاده از بازاریابی محتوا برای موفق شدن یک محصول جدید
بازاریابی محتوا میتواند که محصول جدید را به اشتراک گذاشته تا این محصول جدید با ترافیک هدفمند (بیشترین بازدیدکننده)، مشارکت و فروش کلید بخورد. ما به کمک آقای شین بارکر که یک مشاور بازاریابی محتوا در سطح جهان است به شما میگوییم که باید چکار کنید تا محصول جدیدتان باشکوه راهاندازی شود.
از محتوای بصری سرگرمکننده استفاده کنید
رسانههای اجتماعی یک پلتفرم مقرونبهصرفه هستند برای راهاندازی محصول جدید یا خدمات جدید شما. اکثر مردم از رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام برای سرگرمی استفاده میکنند، به همین دلیل بیشتر به دنبال صفحاتی هستند که بهصورت بصری (دیداری) مطالب خود را به اشتراک گذاشتهاند. شما با به اشتراک گذاشتن یک تیزر کوتاه یا یک عکس مفهومی میتوانید حس کنجکاوی پیروان رسانههای اجتماعی را نسبت به محصول جدید خود تحریک کنید.
برای مثال سامسونگ برای رونمایی از محصول خود در اینستاگرام از عکس زیر استفاده کرده است و یک جعبه سیاهرنگ را با تابشی از نور آبیرنگ و پسزمینه سیاه، کنجکاوی کاربران را برای محصول جدیدش تحریک کرده است.
ایجاد و توزیع گیفهای متحرک، عکسها یا ویدئوهای جذاب
شما باید بهگونهای فراگیر به بازاریابی محتوایی محصول جدید خود بپردازید زیرا فردی که اصلا اطلاعاتی در مورد محصول شما ندارد، چگونه برای خرید محصول جدید شما، هزینه خواهد کرد؟
شما با ساختن گیفی ساده یا یک ویدئو و یا چندین عکس ساده اما جذاب که کاربران را کنجکاو کند که درنهایت حاصل این عکسها یا گیف یا ویدئو چه خواهد بود. بهطور مثال یک لیدر چرمدوزی در اینستاگرام باذکاوت تمام مراحل ساخت کیف را به اشتراک میگذارد و کاربران منتظر میمانند که در نهایت شکل تمامشده این کیف چگونه خواهد بود.
سپس ویدئویی دیگر بعد از چند روز به اشتراک گذاشت که مراحل دوخت یکی از قسمتهای کیف بود.
و در نهایت و پس از گذشت چند روز از گذاشتن اولین عکسها، محصول نهایی را به اشتراک گذاشتند.
ایجاد محتوای تبلیغاتی توسط کاربران
شما میتوانید از طرفداران خود، در امر ایجاد محتوای تبلیغاتی کمک بگیرید و توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب نمایید. برای تشویق طرفداران برای ایجاد محتوا برای نام تجاری خود، میتوانید مسابقه یا فراخوان برگزار کنید، جایی که مخاطبان میتوانند نمونههایی از محصول جدید یا برخی از محصولات برند شما را برنده شوند.
مثلا چند وقت پیش یک مارک معروف زعفران، در اینستاگرام یک مسابقه گذاشته بود که از کودکان خود در منزل و با امکانات خانگی و با دوربین گوشی عکس بگیرید و بفرستید و به برنده یک سال محصولات رایگان زعفران این محصول تعلق میگرفت. اینگونه بود که این مارک زعفران بیشتر به زوجهای جوان و حتی پدربزرگها و مادربزرگهای این کودکان شناسانده شد. البته یک محصول جدید خود را نیز همزمان معرفی کرده بود.
توزیع محتوا از طریق کانالهای معتبر
ممکن است مقاله و محتوایی جذاب در مورد محصول جدید خود ایجاد کرده باشیم، اما آیا تنها ایجاد یک مقاله و یا محتوای جذاب کافیاست؟ باید چهکار کرد تا مقاله یا محتوای ایجاد شده بیشترین خوانندهها و بازدیدکنندگان را داشته باشد؟
یکی از راهحلها این است که پست مهمان ایجاد کرد و با به اشتراک گذاشتن مقاله در سایتهای معتبر، یا صفحات افراد معروف، و وبینارهای رایگان برای ایجاد تعامل دو طرفه بین مشتریان، طرفداران و مشتریان بالقوه با شما مفید است. البته عکس در اِستوریهای اینستاگرام و لایوهای اینستاگرامی نیز میتوانند نمونههای خوبی برای این پستهای مهمان باشند.
در این روش نباید بهطور مستقیم از محصول موردنظر تبلیغات داشت، بلکه کافی است بهطور غیرمستقیم تبلیغ داشت. خوانندگان را آگاه کنید چرا باید منتظر محصول شما بمانند. شما همچنین میتوانید مراحل تولید یا ایجاد محصول را به اشتراک بگذارید، داستانهایی درباره آنچه شما را برای ایجاد این محصول هدایت کرد، بگذارید. اجازه دهید مردم بدانند چگونه محصول شما میتواند به آنها کمک کند.
نتیجهگیری:میتوان نتیجه گرفت که خلاقیت در حوزه تبلیغات محتوایی و متفاوت بودن در عین شباهت، مهم است.